Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Webastovärmare startar bara ibland

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

PerÖ83

#16 » 01:00:14, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN
Rensa felkoderna och gör en/flera normala starter tills DEN första koden kommer kommer, de är den som är viktig!
Vi börjar med en felsökningen därifrån! :thumme:

PS:
De blir så j*vla svårt när man ska fortsätta en felsökning som någon annan har påbörjat mitt i processen :aaargh:
De finns en anledning varför man gör en systematisk felsökning :laes_detta:
Detta gäller på ALLA områden där de är felsökning :aaargh: Jag vill inte felsöka jag vill veta felet :vissla: är de oftast :sad:
Fakta!
Fakta!
Fakta! De är viktigt!!! sedan kan man göra en analys :thumme:

Nej grappar nu :bira: :thumme:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45



nordlander

#17 » 01:07:38, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Webasto thermo top hade några årgångar problem med några motstånd på kretskortet med kallödningar. Gav avva möjliga fel bla. felaktig temperatur.

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

AN

#18 » 12:46:42, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:AN
Rensa felkoderna och gör en/flera normala starter tills DEN första koden kommer kommer, de är den som är viktig!
Vi börjar med en felsökningen därifrån! :thumme:

PS:
De blir så j*vla svårt när man ska fortsätta en felsökning som någon annan har påbörjat mitt i processen :aaargh:
De finns en anledning varför man gör en systematisk felsökning :laes_detta:
Detta gäller på ALLA områden där de är felsökning :aaargh: Jag vill inte felsöka jag vill veta felet :vissla: är de oftast :sad:
Fakta!
Fakta!
Fakta! De är viktigt!!! sedan kan man göra en analys :thumme:

Nej grappar nu :bira: :thumme:


Jo rensade flera gånger, men den ville aldrig starta. Avgasfläkt startar och närsta steg är ju glödstiftet. Det står att den initierar glow plug, men indikeringen att det tändes kom aldrig, nästa steg är väl att bränslepumpen ska dra igång. Men stegen ska väl tas i rätt ordning.

Nja denna felsökning har jag ju börjat själv, och nu började jag med felkoder, samt att jag testade att köra pumpen. Då borde väl pumpen kunna uteslutas. Även avgasfläkten borde väl kunna uteslutas då den drar igång, och det blåser i avgasröret, samt att programmet visar att den reglerar (antal procent)? Borde väl vara skapligt rätt väg att gå?


nordlander skrev:Webasto thermo top hade några årgångar problem med några motstånd på kretskortet med kallödningar. Gav avva möjliga fel bla. felaktig temperatur.


Går detta att se, eller är det helt förseglade med någon massa?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Andreas A

#19 » 13:12:18, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en TermoTop C som strulade. Fläkten startade men den tände inte upp utan fick direkt in iavstängningsfasen. Fick hjälp av en bilfirma i Jönköping att kolla felkoder men det fanns inga. Visade sig att radiomottagare som sköter start/stopp inte funkade. Värmaren fick driftsignal bara en kort stund istället för att hålla signalen hög under hela värmningscykeln. Efter byte till en ny timer så hoppade den igång fint.

Slutsats: En felsökning med avläsare kan hjälpa ordentligt.

Andreas

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

PerÖ83

#20 » 14:10:58, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN
Då har du antingen ett trasigt glödstift eller så är den väldigt sotig.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

AN

#21 » 15:07:06, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:AN
Då har du antingen ett trasigt glödstift eller så är den väldigt sotig.

Räcker det med att ohm-mäta stiftet?
Skulle ju kunna vara något fel i någon lödning i kretskortet också val, så att det inte ger ström till glödstiftet?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN

#22 » 15:19:30, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade detta nu. Visserligen till en thermo top evo, men kanske samma koder? Min kod slutar ju på 01, och texten är samma.
Kan det vara värmegivaren som bråkar? Tyckte den gav ett värde som inte stämde, men 72 grader är ju ändå inget orimligt värde som skulle hindra den från att starta iaf.

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#23 » 18:30:47, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan jag rapportera att min Top V hade ett bränt glödstift. Plockade isär värmaren igår fredag och mätte lite runt på de kontakter som blev tillgängliga samtidigt som jag konstaterade att lösa glödstift inte finns att köpa. En ny brännare och värmaren startade direkt vid första försöket.
Bara skit att de ska monteras så j---a trångt att man måste vara snudd på akrobat och trollkarl för att få loss den. Händerna ser ut som efter ett riktigt slagsmål med katten. Tur jag inte hade handskar, för händerna självläker ju.

5 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

AN

#24 » 22:49:03, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att det ordnade sej, Åsa-Nisse :grin:

Men vid mätning av glödstiftet, vad menas med 4-conductor measuring principle?
Bild

Men mätning av temp sensor är val bara att mäta?
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#25 » 23:25:13, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyrtrådsmätning, alltså att man använder en multimeter eller RCL-mätare med två ledare som skickar ut ström till mätobjektet och två andra som mäter spänning över det. Speciella krokodilklämmor där de två käftarna är isolerade från varandra så man kan ha strömledningen kopplad till den ena och spänningsledningen till den andra. Brukar kallas "kelvin connections" på amerikansk engelska.
Utmärkt för alla mätningar på lågohmiga prylar - t ex primärlindningar i tändspolar, lindningar i elmotorer mm.
Några exempel på instrument och klämmor:
Bild
Bild
Bild

Om man inte har något färdigt instrument för fyrtrådsmätning kan man göra en sådan mätning med två vanliga multimetrar och en lämplig spänningskälla, de flesta fick väl göra det på en fysiklabb i skolan någon gång i tiden. Det brukar kallas "inre voltmetermetoden".

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander

#26 » 09:52:40, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Går detta att se, eller är det helt förseglade med någon massa?


Det ska gå att se. Hittade nån rysk sida där en kille visad när han lödde om motstånden.

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

mathiast

#27 » 10:46:44, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motståndet i glödstiftet syns väl i termo test programmet om inte annat?

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

AN

#28 » 12:50:35, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om man inte har något färdigt instrument för fyrtrådsmätning kan man göra en sådan mätning med två vanliga multimetrar och en lämplig spänningskälla, de flesta fick väl göra det på en fysiklabb i skolan någon gång i tiden. Det brukar kallas "inre voltmetermetoden".


Om jag kopplar spänningskällan mellan anslutningarna på gödstiftet, sedan mäter jag spänningen över glödstiftet?
Sedan läser jag av vilken ström som flyter i ledningen.
Spänningen över glödstiftet, dividerat med spänningen i ledningen, ger då resistansen i glödstiftet?

Detta är för att det handlar om så små resistanser eller? Kablar och inre resistans i multimetern påverkar för mycket annars eller?



mathiast skrev:Motståndet i glödstiftet syns väl i termo test programmet om inte annat?

Borde ju det, men får inte igång "component test" :sad:
Borde väl vara under där som man kunde testa
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#29 » 13:22:02, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej. Koppla in en multimeter i serie med ledningen till glödstiftet för att mäta strömmen till det. En annan ansluter du parallellt över glödstiftet, med helt separata kablar från de du matar ström med. Lägg på så låg ström att glödstiftet inte blir nämnvärt varmt men du ändå får ett bra utslag på spänningsmultimeterns lägsta område. Du bör ha två multimetrar, så du kan läsa av spänning och ström samtidigt utan att göra några omkopplingar. Om du skickar på ca 0,5 A , så borde spänningen bli 0,1-0,15 V, vilket passar bra att mäta på 200 mV-området som brukar vara det lägsta på de flesta multimetrar. För att få fram ca 0,5 A så är kanske det enklaste att ta 12 V från ett bilbatteri och mata via en 12 V 5 W glödlampa.
Sen är det bara att dela spänning med ström, så får du resistansen.

Den här metoden med inre voltmeter passar bra för att mäta låga resistanser, då man vet att multimetern man mäter spänning med är så högohmig att dess strömförbrukning inte spelar någon roll (vanligtvis kan man räkna med det när det gäller digitalmultimetrar). Däremot är ju spänningsfallet i den multimeter man mäter ström med, inte försumbart.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#30 » 13:39:40, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nej. Koppla in en multimeter i serie med ledningen till glödstiftet för att mäta strömmen till det. En annan ansluter du parallellt över glödstiftet, med helt separata kablar från de du matar ström med.

Tackar. Det var så jag menade, men kanske skrev otydligt.
Fast jag borde väl kunna läsa strömmen på mätaren på strömkällan. Har för mej att det är en mätare för spänning och en för ström :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se