Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Webastovärmare startar bara ibland

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Volvot24

#31 » 15:16:25, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Några kommentarer...

"Koppla in en multimeter i serie med ledningen till glödstiftet för att mäta strömmen till det. En annan ansluter du parallellt över glödstiftet, med helt separata kablar från de du matar."

Den senare inställd och kopplad för spänningsmätning!


I bl a Eberspächer D2 och D4 är glödstiften konstruerade för 8 Volt. Detta för att kunna mata med pulsad spänning.

12 Volts matning från den universella spänningskällan bilbatteriet i serie med glödlampan, blir nog bra.


Har väl missat något... Varför behöver man veta glödstiftets resistans?
Bör väl räcka, i vart fall stiften till Eberspächer att lägga 8 Volt på dem. Glöder de, så är de hela.

Om stiftet inte glöder, är det för hög resistans i detta, t ex på grund av avbrott. Eller att det uppstått intern kortslutning i stiftet (har haft så på stift till en Passat)

Stift till i vart fall gamla dieselmotorer är konstruerade för 12 Volt.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



mathiast

#32 » 22:05:49, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man använder glödstiften som flamvakt också,resistansen ändras när dom är i lågan

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Volvot24

#33 » 23:16:52, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kanske OT i sammanhanget.
:off_topic:

Kommer ihåg min tid som bl a modellflygare med s k glödstiftsmotorer, som i princip var 2-takts dieslar.

( Benämningen dieselmotor i sammanhanget gällde
2-taktmotorer utan glödstift, tändning av bränslet i cylinder sker då endast genom tillräckligt hög kompression. )

För att få snabb och säker start, så användes glödstiftsdrivare av olika typer.

Den jag ofta använde, arbetade ned pulsad spänning och som följd av detta pulsad ström. Med elektronikens hjälp ställdes en grundglödning in för säker start.
Blev motorn sur, så kyldes glödtråden i stiftet och pulskvoten ändrades på så sätt att glödstiftet värmdes mer. När stiftet blir så pass varmt att det skulle riskera att skadas ( utan kylning av bränsle), så reglerades glödstiftets värmeutveckling ned.
Samma när motorn startade och förbränningen tillförde energi för att värma glödtråden. Utan nedreglering av den tillförda elektriska energin, skulle glödtråden brinna av.

Allt en följd av glödtrådens värmeberoende resistans.

Och nog kan jag tro att det handlade om inre spänningsmätning, ( inre voltmeterkoppling ), för styrning av den enkla elektroniken.

Är förmodligen samma principer, som gäller i dag.

:back_to:
Senast redigerad av Volvot24 23:43:54, 13-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#34 » 23:29:33, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

En fråga... Finns det ett glödnät runt glödstiftet på Webasto som på Eberspächer?
Alltså i hålet för glödstiftet?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

AN

#35 » 21:42:02, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Har väl missat något... Varför behöver man veta glödstiftets resistans?
Bör väl räcka, i vart fall stiften till Eberspächer att lägga 8 Volt på dem. Glöder de, så är de hela.
Om stiftet inte glöder, är det för hög resistans i detta, t ex på grund av avbrott. Eller att det uppstått intern kortslutning i stiftet (har haft så på stift till en Passat)

Jo det måste ju fungera bra. Men när det sitter i brännaren rär det nog lättare att mäta, när man inte ser stiftet. Fast nu va det ju en lite mer komplicerad mätning.

Nu vet jag inte vad exakt min mätning blev men fick 0,4 0,45 när jag mätte.
Skulle vara 0,2 till 0,3.
Började bli lite varmt också, så jag räknade med att det var helt.
Jag mätte på stiftet från den lösa webaston jag hade.

Så jag tänkte att jag hänger på det på Webaston i bilen.
Men samma sak, fläkten startar, men ingen ström fram till stiftet.

Men temperaturangivelsen som man ser på diagnosprogrammet visar 74-75 grader, även fast motorn är kall. Testar att hänga på givarna från den gamla Webaston, men samma tempangivelse.
Då brännkammaren på reservbrännaren var lös, så packade jag den full med snö, då ökade tempangivelsen i diagnosprogrammet :uupps:
Tog fram varmluftpistolen och värmde, då sjönk temperaturen på angivelsen på programmet.

Då testade jag med lite snö och varnluftpistol mot givarna på den webason som sitter i bilen. Samma resultat, värdet på datorn går tvärtemot verkligheten.

Provar att värma webaston med varmluftpistol, så att tempen sjunker till 50grader, men stiftet glöder inte iaf.

Då tar jag kretskortet från reservbrännaren, värmer den så att den sjunker till 50 grader, då tänds stiftet, sedan startar bränslepumpen.
Kyler den med snö så att den ökar till 90 grader, då går stiftet igåm igen, med reservkortet.

Mäter resistansen på tempgivarna, och de visar nästan 8000ohm fullpackade med snö, och sjunker sedan när man värmer. dessa ska vara ntc så det är väl rätt.
Dock sjunker resistansen på överhettningsskyddet också, och det verkar ju som det ska vara ptc :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#36 » 23:34:48, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gång varit med om en trasig NTC-givare, som betedde sig så att resistansen sjönk med ökande temperatur upp till ca 60 °C och däröver ökade den igen. Det var en givare till kylartempmätaren på en Ford Sierra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se