Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Arduino för nybörjare

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Lind1977 (trådstartaren)

#1 » 17:19:26, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har sett att det finns mycket kunskap om alla dess olika områden här på maskinisten. Flera har försökt sig på arduino, så även jag ;).
Men av någon anledning kommer man aldrig fram hela vägen, började läsa en bok från Kjell o company. Men har inte läst klart den ännu utan gnistan kommer o går (vet inte vilken typ av kurs som kan hålla glöden uppe, småbarn o annat tar ju sin tid med ;).

Tänkte att man kanske kan lista lite tips på bra kurser inom c / arduino mm så även de som inte börjat kan ha ett ställe att gå till för att komma igång.

Har själv några projekt jag skulle vilja slutföra och det är bla att mäta rökgastemperatur från vedpanna så man vet när det är dags att fylla på (atmos panna som ryke kraftigt så fort man öppnar luckan, då är det bäst att tända igen när det är glöd och tempen närmar sig 100 grader ex.) då vore det smutt med en notifikation eller mail (något som kommer till mobilen för uppmärksamhet, en widget med nuvarande temp är nog lite svårare).

Mvh Andreas

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91



Towil

#2 » 17:27:47, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju inte alla Janson1 men tipset är att börja med små projekt. Sedan gäller det att inte ge upp i början tills man "kan" programmera. Annar blir det nästan att börja på noll igen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Lind1977 (trådstartaren)

#3 » 17:44:32, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Så sant tips på var man kan finna lämplig info om c för arduino?
Som sagt borde man ha något litet projekt att sätta tänderna i. :) klippa o klistra är ju också en början.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Towil

#4 » 18:41:38, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är arduino mera åt C++.
Du har ju en bok läs igenom den först. Sedan en gång till.

Programmering är i grunden problemlösning, något helt teoretiskt. Det är i stort sett tre saker man kan styra med, det är jämföra, upprepa, spara/läsa värden. Med dessa byggblock löser man problemet.
Så nu kan du programmera!!!

Programspråket är sedan regler hur man skriver så att ett datorprogram kan översätta till något som CPUn fattar.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1

#5 » 19:07:26, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började exakt på samma sätt för ett par år sedan. Den här boken från Kjell&Co är bra skriven om man kan programmera, annars inte. Det är verkligen svårt att lära ut på ett pedagogiskt sett om man är helt nybörjare, oj vad jag höll på innan första alstret fungerade. Börja med att ladda hem en färdig sketch och fundera på varför den gör som den gör, när du tror dig veta detta så prova med att förändra och gissa vad som sig bör förändras, om det blir annorlunda, ta reda på varför! Har du fått sketchen till att hamna i Arduinon än? Funkar detta?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Lind1977 (trådstartaren)

#6 » 19:32:09, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit på programmering några gånger, skulle behöva en lista med lite stöd för saker som man med tiden kommer ihåg ex. När man ska undvika att lägga enkla heltal i minnet som kan ta upp onödigt mycket plats i denna klena hårdvara, matematiska värden (<> invertera mm).
Oftast tycker jag det rullar på men när de precis lär ut hur man ska krypa, och sedan gå är nästa steg 100 m i OS.

Jag får kanske läsa igenom denna boken en gång till. Men som sagt alla tips uppskattas :).

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Towil

#7 » 19:46:02, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strunta i optimering och sånt. Det är överkurs i början.

Här allt du behöver som referens
https://www.arduino.cc/reference/en/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN

#8 » 23:00:41, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du sett "Programming Electronics Academy" på youtube.
Han har en kurs "Arduino Course for Absolute Beginners", som jag tyckter är väldigt bra, då jag inte hade några programmeringskunskaper.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Towil

#9 » 23:02:27, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#10 » 23:25:03, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ar lite kluven till att börja programmera MCU som först steg. Funkar nog OK om man är hemma på elektronik innan. Är man novis på båda så blir det två saker man skall lära sig på en gång.
Finns ju risk att man blandar ihop vad som händer är mjukvara eller hårdvara.

Sedan så får man inte gräva ner sig i detaljer det första man gör. Acceptera att det fungerar men jag vet exakt hur och gå vidare. Polletten ramlar oftast mer lite senare när man lärt sig lite mera.

Tyvärr så är den IDE som följer kass för nybörjare den ger ingen hjälp med syntax och variabel namn.
Så mycket av tiden är bortkastat på att stava rätt få alla tecken på rätt ställe. Istället för att ge mera tid till att lösa problemet.
Syntax och sånt är programspråk inte programmering.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#11 » 23:38:56, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://learn.onlinegdb.com/c_program_examples
Man köra det online om man klickar på RUN och prova och ändra koden som man vill.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN

#12 » 00:07:48, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Tyvärr så är den IDE som följer kass för nybörjare den ger ingen hjälp med syntax och variabel namn.
Så mycket av tiden är bortkastat på att stava rätt få alla tecken på rätt ställe. Istället för att ge mera tid till att lösa problemet.
Syntax och sånt är programspråk inte programmering.


IDEn i Arduino är inte lämplig för nybörjare?
Det är den enda jag kommit i kontakt med.
Hur ser en bra nybörjar "miljö" ut?

Kan samma microcontroller läsa flera språk?
Kan tex microcontrollern i arduino läsa C++? För arduinospråket och C++ är väl inte helt lika?
Är det olika microcontrollers för olika språk, eller vad bestämmer vad de kan läsa.
Frågorna är kanske lite konstiga eftersom jag inte riktigt är hemma i detta område än :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Towil

#13 » 01:04:36, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En MCU eller CPU fattar bara maskinkod och den är olika beroende på CPU.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskinkod

Själva språket är generellt kan man säga. Till det knyter man funktionsbibliotek som är anpassade för språket och det man skall programmera.
Och i mellan detta sitter den kompilator som översätter till något som CPUn fattar.
Detta gör att urvalet inte är så stort när det kommer till språk och funktionsbibliotek som passar en MCU.

Till arduino rekommenderar jag Atmel Studio (från tillverkaren av ATmega MCU) och VisualMico plugin för att den skall fatta arduino kod.
https://www.microchip.com/mplab/avr-sup ... l-studio-7
https://www.visualmicro.com/

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se