Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Varvtalsreglering excenterpress

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

henjan (trådstartaren)

#1 » 20:06:25, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en excenterpress som jag vill kunna justera varvtalet på.
det sitter en 3hk elmotor på den och min tanke är att använda en frekvens omriktare/omvandlare för det.
Jag vill gärna ha lite tips på vad jag ska tänka på och jag vill gärna ha tips på en användarvänlig modell som är enkel att använda.
Jag undrar även om man kan använda en som är för stor eller om man måste ha rätt storlek.

MVH Henric
henjan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:24, 29-10-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 135
Fordson power major med Hamjern 120
Värnamo fräs
Åsbrink Svarv
Excenterpress SMV ARAL 50
Excenterpress SMV 25ton
Thule planslip
NMV verktygsslip



torbjorn_forsman

#2 » 22:03:43, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gör inget om frekvensomriktaren är kraftigare än motorn, så länge det hela är inom någotsånär rätt härad och det går att ställa in strömbegränsningen efter motorns effekt.
Om du köper från någon utländsk leverantör, så se till att omriktaren är avsedd för den nätspänning vi har här i Sverige (alltså 400/230 V trefas). Utomlands förekommer ju allt möjligt från 208/120 till 3 x 480 V.

Tänk på att billiga omriktare ofta sprider rätt mycket störningar omkring sig, och om man lusläser papperna som följer med kan det visa sig att det t ex krävs ett separat filter, skärmade kablar eller annat för att den ska uppfylla kraven för CE-märkning. Om du har störningskänsliga saker som t ex äldre CNC-maskiner i verkstaden, eller om det finns störningskänsliga grannar (radioamatörer, flygplatser, militära anläggningar mm), så kan du behöva ta sådana saker på stort allvar.

Vad som ska ses som användarvänligt beror väl mest på användarens egna åsikter. Somliga gillar att knappa på omriktarens frontpanel och titta på en egen display på omriktaren, andra vill ha en USB-kontakt och kunna köra/konfigurera den från en dator intill, ytterligare andra vill gärna ha analoga eller hårdtrådade ingångar för att kunna styra den handgripligt från tryckknappar eller potar som man kopplar in själv. Och så finns det säkert en eller annan som har en fältbuss (CAN, Modbus eller liknande) i verkstaden och vill koppla in sin omriktare till den...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron