Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Startmotorer och rotationsriktning

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 00:08:53, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena,

Är det nån som vet vad som avgör åt vilket håll en startmotor går? De på bilden nedan går åt olika håll, men jag förstår inte varför. Allt är ju lika.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



fretchi

#2 » 00:28:38, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polariteten på rotorn i förhållande till statorn. Polvänd den ena så kommer den gå åt andra hållet.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

MagnusGoransson (trådstartaren)

#3 » 00:32:15, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är jag med på, men den är ju jordad i chassit så polvändning är ju inte (praktiskt) genomförbart.

Eller kan man ändra nåt i motorn?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

fretchi

#4 » 01:06:41, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alltså du kan inte polvända hela startmotorn. Då polvänder du både stator och rotor. Det borde rimligtvis funka att vrida kolbryggan 180° t.ex, så kolen som är jordade byter plats med de plusmatade kolen.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

MagnusGoransson (trådstartaren)

#5 » 01:14:01, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstaterade just vad som skiljer. Det är ju polariteten på permanentmagneterna!

Bild

En 60 gradig vridning borde lösa problemet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

MagnusGoransson (trådstartaren)

#6 » 02:18:01, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju mycket enklare än vad jag trodde. Flytta alla magneter ett snäpp åt höger!!!

Men... denna startmotor brann också upp :-/

Tack iallafall, fretchi!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Janson1

#7 » 07:56:39, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför brinner dom upp?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#8 » 09:06:53, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ till att flytta magneterna är att vrida kolhållarna en poldelning (i det här fallet 60° dvs 1/6 varv) i ena eller andra riktningen. 180° hade varit rätt om det hade varit en tvåpolig motor, 90° för en fyrpolig.
Eller också polvänder man batteriet och kör startmotorn med plusjord istället.

Tänk på att frihjulskopplingen i drevet och vanligen också spiralsplinesen på axeln skiljer beroende på åt vilket håll en startmotor ska gå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#9 » 10:58:30, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var som tusan. Trodde startmotorer i princip aldrig var permanentmagnetiserade. Men då är ju problemet löst iaf :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#10 » 11:50:09, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, små startmotorer för t ex utombordare gjordes med permanentmagneter redan i början av 70-talet. Men för personbilsstartmotorer dröjde det till mitten av 80-talet innan permanentmagneter började dyka upp, och säkert 10 år till innan de hade slagit igenom helt och hållet.
Den första bilstartmotor med permanentmagneter som jag såg, kom från en rätt tidig Saab 9000 (kan tänka mig ca '85-86).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MagnusGoransson (trådstartaren)

#11 » 13:24:23, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Varför brinner dom upp?


Den första körde jag så länge att planetväxeln rasade. Den andra jag tog delar ifrån var nog inte helt hundra bra. Kom rök ur den efter ett varvs snurrande. Sååå tröttsamt.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

torbjorn_forsman

#12 » 15:17:35, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det Mitsubishi-tillverkade startmotorer?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MagnusGoransson (trådstartaren)

#13 » 16:08:08, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix, det är Bosch.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

mathiast

#14 » 18:48:48, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl så att startmotorer med permanentmagneter i stort sett alltid är utrustade med reduktionsväxel medans dom med fältlindningar oftast är oväxlade?
Fältlindning och rotor är seriekopplade vilket gör att en sådan alltid går åt samna håll om man inte polvänder lindningen mot rotorn
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#15 » 21:36:56, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns permanentmagnetstartmotorer utan reduktionsväxel också, men de är kanske inte SÅ vanliga. Sådana sitter bl a på många VAG-bilar från 90-talet, och jag tror den Saab 9000-startmotor som jag nämnde tidigare i tråden också var av den sorten.

Det finns också startmotorer med fältlindning som har reduktionsväxel, bl a Chryslers standardstartmotor från 60- och 70-talet. Har också träffat på en sådan på en Peugeot Partner diesel '97.

Anledningen till att jag nämnde Mitsubishi var att jag har reparerat flera startmotorer av det märket, som verkar ganska lika de som den här tråden handlar om. De sitter bl a på Jeep Grand Cherokee och många Opel från 90-talet, troligen också på Mitsubishis egna bilar. Samtliga dessa startmotorer har haft utslitna kol, bortsett från det och att de har varit fulla med koldamm (en av dem var dessutom vattenfylld), så har de varit som nya även om de har varit med i över 20 år och 30000 mil.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se