#15 » 21:36:56, 14-12-2018
Det finns permanentmagnetstartmotorer utan reduktionsväxel också, men de är kanske inte SÅ vanliga. Sådana sitter bl a på många VAG-bilar från 90-talet, och jag tror den Saab 9000-startmotor som jag nämnde tidigare i tråden också var av den sorten.
Det finns också startmotorer med fältlindning som har reduktionsväxel, bl a Chryslers standardstartmotor från 60- och 70-talet. Har också träffat på en sådan på en Peugeot Partner diesel '97.
Anledningen till att jag nämnde Mitsubishi var att jag har reparerat flera startmotorer av det märket, som verkar ganska lika de som den här tråden handlar om. De sitter bl a på Jeep Grand Cherokee och många Opel från 90-talet, troligen också på Mitsubishis egna bilar. Samtliga dessa startmotorer har haft utslitna kol, bortsett från det och att de har varit fulla med koldamm (en av dem var dessutom vattenfylld), så har de varit som nya även om de har varit med i över 20 år och 30000 mil.