Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Växelströmsgenerator vill ej ladda

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

tronde

#16 » 22:51:39, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis Åsa-Nisse vil fortelle hvilken BMW det er til, er det vel mulig å finne ut hvordan generatoren er styrt.

Modell, årsmodell og motortype er ? ? ?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#17 » 10:26:28, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan bara spekulera...vi måste invänta Åsa-Nisses svar på alla frågor nu.

Det vi vet är att generatorn fick en NY regulator.
Jag -har- varit med om vid ett (1) tillfälle att den nya regulatorn var trasig.

Det vi -inte- vet, är hur Åsa-Nisse kopplade upp generatorn för provkörningen:
...ett batteri på bänken
... och koppla B+,
...minus
... en tråd till laddlampan
...samt en voltmätare
- och full snurr med en borrmaskin.

Vad kopplades in var, och hur?
Om allt hade varit sjysst, då hade generatorn aktiverat fältet och borrmaskinen hade morrat ilsket o "gett upp".

Batteriet vet vi heller inget om...

På de generatorer jag testat på Avataren krävs det ca 1500rpm på vevaxlen innan generatorn vaknar (80mm => 60mm), dvs någonstans kring 1800rpm tycks vara "start gränsen".
En vanlig borrmaskin får lätt upp det varvtalet, varför generatorn -borde- ha startat.
Håller med Åsa-Nisse:
Vad är felet nu då? :klia:


Åsa-Nisse.
Kan du "leda" oss genom vad du gjort med generatorn?
- reparationen
- anslutningen för testkörningen
- och skicket på det använda testbatteriet
Gärna med bilder :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#18 » 11:35:11, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va kul att det blev så stort engagemang på min fråga.
Jag börjar fundera på om det kanske är som tronde skriver och då kommer jag ju inte längre utan att koppla in den i bilen. Alternativt att byta regulator till en intelligentare modell som inte behöver hjälp av bilens datasystem.
Bilen är en BMW 520d- 07 E61.
Reperationen på generatorn beskrev jag i första inlägget. Anslutningar vid testkörningen är också som jag beskrev tidigare med det tillägget att batteriet är ett 105A hyfsat laddat med 12,4V.
En fråga om minusanslutningen när jag skrev att det bara är två kablar innebär att den är chassiejordad= Batteri - till fästöra på generatorn. Lilla kabeln för "laddlampan" har jag bara kopplat till B+ utan lampa mellan, för att få magetiseringen. B+ till batteri +. Voltmeter mellan B+ och chassie på generatorn.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

davidof

#19 » 11:41:45, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den från en e61 styrs den av dme' n dvs motorstyrningen. Kolla i bifogad pdf.
Edit, går inte att bifoga pdf'n. Pma eller skriv i tråden vid intresse så kan jag maila den.

1 person gillar det här inlägget.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

Stefan1972

#20 » 12:25:32, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att spåren i släpringen var väldigt djupa då? Det är ändå det absolut vanligaste felet på alla nyare valeo. Kolen utslitna och släpringen nernött så plasten är framme. Metallen är bara nå millimeter tjockt.....
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#21 » 02:08:57, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litt lesestoff om bilgeneratorer.

Ch7_Automotive_Electricity_and_Electronics_Classroom_Manual.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

3 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#22 » 19:04:15, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Praktiske øvelser til teorien

Ch7_Automotive_Electricity_and_Electronics_Workshop_Manual.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

3 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#23 » 13:57:51, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske mycket dum och korkad fråga, men som helt okunnig gällande elektronisk styrning av aktivering av generator; hur går det till?
- Generatorn skall ju ha en ström som aktiverar fältet "bara"
- Är fältet väl aktiverat ska ju generatorn vara aktiverad och leverera ström, eller?

Är det ett samspel mellan bilens dator och laddningsregulatorn som sitter på generatorn?
Dvs att fältaktiveringen styrs av bilen -via- regulatorn på generatorn?
Om så är, hur kopplar man förbi detta, eller är det så att man måste ha en annan regulator?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

agvg

#24 » 15:16:20, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reguleringen sitter i motorstyringen, ser på min så varierer ladespenningen hele tiden, slipper du gassen så lader den over 15v mens ved akselerasjon lader den ikke i det heletatt, den prøver og utnytte overskuddsenergi for og lade med minst mulig forbruk.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

MN

#25 » 15:28:40, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag fick laddfel på min v70 my 2005 så sa första verkstaden att det var fel på generatorn. Efter bytt denna och regulatorn och felet kvar så fick volvo ta över vilket tog dem ett par minuter att se att CEM (centraldatorn, sannolikt en ättling till HAL...) var kass. Den gav inte styrspänning till regulatorn.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

tronde

#26 » 19:55:01, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Kanske mycket dum och korkad fråga, men som helt okunnig gällande elektronisk styrning av aktivering av generator; hur går det till?
- Generatorn skall ju ha en ström som aktiverar fältet "bara"
- Är fältet väl aktiverat ska ju generatorn vara aktiverad och leverera ström, eller?

Är det ett samspel mellan bilens dator och laddningsregulatorn som sitter på generatorn?
Dvs att fältaktiveringen styrs av bilen -via- regulatorn på generatorn?
Om så är, hur kopplar man förbi detta, eller är det så att man måste ha en annan regulator?


I prinsippet er det styring av feltet som gjelder, ja, men det skal visst eksistere generatorer som blir mekanisk bortkoplet også. Det vi kjenner som regulator fra gammelt av, er fortsatt plassert inne i generatoren, men den kan ha fått mer eller mindre "intelligens" i tillegg.

Du har nesten uendelig mange muligheter i dag, fra den mest enkle som kun aktiverer / deaktiverer ladingen fra motorstyringen, opp til de avanserte hvor generator og motorstyrng har to-veis kommunikasjon, hvor bilens strømforbruk også blir målt og tatt hensyn til sammen med hvor mye kraft motoren skal gi til drivhjulene. Disse systemene kan også prioritere (bort) enkelte typer last etter behov. Mange av dem kan også "booste" ladespenningen opp mot 16V i kort tid uten at det skader batteriet. Alt i den hensikt å bruke minst mulig energi på å ha nok strøm tilgjengelig.

LIN-buss er en "treg" databuss som er mye brukt i ladesystemer med to-veis kommunikasjon. Jeg vet at minst en halvlederprodusent (International Rectifier) som lager den LIN-buss elektronikken som er i generatoren har en løsning hvor generatoren kan lade hvis det er feil i datakommunikasjonen. De sier at deres system vil lade under forutsetning av at det er tilstrekkelig restmagnetisme i jernet, og at turtallet på generatoren er høyt nok. Da vil generatoren begynne å gi strøm, og den vil visst fungere som en konvensjonell generator inntil bilen stoppes. Ved ny start vil den prøve å magnetisere seg selv igjen hvis det fortsatt er kommunikasjonsfeil.

I tillegg har vi systemer som tilpasser seg til batteriets tilstand. Her er visst biler med start / stopp-automatikk en "utfordring" for mange, for de systemene oppdager ikke alltid at man har byttet ut et dårlig batteri med et nytt. Da vil det nye batteriet fortsette å lades som om det er dårlig inntil man programmerer inn et nytt batteri i styresystemet. Her er det mange produsenter som også bruker informasjon om klima (varmt / kaldt også videre), batteriets kapasitet i Ah og kaldstartsegenskaper (CCA).

Det finnes vel like mange mulige løsninger her som det er bilprodusenter, så man kan ikke uten videre bruke kunnskap om ett system som fasit for et annet.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#27 » 21:42:57, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant svar Tronde.
...undrar dock fortfarande om dessa moderna generatorer går att aktivera ss de äldre, om man kan koppla runt/förbi/ur denna elektroniska styrning av dem, eller om de är så specialiserade att de kräver rätt ECU(?) för att överhuvudtaget fungera?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#28 » 22:27:21, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det generatorer i Svänghjul?
Har för mej jag läste något om det för flera år sedan. Men det kanske bara var test eller spekulation?
Hade man väl kunnat använda som broms också? :klia:
Ger dessa intelligenta generatorer någon mätbar energibesparing? Känns ju som det i alla fall i teorin finns en del att hämta.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tronde

#29 » 22:40:22, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Mycket intressant svar Tronde.
...undrar dock fortfarande om dessa moderna generatorer går att aktivera ss de äldre, om man kan koppla runt/förbi/ur denna elektroniska styrning av dem, eller om de är så specialiserade att de kräver rätt ECU(?) för att överhuvudtaget fungera?


Ja, det er det store spørsmålet.

Som jeg skrev, finnes det noen som har en fail-safe funksjon som tillater drift uten ekstern styring FORUTSATT at det er tilstrekkelig restmagnetisme i jernet. Det tyder på at den typen ikke er beregnet på forbikopling. Det vil vanligvis være restmagnetisme, men den kan / vil avta over tid, så en bil som ikke har vært i drift på lang tid vil vel ikke kunne utnytte den funksjonen.

Det er i alle fall mange LIN-buss styrte generatorer som kun har den ene tilkoplingen for bussen, og de ser ikke ut til å kunne startes med ekstern strøm til feltviklingen slik de gamle kunne. Det påstås at det finnes "pirat-generatorer" til biler med LIN-buss som har en ekstra kontakt, men det vet jeg ikke mer om.

Nå skal det også gå an å legge LIN-buss ovenpå vanlig +12V slik at man ikke behøver egen leder, så det kan jo være at noen generatorer faktisk kan ha både konvensjonell og LIN-buss på samme kontakten, men jeg tviler på at bilfabrikkene ser noe poeng i å gjøre det. De vil vel helst selge en ny generator.

Mitt inntrykk er at ladestyringen blir mer kompleks, og det lover dårlig for nødløsninger.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#30 » 23:56:25, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Finns det generatorer i Svänghjul?
Har för mej jag läste något om det för flera år sedan. Men det kanske bara var test eller spekulation?
Hade man väl kunnat använda som broms också? :klia:
Ger dessa intelligenta generatorer någon mätbar energibesparing? Känns ju som det i alla fall i teorin finns en del att hämta.


Mycket vanligt med svänghjulsgeneratorer på småmotorer (mc, snöskotrar, minigrävare, kommuntraktorer, utombordare mm), men sällsynt i personbilsvärlden. Hybridbilar har dock ofta en elmaskin som används som både motor och generator inbyggd i svänghjulet. För länge sedan fanns det en del personbilar med generatorn, om inte inbyggd i svänghjulet så åtminstone direkt på motorns vevaxel. T ex T-ford, vissa DKW, Citroën 2CV.

Förutom energibesparing så kan man också få bättre spänningsreglering genom att låta någon mer intelligent styrenhet i bilen sköta laddningsregleringen, det kan i bästa fall visa sig som bättre livslängd hos batteriet och att det går att hålla liv i ett halvdant batteri längre innan bilägaren börjar bli irriterad på det.
Redan den första tillämpningen av "intelligent" generator som Chrysler patenterade i mitten av 80-talet (och som man återfinner på t ex vilken gammal sur Dodge B250 van som helst) utnyttjade generatorn för motorbroms. Om motorstyrsystemet ansåg att batteriet inte var fulladdat, och bilen motorbromsades, så drogs full magnetisering på så att litegrann av bromsenergin gick till att snabbladda batteriet.
Det var först när Chryslers patent gick ut strax efter millennieskiftet, som alla andra biltillverkare började med "intelligenta" generatorer. Och i en del fall, t ex BMW, skröt omåttligt om det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se