Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Ev köp av Elverk

59 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

kimmen

#46 » 23:37:37, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här tycker jag är en vettig förklaring med problemet med jorden vid inkoppling av elverk, hittade texten i ett värmepump forum
Kan det här stämma?

Alla små 240V enfas elverk är i verkligheten tvåfas 120V, kallas på fackspråk för flytande nolla. När generatorn kopplas in i ett fast 2-pol elsystem utan skyddsjordning
blir både nolla och fas spänningsförande...
Noll-kabeln i en normal elcentral bryts aldrig trots att säkringar och huvud-elbrytare så en fas sticker iväg ut i det allmänna elnätet och får lamporna att glöda hos grannen (i bästa fall) och den som har aggregatet inkopplat hos sig grubblar på varför det inte kommer tillräckligt med ström trots att svartröken står om elverkets motor ::)

Och att koppla på det sätt som beskrivits kan betyda att en nätreparatör dör om det vill sig illa
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#47 » 07:28:32, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej.
För det första finns det inga småelverk som lämnar tvåfasström, helt enkelt därför att det inte finns någon tvåfasutrustning som skulle gå att driva dem annat än möjligen på museum idag.
Och för det andra så har 2 x 120 V ingenting med flytande nolla att göra. För att man ska kunna få en 2 x 120 V-matning att fungera, så måste även ett mittuttag vara utdraget från generatorlindningen, och så brukar det aldrig vara gjort. Var skulle för övrigt det i så fall anslutas?
I småelverk så är hela 230 V -kretsen alltid helt och hållet isolerad från elverkets stomme, för att man inte ska riskera att få elverket spänningssatt vid jordfel i de prylar som matas från det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#48 » 19:32:37, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Det här tycker jag är en vettig förklaring med problemet med jorden vid inkoppling av elverk, hittade texten i ett värmepump forum
Kan det här stämma?

Alla små 240V enfas elverk är i verkligheten tvåfas 120V, kallas på fackspråk för flytande nolla. När generatorn kopplas in i ett fast 2-pol elsystem utan skyddsjordning
blir både nolla och fas spänningsförande...
Noll-kabeln i en normal elcentral bryts aldrig trots att säkringar och huvud-elbrytare så en fas sticker iväg ut i det allmänna elnätet och får lamporna att glöda hos grannen (i bästa fall) och den som har aggregatet inkopplat hos sig grubblar på varför det inte kommer tillräckligt med ström trots att svartröken står om elverkets motor ::)

Och att koppla på det sätt som beskrivits kan betyda att en nätreparatör dör om det vill sig illa


Det du beskriver her med 120-0-120 er noe amerikanerne kan finne på.

De har et system som kalles "split phase". Man skal ALDRI bruke informasjon om det amerikanske systemet som grunnlag for å forstå et europeisk system. ALDRI.

Det er kun interessant å sette seg inn deres system i for dem som har elektroteknisk bakgrunn.

Dette er en særdeles uheldig bivirknig av internett - at man leser om noe som er OK i et land, og tror at resten av verden er slik, mens det i virkeligheten er svært farlig å blande dem. Selv internt i Europa er det ulikheter som kan være kritisk farlige hvis man ikke forstår detaljene. Derfor skal man heller ikke bruke el-verk som ikke spesifikt er godkjent for tiltenkt bruk.

Selv om det er EUs lavspenningsdirektiv som er grunnlaget for elsikkerhet i Europa, har alle land egne spesifikke regler for enkelte områder. Det er det en svært god grunn til.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#49 » 23:19:21, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har du redan köpt ett elverk men om du nu vill gardera dig för krig och elände skulle jag rekommendera en titt på alla olika auktionssidor.
Själv har jag köpt ett litet elverk i våras, 80 kva dieselelverk med komatsumotor som inte alls använts mycket, 18 000 + moms.
Nu slog jag till och köpte ett lite större elverk för att driva min stenkross, 245 kva med en scania ds11 6 000 timmar, 25 000 + moms

Om ryssen kommer kan du sälja ström till hela byn med en liknande anläggning!
Givetvis ska du satsa på ett dieselelverk för diesel går att tillverka själv eller rena begagnad olja för att driva din anläggning i tid av oro.

2 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Volvot24 (trådstartaren)

#50 » 23:35:02, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behovet är att köra två högst tre frysar, nån timme om dagen, eller vad det nu blir, för att hålla fryst.

Och 3-fas motorn till ejektorpumpen, nån gång om dagen.

-Med en 25 liters dunk på vinden, kan man köra tvätt- eller diskmaskin också. Båda snålspolande.
Tar dryga timmen. D v s 1 liter diesel.

Nån solcell o batteri, har jag sen tidigare att koppla ihop.

Snarkapparaten CPAP driver jag som på båten, hela säsongen. 12 V och 230 V inverter.
På vintern kompletterar jag snöskoterns batteri med åkgräsklipparens, då jag ligger över i nån koja eller tält.

Vedeldning, som klarar huset utan el.
Senast redigerad av Volvot24 10:55:27, 07-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

Volvot24 (trådstartaren)

#51 » 10:48:17, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Och... mitt i natten kom jag på detta:

Kör min inombordare och framför allt dieselvärmaren på blankdiesel, köpt på båtmack. Häller i en skvätt bensin då och då, så som fiskare gör. Och nån biocid från Biltema. Inga fler problem med alger.

Bensinen hoppar jag, då aggregatet kommer att stå inomhus.
Men aggregatets tank blir givetvis fylld och toppad med blankdiesel och biocid.
Kanske aldrig använder mer än en tank, någonsin.

Blir det långvarigt strömavbrott, så tappar jag tanken efter att jag då kört mackdisel och fyller igen med samma som från början. Förberedd igen.

Lägger upp ett diesellager i kvartsfat, som jag med årsintervall häller i bilen.

Blir lika som med nödmaten, men den åker i magen.
Idag blir det fiskbullar i hummersås och ägg-kaviar-röra.
Ny reservkonserv inhandlad.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

Volvot24 (trådstartaren)

#52 » 11:08:21, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Och... mitt i natten kom jag på detta:

Kör min inombordare och framför allt dieselvärmaren på blankdiesel, köpt på båtmack. Häller i en skvätt bensin då och då, så som fiskare gör. Och nån biocid från Biltema. Inga fler problem med alger.

Bensinen hoppar jag, då aggregatet kommer att stå inomhus.
Men aggregatets tank blir givetvis fylld med blankdiesel och biocid.
Kanske aldrig använder mer än en tank, någonsin.

Blir det långvarigt strömavbrott, så tappar jag tanken efter att jag då kört mackdisel och fyller igen med samma som från början, förberedd igen.

Lägger upp ett diesellager i kvartsfat, som jag med årsintervall häller i bilen.

Blir lika som med nödmaten, men den åker i magen.
Idag blir det fiskbullar i hummersås och ägg-kaviar-röra.
Ny reservkonserv inhandlad.

.
Senast redigerad av Volvot24 09:13:35, 19-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

kimmen

#53 » 12:01:24, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om problemet är förvaring av bränsle, då kunde man kanske driva elverket med gasol, och då även använda gasol till matlagning och värme :grin:
Gasol kan man väl förvara hur länge som helst, eller...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Volvot24 (trådstartaren)

#54 » 12:40:00, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

För egen del ser jag det eventuella proplemet som löst.

Har så att säga erfarenhet av detta.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

torbjorn_forsman

#55 » 15:23:11, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Om problemet är förvaring av bränsle, då kunde man kanske driva elverket med gasol, och då även använda gasol till matlagning och värme :grin:
Gasol kan man väl förvara hur länge som helst, eller...


Jag misstänker att gasol, när den är i flytande form, kan börja polymerisera (hartsa) med tiden, precis som bensin gör.
Problemet med att långtidsförvara gasol brukar annars vara att den visar sig ha läckt ut när man väl behöver den. Och så kostar en viss energimängd 2-3 gånger så mycket i form av gasol, som i form av bensin eller diesel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#56 » 17:47:03, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ja, mer än 40 kronor för 2 kg, kan man ju inte betala.
Gör över med 7 kulor om året.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

Volvot24 (trådstartaren)

#57 » 09:12:19, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:
Volvot24 skrev:.

Emigrera till sommarstugan.

Där klarar jag mig lätt med basu, värme, vatten, färsk fisk och kött på rot, året runt.

Men då blir allt i frysarna hemma förstört inom en vecka.

.


Där är problemet, vi har alltid för mycket i våra frysar



Jo, men det kan va bra att ha, sa min far...


- Och titta, vad jag hittade i bokhyllan:

Bild

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

Volvot24 (trådstartaren)

#58 » 11:49:08, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:Nei, du kan snorstarte det, men i -20 så er det nok litt kjipt, endel av disse har svak startmotor så du bør høre med selger om den greier og dra det skikkelig rundt i kulda.



Snörstart i kyla, inga problem. Ropar bara på sambon :grin:

Elverket kommer att stå inomhus i goa vedvärmen, med avgasslang genom väggen och extra ljuddämpare (bil) på utsidan.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

Ulf

#59 » 11:59:55, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sambos är bra att ha!!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates