Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Elverk och dess generator - så fungerar det tråd

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Ptr (trådstartaren)

#1 » 22:34:26, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det inte sådär helt bara är att ta en trefasmotor och koppla hiop med en motor är väl rimligt att förstå.

Var för ett och ett halvt år sen och tittade på en såg som drevs av vatten och elmotor, men elmotorn var även generator, och gick som det när sågen inte gick. Men hur krångligt är det? Sådär i grova drag hur fungerar det och vad för förutsättningar ska där vara för att fungera?

Har tidigare varit en tråd om något kraftverk som de satte igång - ja hur gick det med det sen föresten?
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



dc_lindberg

#2 » 22:46:05, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...likt DynaStart?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1

#3 » 23:14:36, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske inte förstår din frågeställning helt men: En vanlig tre fas asynkron motor (vanlig elmotor, går 13 per dussin) kan fungera som generator om man kör den på övervarv, dvs. man låter då driva den så den tvingas snurra fortare än vad den vill. Jag tror (läs tror) många vindkraftverk funkar på detta sättet. Om man skall ha en ren generator så skall den dels vara synkron dvs gå exakt rätt varvtal för rätt frekvens (2 pol = 3000 RPM, 4 pol = 1500 RPM för 50 Hz osv) och dels ha en antingen permanentmagnetisk rotor eller en styrd elektromagnetisk rotor (magnetiseringslindning).

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#4 » 23:21:05, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta elmaskiner fungerar lika bra som både motor och generator. Man kan säga att när maskinen väl är igång och har spänningen uppe, så kan den överföra energi i båda riktningarna mellan den mekaniska och den elektriska änden.

Men det finns ju en del praktiska problem förenade med vissa slags maskiner.

En asynkronmaskin (som t ex en vanlig trefasmotor) är beroende av att samarbeta med ett starkt elnät för att kunna fungera bra som generator. Om den går för sig själv så måste man dels tillföra reaktiv effekt till den (det går förvisso att lösa med ett kondensatorbatteri), och dels blir det ingen ordning alls på spänning- och frekvensreglering om man inte hjälper upp det med diverse kringutrustning (mättade drosselspolar och/eller modern kraftelektronik).

Permanentmagnetiserade maskiner (små likströmsmotorer, svänghjulsmagnetgeneratorer mm) är svåra när det gäller spänningsreglering. På en likströmsmaskin kan man alltid reglera varvtalet för att få önskad spänning, om det rör sig om växelström så kan man ta till kraftelektronik (tyristor/triac -anordningar).

Seriemotorer är ganska svåra att använda som generator, om man inte kopplar om och ordnar separatmatning av fältlindningen. De lämnar endast likström som generator, även om de går att köra på både lik- och växelström som motor. Möjligen kan man få en seriegenerator att fungera i ett system med konstant ström och varierande spänning beroende på belastning (Thury-systemet för kraftöverföring med högspänd likström, som användes i en del anläggningar i Schweiz och Frankrike då förra seklet var ungt).

Ser man på en Dynastart (och för den delen även på startgeneratorer av andra fabrikat, som inte använder just det varumärket), så är det en helt vanlig likströmsmaskin med en enda rotor som används för maskinens båda roller, men dubbla uppsättningar fältlindningar. En grov serielindning med få varv som används när den går som startmotor, och en shuntlindning med många varv av tunn tråd som används då maskinen går som generator.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ptr (trådstartaren)

#5 » 01:24:36, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om man nu tänker sig att driva tex en träbearbetande maskin av äldre typ, men inte vil ha dieseln i verkstaden och man kör bara denna och ev spånsug på den så är kanske inte varvtalet är jättepetigt även om det inte får skena givetvis.
Att koppla in detta mot elnätet för att på så sätt få en frekvens att förhålla sig till blir än mindre populärt, så det är nog på alla vis bäst och framförallt säkrast att hålla isär.
Detta är lite som en annan som fråger en massa i annan tråd, men jag är tämligen säker på att jag inte kommer att försöka bygga, bara få ett hum om vad som är vad i grova drag.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Janson1

#6 » 08:39:31, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att du behöver ett dieseldrivet elverk rakt av. Jag har i så fall ett på 400 volt 25 Kva 50 Hz som jag kanske skall avyttra?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#7 » 10:58:42, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din tråd ledde till att jag skapade en tråd som spinn-off i närliggande ämne:
[Trädgårdsmaskiner] Bygga, 220V, reservelverk
Kanske ger svaren jag fått i den fråga dig mera vägledning i din fråga här?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se