Hvis Åsa-Nisse vil fortelle hvilken BMW det er til, er det vel mulig å finne ut hvordan generatoren er styrt.
Modell, årsmodell og motortype er ? ? ?
...ett batteri på bänken
... och koppla B+,
...minus
... en tråd till laddlampan
...samt en voltmätare
- och full snurr med en borrmaskin.
Vad är felet nu då?
dc_lindberg skrev:Kanske mycket dum och korkad fråga, men som helt okunnig gällande elektronisk styrning av aktivering av generator; hur går det till?
- Generatorn skall ju ha en ström som aktiverar fältet "bara"
- Är fältet väl aktiverat ska ju generatorn vara aktiverad och leverera ström, eller?
Är det ett samspel mellan bilens dator och laddningsregulatorn som sitter på generatorn?
Dvs att fältaktiveringen styrs av bilen -via- regulatorn på generatorn?
Om så är, hur kopplar man förbi detta, eller är det så att man måste ha en annan regulator?
dc_lindberg skrev:Mycket intressant svar Tronde.
...undrar dock fortfarande om dessa moderna generatorer går att aktivera ss de äldre, om man kan koppla runt/förbi/ur denna elektroniska styrning av dem, eller om de är så specialiserade att de kräver rätt ECU(?) för att överhuvudtaget fungera?
AN skrev:Finns det generatorer i Svänghjul?
Har för mej jag läste något om det för flera år sedan. Men det kanske bara var test eller spekulation?
Hade man väl kunnat använda som broms också?
Ger dessa intelligenta generatorer någon mätbar energibesparing? Känns ju som det i alla fall i teorin finns en del att hämta.
Återgå till [Allmänt] El/elektronik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster