Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Koppla aerotemper

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Svarre (trådstartaren)

#1 » 22:35:07, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena
Behöver lite hjälp på vägen.
Någon som kan nåt om aerotemprar?
Fick tag i en äldre men aldrig monterad eller använd Frico 10Kw men saknar styrning till den. Hittar inte nåt produktblad på nätet heller.

Vill koppla den via brytare med 3 lägen
1 - av
2 - 5 Kw + fläkt
3 - 2x 5Kw + fläkt

Den kommer endast gå när jag är på plats så behöver ingen termostat eller fininställning.
Några förslag?
Kan också tänka mig 2 brytare men oklart om det löser nåt.

Faserna är väl inga problem men 1 och 2 är väl till styrningen. Är det isf varvtalsreglering på fläkten eller en switch till en termostat?

Bild
Bild
Bild
Svarre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:15, 04-12-2017
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Komatsu WA-200



Michael Meier

#2 » 22:52:15, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sex 380V slingor a' 10kw ..

Kan det vara ett överhettningsskydd ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 22:53:28, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

du lär använda någon form av kontaktor som överhettningsskyddet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Svarre (trådstartaren)

#4 » 23:09:38, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe kanske skulle kolla innan jag skriver... 1 och 2 är kopplat till en magnetkontakt och kan återställas från framsidan... smart.
Så då kan jag skippa den alltså
Svarre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:15, 04-12-2017
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Komatsu WA-200

torbjorn_forsman

#5 » 23:37:50, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat ev schema på insidan av kåpan?

Nåväl, lämpligast blir det nog tre kontaktorer (en för motorn och en för vardera värmepatronen), ett motorskydd (obligatoriskt för trefasmotorer), och en vridomkopplare (finns bra sådana i kasserade spisar) som får koppla in kontaktorerna i lämplig ordning.

Ta en funderare på vad du ska ha för manöverspänning, det beror ju inte minst på vad för kontaktorer du har tillgängliga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#6 » 00:37:55, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen obligatoriskt med motorskydd (amperebegränsning) till fläktmotorer? Har hört någonstans att en fläktmotor istället bör (skall?) skyddas med termoskydd?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

torbjorn_forsman

#7 » 10:32:22, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Är det verkligen obligatoriskt med motorskydd (amperebegränsning) till fläktmotorer? Har hört någonstans att en fläktmotor istället bör (skall?) skyddas med termoskydd?


Trefasmotorer ska ha motorskydd (inte bara med tanke på ev brandrisk, utan även för att inte motorn ska ta skada om en fas råkar vara spänningslös och ingen upptäcker att den står och brummar). Enfasmotorer, som kan göras helt strömlösa bara genom en enpolig brytning, kan lika väl skyddas med någon slags termokontakt (som det brukar vara gjort på t ex kylkompressorer).
Det kan finnas särskilda regler för fläktmotorer som ingår i fast monterade ventilationsanläggningar där det kan förekomma brandfarligt damm, men inget som gäller för alla slags fläktmotorer oavsett var det är placerade.

En sak till som är värd att tänka på i inkoppling av aerotempern, är att se till så att inte värmepatronerna kan få ström om motorskyddet har löst ut och alltså fläkten står stilla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#8 » 12:43:30, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det in nån kabel i boxen vid dina tår på bilden? Om inte så vill fläkten kanske ha separat matning.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

PeterR

#9 » 18:41:46, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
PeterR skrev:Är det verkligen obligatoriskt med motorskydd (amperebegränsning) till fläktmotorer? Har hört någonstans att en fläktmotor istället bör (skall?) skyddas med termoskydd?


Trefasmotorer ska ha motorskydd (inte bara med tanke på ev brandrisk, utan även för att inte motorn ska ta skada om en fas råkar vara spänningslös och ingen upptäcker att den står och brummar). Enfasmotorer, som kan göras helt strömlösa bara genom en enpolig brytning, kan lika väl skyddas med någon slags termokontakt (som det brukar vara gjort på t ex kylkompressorer).
Det kan finnas särskilda regler för fläktmotorer som ingår i fast monterade ventilationsanläggningar där det kan förekomma brandfarligt damm, men inget som gäller för alla slags fläktmotorer oavsett var det är placerade.

En sak till som är värd att tänka på i inkoppling av aerotempern, är att se till så att inte värmepatronerna kan få ström om motorskyddet har löst ut och alltså fläkten står stilla.

Då menar vi nog samma sak, men skriver olika. Termosäkringen ”styr” kontaktorn till ett motorskydd (?) vid både en- och trepolig motor. Tror nog att det är ett krav i djurstallar i alla fall. Om man blockerar luftflödet helt, går fläkten plötsligt väldigt lätt (inget flöde-inget motstånd) så att ordinarie motorskydd inte löser, men den får heller ingen kylning. Obra om man inte har termokontakten då!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Michael Meier

#10 » 21:47:57, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exempel på inkoppling, termosäkringen och ev tvåhastighetsmotor, ska kolla om jag hittar något hos Elmo.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#11 » 22:16:17, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:myzsko: Eller så läser man på typskylten, det ger en hint om en hastighet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Svarre (trådstartaren)

#12 » 11:22:55, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott om tips här
Ja fläkten vill ha en egen matning,
Gjorde klart det igår, på enklaste sätt..... Nej tyvärr inte på rätt sätt det får bli nästa gång.... Den är som sagt endast igång då jag är på plats och håller den fram till våren så är jag nöjd, får hoppas på det bästa.
Svarre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:15, 04-12-2017
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Komatsu WA-200

nimrod_pro

#13 » 13:40:27, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en frico 3-fas aerotemper dock lite äldre än din.

På fronten har jag tre vred och en knapp.

Vred 1 är en omkopplare för två hastigheter på fläkten, går direkt på vredet.
Vred 2 är en omkopplare för de olika värmeelementen 0 4,5 6,25 eller 9 kw, styr två kontaktorer i olika konfigurationer.
Vred 3 är termostat som styr kontaktorerna.
Knappen är överhettningsskydd som bryter värmen vid överhettning.

Mycket kabel innanför kåpan :)
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se