torbjorn_forsman skrev:AN skrev:Redan den första tillämpningen av "intelligent" generator som Chrysler patenterade i mitten av 80-talet (och som man återfinner på t ex vilken gammal sur Dodge B250 van som helst) utnyttjade generatorn för motorbroms. Om motorstyrsystemet ansåg att batteriet inte var fulladdat, och bilen motorbromsades, så drogs full magnetisering på så att litegrann av bromsenergin gick till att snabbladda batteriet.
I dag har de begynt å gå andre veien, med frihjul på generatoren så den ikke motvirker reduksjon i motorturtallet. Det skal gi mindre slitasje på drivremmen, og mindre "slag" mot veivakselen. Aner ikke hvor mye det har å si i praksis, men det er lenge siden batterilading i bil var enkelt.
Det kan sikkert diskuteres idet uendelige om smart lading har en reell innvirkning på energiforbruket, men inntil i høst har jo biler blitt testet i lab, og da vil det sikkert kunne måles. Det er ikke all energisparing som er utpreget fornuftig. LED i baklys som ikke klarer å smelte snø, så de må legge inn varmetråder fremstår ikke som veldig smart, for eksempel.