Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Webastovärmare startar bara ibland

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 12:11:46, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Webastovärmare som började säsongen utan problem. Nu börjar den bråka mer och mer och gör startförsök men lägger sedan av. Fläkten och bränslepumpen startar och det kan komma någon rökpuff, men sedan stannar allt av. Startar jag då motorn och väntar någon minut med lite varv på motorn för att få upp max laddspänning på generatorn så startar värmaren klockrent. Det verkar som den behöver 13-14 v för att starta. Vad är då felet?
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



PerÖ83

#2 » 13:23:44, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att värmarens plus och minuskabel har ordentlig kontakt.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

torbjorn_forsman

#3 » 00:49:04, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken modell av Webasto?

Det låter som om det blir dåligt med spänning till glödstiftet. Om det inte är problem med matningen till värmarens kabelhärva, så kan det ju vara ett fel någon annanstans på vägen. Man får nästan titta på schema för aktuell värmartyp för att ge några bestämda råd.
Du kan också skruva ur glödstiftet och kolla att det ser friskt ut.

Ett knep som kan fungera på en del motsträviga värmare (i synnerhet äldre Eberspächer) är att lossa en kabel till bränslepumpen då man startar värmaren, koppla in pumpen först efter ca 30 sekunder då glödstiftet har hunnit bli varmt. Då är det större chans att den tänder än om glödstiftet kyls av bränsledimma redan från början.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Myhran

#4 » 08:20:55, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gissning är att det sitter en cirkulationspump som är kass någonstans och att värmaren gör nödavstängning när den kommer över 100grader och det är därför den fungerar när du startar fordonet, Vad sitter värmaren i för applikation?
Med vänlig hälsning,

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#5 » 18:38:15, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmaren sitter i en BMW ...trångt som f-n i vänster framskärm. Cirkulationspump tror jag inte på för någon gång har den överraskat och startat. Likaså går den fint även om jag stannar motorn när jag fått snurr på värmaren.
Ska gräva mig in i hjulhuset i morgon för att först och främst leta upp den och försöka hitta någon identifikation.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

AN

#6 » 18:45:16, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden lite.
Är det ovanligt att bränslepumpen felar?
Även om den pulsar ut bränsle när man har loss slangen, skulle den kunna vara dålig och inte orka bygga tryck genom insprutaren?
Frågar för att jag har en Peugeot 407 som webaston inte fungerar i, trots att jag försökt både det ena och det andra :sad:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Myhran

#7 » 19:25:58, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

är Det en orginalmonterad värmare eller är det en eftermonterad värmare?

De vanligaste felen som blir på värmare är just cirkpumpen och brännkammare med flamvakt och glödstift,
Självklart kan det vara massvis med andra fel men man kan ju ta händelser på värmaren för att veta lättare vart man ska börja!


Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

kimmen

#8 » 19:35:06, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sot och skit och sot och skit...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#9 » 20:04:04, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får se vad jag hittar i morgon, men jag har en känsla av att kimmen har en poäng där.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

torbjorn_forsman

#10 » 21:46:07, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Lånar tråden lite.
Är det ovanligt att bränslepumpen felar?
Även om den pulsar ut bränsle när man har loss slangen, skulle den kunna vara dålig och inte orka bygga tryck genom insprutaren?
Frågar för att jag har en Peugeot 407 som webaston inte fungerar i, trots att jag försökt både det ena och det andra :sad:


Doseringspumpar, som jag antar är i det här fallet, går nästan aldrig sönder. Webastovärmare från 80-talet och framåt arbetar nästan utan bränsletryck, det finns inget riktigt munstycke utan bränslet rinner bara ut över baksidan av en porös keramisk skiva, "förångningsskivan". Vad man måste se upp med där är att det ofta finns någon slags dämpare eller tryckutjämnare mellan pumpen och värmaren, den måste vara i ordning för att bränslemängden ska bli någotsånär rätt. Det kan också vara viktigt med rätt slanglängder mellan pump, dämpare och värmare, det verkar vara litegrann av svartkonst. Om det är kritiskt i ditt fall, så bör det stå i monteringsanvisningen för värmaren.

Det kan också hända att värmaren inte tänder om förbränningsluftfläkten går med fel hastighet (t ex om den går tungt pga hopkärvade lager eller motorn är för svag pga beläggningar på kollektorn) eller om det är igensatt på insugs- eller avgassidan.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#11 » 00:29:15, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Webasto thermo top C runtomkring 2004-2014 krångla enormt mycket på vw iaf.
Div problem och ofta kretskortet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Volvot24

#12 » 10:39:38, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Har en Eberspächer luftvärmare i båten.
Är inte den lik den du har?


Det fel jag haft är att glödnätet runt glödstiftet koksat igen.
Då blir det svårstartat med kraftig rökutveckling.
Start av motor har hjälp ibland.

Testa inte glödstiftet med 12 Volt! Det är förmodligen gjort för 8 Volt. Och jobbar med pulser.
Och vad jag förstår, mäts siftets resistans fortlöpande för att mäta temperaturen på densamma. Bl a för att bränna bort överflödig diesel, som kyler.

Mina problem uppkom i samband med att jag tankade villaolja och mackdiesel. Numer alltid blankdiesel från båtmack.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

AN

#13 » 10:58:04, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Doseringspumpar, som jag antar är i det här fallet, går nästan aldrig sönder. Webastovärmare från 80-talet och framåt arbetar nästan utan bränsletryck, det finns inget riktigt munstycke utan bränslet rinner bara ut över baksidan av en porös keramisk skiva, "förångningsskivan". Vad man måste se upp med där är att det ofta finns någon slags dämpare eller tryckutjämnare mellan pumpen och värmaren, den måste vara i ordning för att bränslemängden ska bli någotsånär rätt. Det kan också vara viktigt med rätt slanglängder mellan pump, dämpare och värmare, det verkar vara litegrann av svartkonst. Om det är kritiskt i ditt fall, så bör det stå i monteringsanvisningen för värmaren.

Det kan också hända att värmaren inte tänder om förbränningsluftfläkten går med fel hastighet (t ex om den går tungt pga hopkärvade lager eller motorn är för svag pga beläggningar på kollektorn) eller om det är igensatt på insugs- eller avgassidan.


Hade isär den och rengjorde den. Då fungerade den fint ett par veckor, sedan va det rökutveckling igen. Sedan inget startförsök alls.
Kollat cirkulationspumpen och den fungerar, och pilen för pumpriktningen är rätt.
Slanglängder och dyligt, borde ju vara rätt, det är fabriksmonterat, och fungerade ju i många år.
Köpte en begagnad på skroten, som fungerade fint ett par månader, sedan samma med den.
Därför jag funderar på kringutrustningen. Tycker det är märkligt om båda enheter har dåligt kretskort, dålig spridare, dålig brännkammare?

Skaffade en felkodläsare, och nollar man koderna, provar den ju att starta. Förloppet mellan tändning av glödstift, start av pump, start av fläkt verkar också vara rätt?
Börjar det tätna i någon ledning, borde den väl inte kunna ryka?
Luftläckage, borde ju också inebära mindre diesel?
Frustrerande när det inte fungerar.

Kan man köpa en pirat-pump på ebay för några hundra, och bara testa, eller hur är kvaliteten på dessa?
Kan gärna tänka mej att kosta på den lite, bara man vet att det kommer att fungera.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#14 » 13:23:10, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det här fallet så låter det som om den får bränsle, men antingen inte tillräckligt med luft eller också tänder den inte av någon annan anledning. Om värmaren har förångningsskiva, så kolla också att den är hel. Annars är det nog frågan om t ex igensotad brännkammare eller avgasrör, eller att något har grott igen i fläkten för förbränningsluft. Kolla också att fläktmotorn verkligen går med fullt varvtal.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#15 » 23:33:17, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat lite på den i kväll.
Kör man prime funktionen så går pumpen i 10sek och bränsle kommer i slangen.
Det stämmer nog att det inte ska var något direkt tryck,då det bara sitter en gummislang med slangklämma där bränslet går in i brännaren.
Dock går den bara 10sek, även om man ställer prime tiden på 60sek. Men det kanske ska vara så, det ska väl inte ta mer än 10sek för en "prime". Antar att funktionen är när man grejat med systemet och vill lufta och få fram diesel.

Förbränningsluftfläkten verkar fungera, går på runt 80%, och det blåser bra i avgasröret.

Däremot visade den alltid 72 grader, hela tiden jag grejade. Hade ju kört den, men började inte skruva direkt. Kylaren och kylslangar kändes inte varma på slutet, ändå visade den 72 grader.
Sen kom felkod 1001 upp, och har väl inte hittat exakt vad det betyder, men texten "Defective control unit" fanns ju också, så det är väl inte så lovande :sad:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bhf87 och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se