Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Trubbel med golvhögtalare (förstärkare?), glapp, pop & knäpp...

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

torbjorn_forsman

#16 » 22:20:46, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller högtalarlitteratur så är ett tips att botanisera bland BBC's tekniska rapporter som har getts ut från 1940-talet och fram till idag. https://www.bbc.co.uk/rd/search?Type=Pu ... 970&page=2 , ett smakprov på högtalarrelaterad rapport (det finns många fler om man letar): https://www.bbc.co.uk/rd/publications/rdreport_1979_22

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



roddjer (trådstartaren)

#17 » 23:51:32, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
roddjer skrev:
Stridis2 skrev:Sitter dator och förstärkare anslutna i samma skarvuttag?...

Nej. Sitter i samma rum men i olika uttag. Kan inte svära på det men jag tror det är samma grupp också, om nu gruppförteckningen är 100% korrekt.


Sätt en skarvsladd så de sitter i samma uttag. Om inte annat så har du uteslutit en felmöjlighet.

Satte dem i samma grenkontakt för ett par veckor sen, ingen skillnad.

Ikväll kunde jag fastställa att det är högtalaren det är fel på och inte stärkaren. Har spelat kanske 10-15 timmar felfritt sen den fakka ur förra gången. Skiftade högtalarkablarna på baksidan av stärkaren för ett tag sen och nu har felet flyttat över till vänster sida, felet följer alltså högtalaren.


edit: text i blått är den ursprungliga men alltså felaktig. Tur Towil håller reda på mig...
Senast redigerad av roddjer 01:25:53, 03-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Towil

#18 » 00:37:48, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvärt om borde det vara, om du flyttat kablarna. Är det är högtalaren så skall ju felet vara kvar på samma högtalare.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

roddjer (trådstartaren)

#19 » 01:03:51, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
:ohnej: - :ohnej:

Ja, det är klart det blir så. Slutkörd i bollen, kört för mycket Boxer idag, för mycket dieselrök i lungorna. Brottats med snö halva dan och mer kommer det när jag sneglade ut senast.
- :snow:


OK. Nytt läge. Om man tar isär stärkaren och felsöker, vad ska man då börja leta efter?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Towil

#20 » 01:11:47, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåliga/brustna lödningar.
Är den gammal så behöver man nog se över elektrolytkondensatorerna. Är det läckage så äter det upp kopparen på kretskortet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

roddjer (trådstartaren)

#21 » 01:32:48, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Gammal? Oh ja, härlig vintage! - :grin:

Den här äre:
https://classicreceivers.com/pioneer-sx-450

Min har dock ingen träimitation på ovansidan. - :klia: - Nån kanske har kört hårt och spelat av den... - :mrgreen:

-----------------------------------------------------

tillägg:
Kan värme ha nåt med saken att göra? En tidning har halkat in i hyllan och täckt över nästan alla ventilationshål. - :aaargh:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Pknack

#22 » 10:05:59, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Nytt läge. Om man tar isär stärkaren och felsöker, vad ska man då börja leta efter

Tycker du ska börja med tape/aux omkopplarna, balance/tone kontroller
innan du börjar leta andra fel. Mycket vanligt att det blir oxid i dom.
Börja med att motionera dom och se om felet hörs.

1 person gillar det här inlägget.
Pknack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:07, 28-03-2013
Ort: Märsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB135

torbjorn_forsman

#23 » 10:54:42, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'

OK. Nytt läge. Om man tar isär stärkaren och felsöker, vad ska man då börja leta efter?


Ta en titt till på det jag skrev i början av den här tråden. Dåliga lödningar eller dålig isolation mellan sluttransistorerna och kylflänsen är ganska misstänkt. Om slutstegen har var sin säkring för matningsspänningen, så kan det vara glapp i säkringshållarna (kretskortsmonterade clips), japanska sådana är ofta av alldeles för mjukt material som man måste böja till då och då för att det ska bli bra kontakttryck. Hmm...nu kommer jag att tänka på när jag jobbade som tv-reparatör omkring 1990, då var det många Salora video (de var japanska egentligen, troligen tillverkade av Mitsubishi), där man fick böja efter säkringshållarna redan under garantitiden.

En annan sak som kan vara lömsk är motstånden som sitter i serie med sluttransistorernas emitter, det brukar vara mycket lågohmiga saker (storleksordning 0,22 ohm), ofta trådlindade. Det kan bli glapp i en del sådana.
Glapp i ev trimpotar för inställning av tomgångsström och symmetri i slutsteget är också en tänkbar sak. I synnerhet om det är mycket klibbigt damm (matos, tjära från tobaksrök mm) i apparaten.

Egentligen borde jag ge mig på en uppryckning av den Marantz 2015 som jag har använt som köksradio i stugan något år. Ända sen jag fick tag i den så har den varit svag på ena kanalen, och de senaste månaderna har det blivit mer och mer nätbrum också.
Eller också får den gå orörd så länge den går, eller tills jag har satt ihop de påbörjade audiorenoveringsobjekten:
1) Luxor 607GWL, radiogrammofon från ca 1940. Har gjort i stort sett fullständigt byte av gamla dåliga papperskondensatorer och de flesta elektrolyter. Smort och rengjort skaldrivningen, bytt ett dåligt gummihjul. Nu fungerar den, men lider av nätbrum och svag mottagning, så det finns lite mer att göra på radiochassit. Grammofonverket har jag inte börjat titta på än, men det blir nog rengöring och smörjning av motorn med centrifugalregulator, byte av stenhårda gummibussningar i motorupphängningen, byte av gummidelar i pickupen (de brukar gå att ersätta med cykelventilgummi i magnetiska pickuper från den tiden). Verket verkar för övrigt vara ett riktigt hopplock. Luxors egen magnetiska pickup, det står Thoréns på skivtallriken, motorn är tillverkad av Perpetuum-Ebner.
Det intressanta med denna apparat är att den har s k johnsonkopplat slutsteg - enkelt delningsfilter på lågnivåsidan, separata slutrör för bas resp diskant, men båda rören arbetar mot samma utgångstransformator och samma högtalare.
2) Sonab R4000, stereoreceiver från mitten av 70-talet. Där fick jag byta ALLA trimpotar och några få elektrolytkondensatorer för att få någon ordning alls på den. Återstår trimning av FM-radion (misstänker att någon klåpare har varit där och skruvat), byte av utsliten volympot, återställning efter en del tidigare klåparreparationer och hopsättning.
3) Goldstar FINIT 100 , vägghängd kompaktstereo från ca 1995. Bättrat på en massa spruckna lödningar kring slutsteg och nätdel, tvättat rent från saker som har spillts in i apparaten, bytt drivremmar för CD- och kassettluckorna. Återstår att bestämma om kassettspelaren duger som den är eller om man ska ge sig på en grundlig trimning och justering av dolbynivåer mm, därefter hopsättning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se