Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Ups lämplig till cirkulationspumpar?

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

uppland2

#16 » 23:57:52, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Cirkulationspumpen var inte enfas....
Men han lät sig inte nedslås, -pumpen var gammal!


Förmodligen sparade han in inköpskostnaden på minskad elförbrukning ganska snabbt...
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



Mikkel

#17 » 23:59:15, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering: UPS trodde jag bara var något man använde där det är krav på helt avbrottsfri el, viss känslig utrustning tex elektronik och datorer. En cirkulationspump klarar sig utan el en stund till dess att ett relä kopplat bort nätet och kopplat in batteri- eller reservkraftsdrift. Återkoppling sker oftast manuellt på mindre anläggningar då man ju inte får köra ut ström på nätet och säkerhetskraven är höga på automatiska tillkopplingar. Men gratis är ju alltid gott. :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

uppland2

#18 » 00:00:26, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Hur mye pumparna drar brukar gå att se på märkplåtarna.
Har för mej att jag minns siffran 50W.


Nyare pumpar brukar anpassa effekten efter behovet, så det blir nog till att mäta.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

uppland2

#19 » 00:04:50, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:En fundering: UPS trodde jag bara var något man använde där det är krav på helt avbrottsfri el, viss känslig utrustning tex elektronik och datorer. En cirkulationspump klarar sig utan el en stund till dess att ett relä kopplat bort nätet och kopplat in batteri- eller reservkraftsdrift. Återkoppling sker oftast manuellt på mindre anläggningar då man ju inte får köra ut ström på nätet och säkerhetskraven är höga på automatiska tillkopplingar. Men gratis är ju alltid gott. :thumme:


Fast nu var det väl inte aktuellt att mata ut ström på nätet, utan bara att hänga cirkulationspumpen efter en UPS? Låter som en smidig och helt automatiserad lösning.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

magirus

#20 » 00:12:16, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:En fundering: UPS trodde jag bara var något man använde där det är krav på helt avbrottsfri el, viss känslig utrustning tex elektronik och datorer. En cirkulationspump klarar sig utan el en stund till dess att ett relä kopplat bort nätet och kopplat in batteri- eller reservkraftsdrift. Återkoppling sker oftast manuellt på mindre anläggningar då man ju inte får köra ut ström på nätet och säkerhetskraven är höga på automatiska tillkopplingar. Men gratis är ju alltid gott. :thumme:


När pannan min går för fulla spett vill jag väldigt gärna att pumpen int stannar :myzsko: när 350 liter vatten börjar koka så väsnas de en hel del :vissla:
Pumpen till elementsystemet har jag ibland kopplat ur för att få några minuters mer tid för pannpumpen.

uppland2 skrev:Nyare pumpar brukar anpassa effekten efter behovet, så det blir nog till att mäta.


Well, den delen av tankeverksamheten överlät jag till Kan-elbarnet som då byggde styrningar till bla Biogasanläggningar, så hur han räknade vet jag inte :mrgreen: men jag kan fråga han :thummar:
För mej är de viktigaste att pannan inte hinner gå i kok innan jag hunnit ut o stara elverket :grin: och hittills har det fungerat kalas :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Claes Folkesson (trådstartaren)

#21 » 00:20:05, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
Claes Folkesson skrev:Hur länge bör strömmen räcka till 2 normala cirkulationspumpar i en vanlig villa?


Behöver du kunna starta om pumparna med UPS-matning om de stannat? Starteffekten kan vara avsevärt högre än den genomsnittliga, så det behövs en hygglig överdimensionering.


Tror inte att pumpen behöver starta om.
Den är på ca 60w har jag för mig.
Det räcker att nödköra en pump.
Den andra kan vänta tills man kommer hem och fixar reservkraft.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Mikkel

#22 » 00:32:31, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo uppland2, går det genom UPSn så är det väl OK antar jag. Jag uttryckte mig lite slarvigt och ville bara beskriva alternativet om man inte har en UPS och menade med "en stund" kanske några sekunder som det väl blir avbrott när ett relä byter strömkälla. Fastigheter som har höga krav på avbrottsfri kraft har ju UPS (med batteri) och reservkraft som startas upp automatiskt, där har reservkraftverket eget batteribackup. Som sagt gratis är ju gott, så har man en UPS så ska man ju använda den. :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

torbjorn_forsman

#23 » 10:55:24, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härom året provkörde jag några cirkulationspumpar (enfas med startkondensator) på "trappstegsspänning" från en billig växelriktare köpt på Aliexpress.

Vad jag kom fram till var att samtliga pumpar gick bra på spänningen från växelriktaren, möjligen hade de lite sämre startmoment än när de gick på sinusspänning från elnätet. Dock visade det sig att om en pump har dålig effektfaktor, så kan strömförbrukningen från batteri till växelriktare bli rätt kopiös. Vill man få lång drifttid kan det nog löna sig med en faskompenseringskondensator. Eventuellt kombinerad med en resonanskrets för 50 Hz, så att inte övertonerna från växelriktaren ger stora strömmar genom kondensatorn och onödiga förluster på det sättet.

Beträffande att använda bilbatterier eller fritidsbatterier till en UPS, så är ett problem att sådana batterier inte brukar tåla att stå på ständig underhållsladdning, hur "intelligent" laddaren än är. Om batterierna ska laddas ständigt, så bör det vara batterier som är avsedda för sådana ändamål, annars ska man knappast vänta sig att de håller mer än något år.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#24 » 13:07:28, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Evidensbaserad kunskap här hos oss är att med en CTEK håller vanliga startbatterier 5-7 år innan dom kajkar ihop, MEN, jag håller med Herr TF att OM man nu ska investera så är det bättre att handla "riktiga" grejor. :thummar: ett tips är att kolla med elfirmor som underhåller olika system där batteribackup finnes. Dessa batterier byts ut oavsett om dom är kass eller inte :thummar:

Använder man "öppna" batterier så må man va noga med att kolla batterivätskenivån med jämna mellanrum, annars går det som för oss i somras :ohnej: hade totalt glömt att kolla bodelsbatterierna i Magirusen.
Dom hade då dunstat ur och därmed kraschade... när vi som bäst behövde dem!! (2x220Ah)
Dessa står på underhåll hela påret utom då vi åker och även startbatterierna til själva fordonsdelen har en underhållsladdare under vintern.

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

uppland2

#25 » 17:48:58, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är osäker på hur vanligt det är att man byter batterier oavsett om de är kass eller inte. Batterier är dyrt, och åtminstone i de miljöer jag rör mig försöker man hushålla med pengarna. Typiskt sätter man en liten styrdator på varje enskilt batteri som anpassar laddspänningen individuellt för varje batteri, och som kontinuerligt mäter och följer upp inre resistans och temperatur. Hög temperatur förkortar snabbt livslängden. Har märkt hur kedjor nära golvet klara sig bättre än de högre upp där det vanligen är varmare. Lite bättre UPS:er kör laddnings-/urladdningscykler under kanske en fyraveckorsperiod för att motionera batterierna med pauser inlagda för att öka livslängden ytterligare. Tips: Visar man tydliga diagram på utvecklingen är det enklare att hävda garantiutbyten. Jag har varit med om att plocka om batterikedjor så att man köper en ny omgång som får sitta tillsammans, och en med halvbra batterier som kan gå ett tag till. Normalt sett har man ju åtminstone två kedjor per UPS, så att man inte står utan batteri bara för att det blir kortslutning i ett batteri i en kedja. F-batterier brukar vara lättskruvade (men väger de 55kg är det tungt ändå att lyfta upp dem i axelhöjd...). Vi har vanligen köpt 10-årsbatterier.

Öppna batterier är bra, och då de kan hålla uppemot 25 år gissar jag att de blir ekonomiska. Sällan man ser sådana häromkring dock, skulle tro att folk inte gillar att slabba med syror, och dessutom behövs ventilerat utrymme. I varmare länder sägs de vara populära även idag.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

QV_

#26 » 19:06:39, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väll höra med brandlarmskillarna. Har för mig att de utför batteribytena till backupen.

Nu har de ju en likströmsbackup (tror det var 48V) men det spelar ju mindre roll. Batterierna är ju på 12V.
Några år gamla batterier är OK jag kan byta vart annat år om så behövs :-)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magirus

#27 » 00:08:21, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Får väll höra med brandlarmskillarna. Har för mig att de utför batteribytena till backupen.


Enligt Kan-elbarnet som även utför sådan service byts backupbatterierna efter en tid oavsett, så chanserna torde va goda att få tassarna på nått användbart! :thummar:

Tog bild som jag skrivit tidigare i tråden :photograph:

UPSen
Bild

Har två sånna härna pumpar, en mellan panna o tankar, en för elementsystemet

Bild
magirus
 

Mikkel

#28 » 01:06:20, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

det står tom UPS på pumpen !
de va som attan :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se