Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Växelströmsgenerator vill ej ladda

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 18:56:21, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Valeo 180A växelströmsgenerator till en BMW som lade av i höstas. Tänkte att försöka liva upp den igen och lägga på hyllan för renoverade prylar :hurra: , men ack vad jag bedrog mig eller?? :huh:
När jag dissekerade generatorn konstaterade jag ganska snabbt att kolen var tvärslut och kollektorn lite lagom sliten med 0,5-0,7 mm spår samt ett lager som var på g.
En putsning av kollektorn i svarven och en ny sats kol ( komplett regulator) och ihopmontering med ett nytt lager så trodde jag att den skulle funka :vissla: . Generator i skruvstycket med ett batteri på bänken och koppla B+, minus och en tråd till laddlampan samt en voltmätare och full snurr med en borrmaskin. INGEN REAKTION ALLS :aaargh: .
Vad är felet nu då? :klia:
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



jörgen.ottosson

#2 » 19:17:39, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet inte jag vad du har för borrmaskin, men en generator behöver ofta 2-3000 rpm för att börja ladda. ( tänk på att den har en uppväxling mot motorns remskiva, och många generatorer slår till vid ca 800-1000 rpm på motorn)

....så jag gissa på för lågt varvtal....och för låg effekt på borrmaskinen, ( Överslag: 12V x 180A = ca 10v x 220A = ca 2200W )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tronde

#3 » 19:29:27, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er du sikker på at generatorens feltvikling ikke er elektronisk styrt fra motorstyringen med for eksempel LIN-buss?
https://www.infineon.com/cms/en/applica ... #!products



Bild
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#4 » 20:32:05, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen: Ditt resonemang kan jag köpa med varvtalet för att slå till, för det har jag på traktorn. Den behöver ca 1200 varv för att slå till, men sedan laddar den även på tomgång 700 varv.I bilen har jag däremot aldrig märkt att laddlampan lyst efter start. Effekten på borrmaskinen borde inte vara något problem för det skulle ju kännas något motstånd i handtaget eller att den vrids ut händerna på mig.
Tronde: Jag tror inte att det är några så sofistikerade styrningar för det är bara två kablar till generatorn. B+ och en tunn liten rackare.
Generatorn heter Valeo FG18S019
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dc_lindberg

#5 » 20:36:16, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#6 » 20:38:19, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

dc_lindberg

#7 » 20:43:58, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borrmaskiner, med någon kvalité har max rpm på ca 3000.
Ex.,
https://www.bauhaus.se/borrmaskin-makit ... riven.html
Teknisk information
Ineffekt: 370 W
Varvtal (min-1): 0-4200
Kapacitet trä: 15 mm
Kapacitet stål: 6,5 mm
Borrchuck kapacitet: 1,0 - 6,5 mm
Anslutningssladd: 2 m
Ljudtrycksnivå: 77 dB(A)
Buller mättolerans (K-faktor): 3 dB(A)
Vibrationsnivå: 4,0 m/sec²
Vibrationstolerans (K-faktor): 1,5 m/sec²
Vikt utan sladd: 1,1 kg
Mått (LxBxH): 222 x 64 x 175 mm
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tronde

#8 » 20:45:42, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Tronde: Jag tror inte att det är några så sofistikerade styrningar för det är bara två kablar till generatorn. B+ och en tunn liten rackare.
Generatorn heter Valeo FG18S019

Hvilken BMW og årsmodell er den til? Valeonummeret ser ut til å bli brukt i biler med elektronisk styring.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Ove.G

#9 » 20:54:39, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Jörgen: Ditt resonemang kan jag köpa med varvtalet för att slå till, för det har jag på traktorn. Den behöver ca 1200 varv för att slå till, men sedan laddar den även på tomgång 700 varv.I bilen har jag däremot aldrig märkt att laddlampan lyst efter start. Effekten på borrmaskinen borde inte vara något problem för det skulle ju kännas något motstånd i handtaget eller att den vrids ut händerna på mig.
Tronde: Jag tror inte att det är några så sofistikerade styrningar för det är bara två kablar till generatorn. B+ och en tunn liten rackare.
Generatorn heter Valeo FG18S019
Två kablar? Jorden då.
Lyser kontrolllampan?
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

jörgen.ottosson

#10 » 21:16:46, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om den laddar vi lägre varvtal, så måste den ju slå till först. (om det betyder att den slår till vid tomgångsvarvtal på bilen ( 800 rpm?) så innebär det ju att generatorn snurrar 1600-2400rpm vid det motorvarvtalet pga utväxlingen.

Motstånd i borrmaskinen känner du inte förrän generatorn börjar ladda, så att det inte känns nu är helt normalt... ( kommentaren om effekt hade att göra med att borrmaskinen kommer ändå inte att orka driva generatorn, även om den kommer upp till rätt varvtal för att börja ladda.....så det känns lite som slöseri med tid att ens försöka. :klia:....jag skulle hellre riggat generatorn i svarven, med drivrem över chucken eller spänna fast en remskiva i den samma för utväxlingens skull, om svarvens chuck är liten......spänn mekanism är ju inbyggd, tvärsliden. )
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#11 » 21:29:53, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för effekt på "laddlampan"? Med högre effekt slår laddningen till tidigare och med för låg kanske inte alls! I vår testbänk använder vi 4W normalt och funkar det så kan vi prova med 2W som också finns tillgängligt om vi är på det humöret! Men 4W är standard vid test på det varvtal den ger. (2500r/min.)

Tillägg: Och våran bänk är gammal så den klarar bara drygt 50A, annars ger sig 2hp motorn!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tronde

#12 » 21:34:45, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Vad har du för effekt på "laddlampan"? Med högre effekt slår laddningen till tidigare och med för låg kanske inte alls! I vår testbänk använder vi 4W normalt och funkar det så kan vi prova med 2W som också finns tillgängligt om vi är på det humöret! Men 4W är standard vid test på det varvtal den ger. (2500r/min.)

Kan du teste generatorer med LIN-bus slik? Mange generatorer har en-leder LIN-bus som kan forveksles med vanlig tilkopling for ladelampe.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#13 » 22:23:26, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bänken från 60:i talet är inte tänkt för det. Men det går ju alltid att göra en "labbkoppling" om man träffar på en sådan, eller så kan man ju bara låta bli också när bänken knappast orkar dra den ändå! :grin: Men någon BMW lin-bus har vi provat i den, och motorn löste ut när de slog till så de laddade troligen! :mrgreen:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#14 » 22:43:04, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom LIN-buss så finns det också många moderna laddningsregulatorer som får en PWM-signal från motorstyrsystemet för att bestämma börvärdet på laddspänningen. Det finns också laddningsregulatorer som egentligen bara består av ett effektsteg för att styra magnetiseringsströmmen, och då är det tänkt att någon annan styrenhet i bilen (t ex motorstyrsystemet) sköter spänningsregleringen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#15 » 22:47:20, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Bänken från 60:i talet är inte tänkt för det. Men det går ju alltid att göra en "labbkoppling" om man träffar på en sådan, eller så kan man ju bara låta bli också när bänken knappast orkar dra den ändå! :grin: Men någon BMW lin-bus har vi provat i den, och motorn löste ut när de slog till så de laddade troligen! :mrgreen:


Det er så at man kan kople noe, men vil en LIN-bus styrt generator reagere på tradisjonell kopling av ladelampen?

Jeg har sett datablad fra International Rectifier som lager elektronikk for LIN-bus generatorer. Der står det at de har en funksjon som lar generatoren magnetisere seg selv ved manglende eller feil LIN-bus dersom det er nok restmagnetisme i jernet. Det beviser at generatoren og diodene i seg selv funker, men ikke at regulatoren er OK.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se