Volvot24 skrev:.
Har väl missat något... Varför behöver man veta glödstiftets resistans?
Bör väl räcka, i vart fall stiften till Eberspächer att lägga 8 Volt på dem. Glöder de, så är de hela.
Om stiftet inte glöder, är det för hög resistans i detta, t ex på grund av avbrott. Eller att det uppstått intern kortslutning i stiftet (har haft så på stift till en Passat)
Jo det måste ju fungera bra. Men när det sitter i brännaren rär det nog lättare att mäta, när man inte ser stiftet. Fast nu va det ju en lite mer komplicerad mätning.
Nu vet jag inte vad exakt min mätning blev men fick 0,4 0,45 när jag mätte.
Skulle vara 0,2 till 0,3.
Började bli lite varmt också, så jag räknade med att det var helt.
Jag mätte på stiftet från den lösa webaston jag hade.
Så jag tänkte att jag hänger på det på Webaston i bilen.
Men samma sak, fläkten startar, men ingen
ström fram till stiftet.
Men temperaturangivelsen som man ser på diagnosprogrammet visar 74-75 grader, även fast motorn är kall. Testar att hänga på givarna från den gamla Webaston, men samma tempangivelse.
Då brännkammaren på reservbrännaren var lös, så packade jag den full med snö, då ökade tempangivelsen i diagnosprogrammet
Tog fram varmluftpistolen och värmde, då sjönk temperaturen på angivelsen på programmet.
Då testade jag med lite snö och varnluftpistol mot givarna på den webason som sitter i bilen. Samma resultat, värdet på datorn går tvärtemot verkligheten.
Provar att värma webaston med varmluftpistol, så att tempen sjunker till 50grader, men stiftet glöder inte iaf.
Då tar jag kretskortet från reservbrännaren, värmer den så att den sjunker till 50 grader, då tänds stiftet, sedan startar bränslepumpen.
Kyler den med snö så att den ökar till 90 grader, då går stiftet igåm igen, med reservkortet.
Mäter resistansen på tempgivarna, och de visar nästan 8000ohm fullpackade med snö, och sjunker sedan när man värmer. dessa ska vara ntc så det är väl rätt.
Dock sjunker resistansen på överhettningsskyddet också, och det verkar ju som det ska vara ptc