Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bygga egen styrning till VW TDi

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 15:48:08, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena,

Fick precis en nästan ny TDi-pump som är till min lastmaskinsmotor. Just nu är det en TDI ombyggd till TD, men jag inser att det vore ju fräsigt att konvertera tillbaka den.

Frågan är dock hur krångligt det är. Det finns ju en heldel erfarenhet på forumet. Frågan är om det är värt det?

Bilder på pumpen:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



magloman

#2 » 15:58:47, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör det sen när den är klar i övrigt och du har kört lite med den. Spar pumpen så länge.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#3 » 16:59:22, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du sett den här?
http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/

Fast är det kanske en VE37 pump du har?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

MagnusGoransson (trådstartaren)

#4 » 22:34:27, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, har sett länken. Mycket intressant, men jag förstår inte riktigt hur det kan bli så många relän och anslutningar. Pumpen (jag har också en VP37) har ju bara en 7-polig kontakt. Måste nog studera projektet lite mer ingående.

Magloman, du har nog rätt. Dock så går ju inte min motor just nu. Förmodligen har den mekaniska pumpen kärvat ihop under de 1,5 år som den stått :-/
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Janson1

#5 » 23:04:08, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde om min sådan pump i början på 2002 talet. Själva sektorarmen som reglerar bränslemängen per slag hade jag PWM- styrd via en 555 och en frekvens/spänningskrets. Sen måste man ha även den elstyrda returventilen PWM-styrd för det är det inre matarpumpstrycket som ger den variabla förtändningen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN

#6 » 23:36:57, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag byggde om min sådan pump i början på 2002 talet. Själva sektorarmen som reglerar bränslemängen per slag hade jag PWM- styrd via en 555 och en frekvens/spänningskrets. Sen måste man ha även den elstyrda returventilen PWM-styrd för det är det inre matarpumpstrycket som ger den variabla förtändningen.


Var hade du den motorn i för fordon?
Vad för "dator" styrde detta?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1

#7 » 07:49:31, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ingick i mitt projekt med pd-dieseln. Jag gjorde en analog!! styrning till detta som jag tror finns kvar i mina gömmor... Den blev aldrig monterad i något fordon utan står kvar på flygklubben och rostar... hmm, passar rakt av i traktorn, kanske skulle skaffa en traktor till?

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#8 » 09:54:02, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Analog elektronik i motorstyrsystem ska inte föraktas, i bensinmotorbranschen var det ju mycket vanligt fram till slutet av 80-talet. Men jag har inte hört talas om någon kommersiell massproducerad analog styrning av en dieselpump. Kanske desto större anledning att ta sig an en sådan som hobbyprojekt då?
Styrning av en VE-pump skulle kanske närmast kunna liknas vid ett KE-jetronic-system eller någon form av styrning av elektronisk förgasare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#9 » 11:05:04, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Analog elektronik. Menar ni att tex ändrat varvtal ,ändrad gaspedalsvinkel osv, ger upphov till en ändring i resistansen/spänningen/strömmen?

Ger detta för fördelar jämfört med en mekanisk pump?


torbjorn_forsman skrev:Styrning av en VE-pump skulle kanske närmast kunna liknas vid ett KE-jetronic-system eller någon form av styrning av elektronisk förgasare.

Har inte grejat något spec med dessa, men stryps de inte onödigt mycket av mängdmätaren?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#10 » 12:28:29, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
torbjorn_forsman skrev:Styrning av en VE-pump skulle kanske närmast kunna liknas vid ett KE-jetronic-system eller någon form av styrning av elektronisk förgasare.

Har inte grejat något spec med dessa, men stryps de inte onödigt mycket av mängdmätaren?


Jag tänkte inte att man skulle använda mängdmätaren från KE-jetronic, utan på att det nog blir frågan om ungefär samma slags signaler och reglerförlopp i ett analogt dieselstyrdon som i ett KE-styrdon. In- och utsignalerna rör sig om likspänningar och PWM-signaler, det finns ingenting som arbetar synkront med motorvarvtalet eller är mycket tidskritiskt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#11 » 20:11:52, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns vw tdi maskin i industriutförande.
Förmodligen kan man ta givare mm från en bil och bara stoppa industrimotorns mjukvara i styrboxen
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#12 » 20:13:15, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blanda för övrigt inte in bensinmotorstyr och framför allt inte ke-jettronic
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#13 » 20:47:37, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Blanda för övrigt inte in bensinmotorstyr och framför allt inte ke-jettronic


Inte ett komplett KE-jetronic-styrdon som det är, men det är värt att studera för att få uppslag till egna kretslösningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MagnusGoransson (trådstartaren)

#14 » 21:09:01, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Finns vw tdi maskin i industriutförande.
Förmodligen kan man ta givare mm från en bil och bara stoppa industrimotorns mjukvara i styrboxen


Den enda externa som är viktig är väl vevaxelgivaren och den har jag ju kvar på blocket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Janson1

#15 » 21:31:18, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade alstret... Den bygger på NE555 som pulsgenerator, LM2907 som frekvens till volt och en MC1458 som jämförare mellan är och börvärde varvtal. Fjärde hålet skulle NOG blivit en dubbel 555 alltså NE556 till förtändningen men den blev aldrig till av någon anledning? längt ytterst är nog en slutstegstransistor till mängdspolen i pumpen.
Bild
Men i dag skulle jag gjort den med en arduino, alla dagar. Vad jag minns så tog det flera veckor av inlödning/avlödning/byte av komponenter och div injusteringar. Så digital styrning är nog att föredra om man kan programmera.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se