Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Märka skarvsladdar så man vet längden

76 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Stridis2

#46 » 01:00:58, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Lindar man i "cirklar" så blir kabeln i en cirkel när man drar ut den i ena änden.

Antingen missförstod jag dig, QV, eller så håller jag inte alls med.
Men eftersom det finns massor med sätt att linda en kabel, och ännu fler filmer om dem, så jag länkar några få.
Först två varianter av över - under:


Samma teknik men med ett annat handgrepp. I förra filmen släppte man kabeln och tog ett nytt grepp vartannat varv. I denna kan man hålla i kabeln hela tiden. Syns lite av det runt 2:30 in i filmen.


Denna killen är helt emot över - under-tekniken. Hans sätt fungerar bara om kabeln är så kort att den fria änden kan rotera. Men han visar två viktiga saker, dels koppla ihop kontakterna när kabeln är ihoprullad (skyddar kontaktdonen mycket, gäller allt från mikrofonkabel till brandslang), dels att om man rullar kabeln korrekt från den sida man använder oftast, t.ex. honan i en mikrofonkabel, så kan man stå vid mikrofonen mitt på scenen och kasta ut kabeln så lägger den sig snyggt och rakt.


Slutligen, man måste använda sin känsla när man rullar ihop kabel och känna på vilket sätt kabeln vill röra sig. Har man kabel som ser ut som gammal spiralsladd från en telefon kan man oftast få den bättre, ibland till och med bra, genom att hänga upp den lodrätt i värme under lång tid. Då kan den dras rätt av sin egen tyngd. Men det är inte säkert att det blir någon förbättring alls, så se till att alltid rulla ihop kablar på korrekt sätt.
Ja, jag vet, jag är kabelfetischist. Men gud nåde den som trampar på en av mina kablar. Och då ska vi inte tala om vad som händer om någon kör över en med ett fordon! :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



roddjer

#47 » 01:43:51, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:...Snabbt förklarat så håller man kabel i ena handen och lägger loppar på var sin sida. Man går fram och tillbaka med kabeln, inte runt i cirklar.
Man får samma fenomen som om man skulle lägga kabeln i 8:or på golvet och lyfta upp härvan i mittenpunkten.
Med denna teknik så inför man ingen twinning i produkten när man hanterar den och då djävlas den mindre.

Så här?


Kanske inte så mycket för kablar men ändå. Finurligt.



Så här har jag gjort ett tag nu:
How To Roll Up an Extension Cord. CORRECTLY!

En variant på "butterfly coil", men tycker den här farbrorn avslutar lindandet lite bättre med tanke på kablar.



Intressant. Ska provas! - :eat:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

QV_

#48 » 10:32:30, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:[quote="QV


Intressant. Ska provas! - :eat:


Jo det är så man hanterar klätterrep och det fungerar som sagt var på kablar och slangar också.
Nu skall jag erkänna att är de korta typ upp till 5 meter så kör jag "ring" för att kabelrullen blir mindre och lättare att hantera men en skarvsladd på 25 meter köps med vinda eller hanteras som "klätterrep".

Det finns många varianter och avslutningar på lindningen. Man tar den som passar bäst för en själv...
Ett klätterrep är 50-60 meter långt och man vill inte ha ett trassel "utan dess like" när man kastar iväg det. Nu skickar man inte iväg repet direkt ifrån "coilen" utan kontrollerar ju alltid det, men man skulle kunna släppa iväg "coilen" och det finns chans att det inte är trassel när det hänger där vid bergssidan.

Vill man linda upp kablar i "cirkel" så kommer det att fungera bra även det om man lindar av i cirkel. Alltså roterar "cirkeln" i händerna så att kabeländen hamnar på golvet i en hög under händerna. Man måste alltså rotera "cirkeln" lika många varv som den har. Om nu någon förstod det....

Kul med flera kabelfetischister. :bira:
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#49 » 10:51:57, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:[


Det är detta jag menar med att rulla ihop i cirklar.
Fungerar alltså utmärkt på de korta kablarna han har. Använder denna metod själv på just korta kablar och den ger inget trassel eftersom de är "korta".

Han säger ju själv att problemet med metoden är att kabeln vill vrida sig i änden, vilket då gör att kabeln blir till en korkskruv.
Lindar men en 25 m skarvsladd på detta sett så ger man sig mer problem än vad man behöver ha....

Sen lindar jag i "cirklar" när jag skall ta hand om överskott av kabel som då sitter fast i båda ändarna. alltså ena änden i kabelstegen och andra änden i stativet. Men då börjar jag på mitten av kabeln. Fast det är kanske en överkurs i TS ämne som har börjat spåra ur. Jag får helt enkelt märka upp en skarvsladd, ta några bilder så tråden kommer tillbaka i rätt spår igen!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#50 » 12:48:30, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte speciellt förtjust i att knyta ihop kablar med sig själv. Dels så belastar man kabeln mycket hårt där man snor ihop den med risk för brott som följd, dels så blir kabeln deformerad så den inte ligger så snyggt. Det senare är kanske inte så viktigt om man behöver en förlängningskabel på vedbacken, men vid publika arrangemang är en snygg kabeldragning mycket viktig.
De två sätt jag föredrar att hålla ihop kabel på är följande:
Med spännrem. Man trär remmen ett varv runt kabeln vid den ända som oftast är minst synlig, dvs hamnar vid dimmervagn iställer för vid lampan. Man lirkar remmen genom spännarens remfäste (där remmen sitter fast i spännaren) en gång till så det bildas en ögla runt kabeln utan att ha spänt fast remmen. Då sitter remmen alltid fast i kabeln. Snurra ihop kabeln på önskat sätt, dra remmen runt hela kabeln och spänn ihop.
Bild
Bild

Andra sättet. Gör en kort ögla av en repstump. Knyt ihop kabeln och häng upp. Nä man använder kabeln kan man knyta öglan runt kabeln för att veta var den är. Detta sätt fungerar bäst på grövre kablar och där man har hängande lagring. Inte helt optimalt om man transporterar en massa kablar liggande, då kan repstumpen släppa.
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#51 » 12:51:14, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

v702

#52 » 13:45:01, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna där små spännband är ju sånt som hör hemma under ”småsaker man retar sig på”. Ett rackarns fippel att få i remmen när den blivit lite fnasig. Repstumpen är ju bra på sitt sätt men finns sällan tillhanda när den behövs. Tycker jag då... som inte har så långt tålamod.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Truk

#53 » 14:31:56, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Såna där små spännband är ju sånt som hör hemma under ”småsaker man retar sig på”. Ett rackarns fippel att få i remmen när den blivit lite fnasig. Repstumpen är ju bra på sitt sätt men finns sällan tillhanda när den behövs. Tycker jag då... som inte har så långt tålamod.

Bild :idee3:
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Stridis2

#54 » 14:44:33, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännremmar finns i en massa olika konstruktioner (som ser nästan likadana ut) från helt rätt konstruerade till helt fel. Själva spännaren ska (enligt mig) vara gjuten, mekanismen ska öppna mycket, remmen ska vara ganska styv och, viktigast av allt, remmen ska vara snett avskuren. Man kan skära av dessa med en varm plåt så smälter trådarna ihop lagom mycket.
Om man så önskar så finns det minst två företag här i Sverige där man kan beställa specialgjorda remmar som man vill ha dem. Beställer man minst 1000 meter så kan man få dem broderade med firmaloggan utan extra kostnad. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dea

#55 » 14:58:30, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang en bra märkpenna som sitter kvar så funkar https://www.granngarden.se/djurmarkning ... /p/1018775 är ju dock ganska grov spets på den, så för fin mindre märkning är den kanske inte så bra men om man tex ska skriva att det saknas nolla i en kabel så är den bra för som sagt så sitter det kvar på plasten. Använder även den på oljefilter.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

BM 4 ever

#56 » 18:07:53, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

57 (58) inlägg om hur man märker en skarvsladd :thumme: :lmao:
Slava Ukraini !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

magloman (trådstartaren)

#57 » 18:41:27, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi har nog material nu för att skriva en doktorsavhandling med innehållsförteckning o allt :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

wol

#58 » 20:32:08, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att en kabel blir till ett trassel är nog mer standard än undantag men om man bara tar det lungt när man skall rulla ut den så brukar det gå bra.
Ett annat problem är PWC kablar och slangar vid kyla är det omöjligt att få någon ordning på dom men dom i gummi brukar gå bra även när det är kalt.
Jag har provat att bunta ihop kablar med repmetoden som Stridis2 visade och det funkar bra på dom lite tyngre kablarna när dom hänger på en krok men jag har alldrig hittat något riktigt bra till dom mindre kablarna och den varianten med en liten rem verkar intresant och den kommer jag att prova.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

BM 4 ever

#59 » 21:51:39, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min patentlösning när en kabel vill trassla ihop sej när man rullar ut den är att göra snabba kraftiga ryck och knyck för att på så sätt lösa upp skatboet.
Hittills har det dock aldrig lyckats, but I'm keep on trying :mrgreen:
Slava Ukraini !

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

JPEG

#60 » 22:35:46, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan variant på upplindning som inte verkar vara presenterad här, är att göra som man gjorde med tömmar förr. Vik kabeln dubbel och börja linda från från änden med kontakterna. Man får då mot slutet den vikta änden, snurra den några varv runt kabelbunten som du håller i ena handen och trä den vikta änden genom slinget mellan handen och det du virat runt bunten. Drag åt och häng upp.
Fördel inget trassel med vriden kabel eftersom dubbelvikningen resulterar i upplindningen tar ut skruvningen när man lindar av och det går dubbelt så fort närman lindar upp och av, samt en ögla att hänga upp den med.

4 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se