Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Ev köp av Elverk

59 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Stridis2

#31 » 23:42:06, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kimmen:
Dels så kan du gärna få förklara hur det är lagligt att släcka ner ett helt samhälle, och framför allt om någon gjort detta medvetet. Vid olyckor, stormar och liknande räknas inte.

Volvo24 gav många bra exempel på varför man inte ska göra som du föreslog. Men några fler saker.
* Huvudbrytaren ska bryta alla tre faserna, men hur vet du att den gör detta? Händer att de går itu så de bara bryter två...
* Huvudbrytaren (plus eventuellt skruva säkringarna) bryter inte vare sig nollan eller jorden. Detta kan ge spänning ut på nätet.

När Gudrun hade härjat här nere så var det ganska mycket som gick itu. Många som gjorde som du föreslog. Har för mig att ingen linjemontör dog, men flera fick sig ordentliga kyssar på elnät som skulle vara spänningslösa. Detta gjorde att när de kom hem till någon husägare och skulle börja koppla så det absolut första de sa, innan de sa god dag, var -Har du något elverk? Oftast med en mörk blick. En vän råkade ut för just detta, men han förklarade att elverket hade egna kablar i huset som var helt separerade från det vanliga nätet. Han var tvungen att visa detta innan de började koppla, men när de sett hans konstruktion (som var säker för dem) så blev de mycket trevligare att prata med. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Janson1

#32 » 23:47:40, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang elverket från DUAB, jag har ett ganska lika dant sedan 7-8 år tillbaka. Det har ju elstart men jag har aldrig brytt mig om att fylla batteriet då den faktiskt är ganska lättstartad om man bara orkar dra för kung och fosterland. Jag tror inte det går med borrmaskin utan att den flyger ur näven, det tar i princip tvärstopp vid komp... Men annars så fungerar det bra men på tok för litet för mitt hus/lilla gård. Om man bara kör öronmärkta grejer så som TS faktiskt tänker göra så tror jag det räcker gott. När den inbyggda säkringen/dvärgbrytaren slog ifrån för 20 gången på mitt verk så blev det ett 25 Kva 3 fas verk istället. 1,5 till 3 liter/timma, men "obegränsat" med kräm.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#33 » 23:48:30, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du använder sunt förnuft, för då kommer du inte att göra det du själv föreslog.

Givetvis är det vid nödlägen man använder reservelverk, men du har varit tillräckligt framsynt för att ha skaffat ett. Varför har du inte skaffat reservkraftsomkopplare också? Eller får du använda lösa förlängningskablar. Men ta för guds skull inte och fulkoppla in dig på husets elnät!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kimmen

#34 » 23:59:26, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här skrev jag...
"Det är olagligt att släcka ner ett helt samhälle också" Då menade jag terrorhandlingar/sabotage

Nu tänker vi oss vid en situation när hela fjollträsk är nersläkt och man kan se hela vintergatan, 19 gr kallt, då är inte läge att leta tillståndspapper för att få el i huset, antingen har man alla handlingar klara och all utrustning klar
Eller får man improvisera så säkert som möjligt.

Vad är då säkrast att göra? Det är frågan....
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

wol

#35 » 02:10:45, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fins bara två sätt att koppla in reservelverk på.
Enfasverk kopplas lämpligast in med några förlängninskablar till det som man vill ha inkopplat och på ett trefasverk kan man koppla det på enfasutaget men det är bättre att koppla in en liten byggcentral till trefasutaget för att sprida belastningen över alla faser och glöm inte att jorda via ett jordspett.
Det bästa är givetvis att instalera ett elintag för reservkraft och koppla in allt på en kabel och anpassa elanvändningen effter elverkets kapasitet.
Elintaget måste ha en fristående jord och det är detta som elbolager vill kontrolera för att godkänna insalatjonen.
Många tror att det räcker att skruva ur huvudsäkrinarna vid en fulkoppling men vad dom missar är att jorden fortfarande är inkopplad och där kan det gå spänning bakvägen ut på nätet vilket är livfarligt.
Senast redigerad av wol 20:23:31, 05-03-2019, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

dc_lindberg

#36 » 12:39:09, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#37 » 13:52:38, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Det fins bara två sätt att koppla in reservelverk på.
Enfasverk kopplas lämpligast in med några förlängninskablar till det som man vill ha inkopplat och på ett trefasverk kan man koppla det på enfasutaget men det är bättre att koppla in en liten byggcentral till trefasutaget för att sprida belastningen över alla faser och glöm inte att jorda via ett jordspett.
Det bästa är givetvis att instalera ett elintag och koppla in allt på en kabel och anpassa elanvändningen effter elverkets kapasitet.
Elintaget måste ha en fristående jord och det är detta som elbolager vill kontrolera för att godkänna insalatjonen.
Många tror att det räcker att skruva ur huvudsäkrinarna vid en fulkoppling men vad dom missar är att jorden fortfarande är inkopplad och där kan det gå spänning bakvägen ut på nätet vilket är livfarligt.


Det fall som kan bli farligt om man har anslutit ett elverk innanför avstängd huvudbrytare, men där PEN-ledaren inte är bruten i ens egen central är följande:
PEN-ledaren är bruten någonstans mellan kunden och nätstationen (distributionstransformatorn), och därmed är kundens ände av PEN-ledningen inte längre förbunden med nätstationens jordtag.
I kundens anläggning som matas av hans eget elverk (eller för den delen i elverket) uppstår jordfel på en fas. Eftersom PEN saknar jordförbindelse så uppstår ingen nämnvärd överström men däremot blir PEN spänningssatt då en fas ligger mot jord. När nu en linjemontör ska arbeta i den felaktiga nätstationen, skarva servisledning eller vad det nu är, så är det risk att han får ström i sig när PEN-ledaren ska skarvas ihop - ena änden har 230 V, andra änden är jordad i nätstationen.
En sak till som är värd att tänka på är att en vanlig huvudbrytare inte har synligt brytställe, och alltså inte duger för att frånskilja en anläggningsdel som det ska utföras arbete på. Man kan inte se med blotta ögat att alla poler verkligen har gått ifrån, man ser bara att spaken står i frånslaget läge.
En tredje sak är att förr i tiden hade ju de flesta hus ett ganska bra lokalt jordtag i form av järnröret för inkommande vattenledning, som vanligtvis via värme- och vatteninstallationerna var förbundet med diverse skyddsjordade elapparater (cirkulationspumpar, oljebrännare, elvarmvattenberedare mm). Men numera är det ju mer och mer vanligt att inkommande vattenledning är en polyetenslang, så då blir den eventuella jordningen synnerligen högohmig och ingenting alls att lita på ur elkraftsynpunkt.

Trefas småelverk bör INTE belastas hårt med enfaslaster, det är risk både att bränna generatorns statorlindningar och, i mer speciella fall, att snedbelastningen gör att växelspänning induceras i fältlindningen och får elektronikkomponenter i spänningsregulatorn att gå sönder. Dessutom är en trefasgenerator ofta så "vek" då man ska ta ut enfasström, att även ett ganska rejält tilltaget elverk inte räcker för att dra igång en enfas asynkronmotor som kräver hög startström (t ex kompressorn i en frys).
Så om det huvudsakligen är enfaslaster man vill driva med elverket, köp INTE ett trefaselverk!
Om man trots allt MÅSTE ta ut enfasenergi ur ett trefaselverk så är det bättre att ta ut den mellan två faser (alltså vid 400 V) än mellan en fas och nollan (230 V). Om enfasutrustningen som ska drivas är avsedd för 230 V, så löser man lämpligen problemet med en sparkopplad transformator 400/230 V.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#38 » 14:04:24, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kliar mig i huve...

Gjorde en dubbelpost... därför detta TRAMS :vissla:
Senast redigerad av Volvot24 14:10:05, 05-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#39 » 14:05:39, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Varför inte en byggcentral kopplad till trefasuttaget.
Då kan man belasta alla tre faserna med olika 1-fas utgångar.
Typ en frys till var utgång.

Typ en sån.

Tänkte jag fel nu?

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#40 » 19:05:56, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det att få ut enfasström på det sättet, men en Y-kopplad trefasgenerator tycker inte bättre om enfaslast för det. Det blir inte bättre för att man använder de enfasuttag som finns på en del trefaselverk heller.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#41 » 19:53:44, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

brennenstuhl är ett märke som jag skulle kalla för kvalitésmärke.
Åtminstånde i övre semiproffs
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#42 » 20:12:27, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone inte när det gäller grendosor, sladdlampor och sånt. Där är Brennenstuhl inte bättre än vilket kinasmäck som helst.
Det finns gott om prylar av det märket som har fått försäljningsförbud av Elsäkerhetsverket.
Ett par exempel:
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... in-vatten/
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ydd_10111/
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#43 » 20:49:40, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan i alla fall ansluta lampsladskontakter i det "stora" uttaget.
Det går inte i kinasmäcket för då glappar det. I kinasmäck måste lampsladdskontakten anslutas i det "lilla" uttaget. Så även om de misslyckas med produktionslinan ibland så har de bättre material
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

wol

#44 » 21:02:16, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste ju vara bättre att köra en frys på varje fas än att köra alla på samma fas och hur man än gör så kommer det att bli snedblastning mellan faserna när det används som reservkraftverk med både enfas och trefas förbrukare.

Det kommer alltid att bli en del störningar när motorer mm skal startas men om man har ett elverk som är lite större än behovet så minskar störningarna och elverket håller bättre om man inte belastar det till max.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

QV_

#45 » 21:18:07, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom vi halkade in på skarvsladdar så hittade jag denna som gjorde sig bra i TV/stereobänken.
Man kan välja hur många uttag man vill ha per hylla och längd på kabel mellan dosorna.
Kontakten är desutom rätt liten så man kommer igenom hålen.

https://www.ratio.nl/nl/catalog/office- ... g+c+a+view
https://www.ratio.nl/nl/catalog/office- ... s/g+c+view

Om man nu skall tänka nackdelar så blir alla apparater på samma fas. Men det är ju rätt normalt bakom TV/stereo.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se