Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Nedsläckt land, utan el alternativ

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

David, Luleå (trådstartaren)

#1 » 12:34:59, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har börjat titta igenom serien Nedsläckt land på svt.

Intressant underhållande och tankeväckande. Jag bor ju mera som de i "gamla huset" och tycker att jag har det relativt bra ställt och klarar MSBs rekomendationer och lite till.

Jag har en vedpanna som går att pyrelda utan acctank och laddomat igång. Inget för daglig eldning, men om elen är borta skulle det gå iallafall. Men att få ut värmen i huset är ju lite svårare. Huset kan ha haft självcirkulation, värmesystemet är byggt på slutet av 50-talet och har två tums rör upp i huset. Men med denna panna som är nyare än så är det en "böj" på ledningarna och jag tror inte att självcirkulationen är så bra längre. Min plan i huvudet är ju att om det blir aktuellt så kopplar jag ur ledningen i cirkpumpen och sätter dit en skarvsladd som får på på ström från en 12->230 V omvandlare från ett bilbatteri. och bilbatterier finns det gott om i alla fordon, båt och husvagn. vill man säkra riktigt lång strömfrånvaro skulle det vara bra med en solpanel att ladda med Kanske köper en bra att ha till båten som man kan flytta över till huset vid en kris.

Och med detta kommer min första fundering. Vet någon om det finns och går att sätta in en strömbrytare/växlare som gör att jag kan ha färdigkopplat en sladd från cirkulationspumpen som bara kopplas in med en brytare. Som samtidigt frilägger den helt från husets övriga elsystem? Hur gör ni som bor i områden med osäker elförsörjning och har elverk i reserv?


Sen är ju det här med vatten. Jag har ett brunnshål på som inte är i drift. Men om man sänker ner en pump kan man ju få upp vatten. Det är mycket grundvattenflöde så det borde vara sjysst vatten att ta om det blir nödvändigt. Vad kan man ha för metod att utan el få upp vatten ur ett borrhål? Tänker mig en typ manuell länspump med en slang på. är den någon som har en beprövad metod innan jag börjar köpa hem experiment?

I köket har jag vedspis. om frysarna stannar och det är sommar har jag både socker och salt hemma så jag får koka sylt och salta in allt kött. Sen ett lagomt lager med basvaror finns genomgående. En, två veckor utan el oavsett om det är sommar eller vinter ska nog inte behöva vara en så stor kris att jag ska behöva fundera på hur man rånar affärer precis.


Har ni funderat på detta och har en plan?
Har jag missat någonting livsnödvändigt som ni tänkt på?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



Holger

#2 » 13:22:51, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

TE-RIK

#3 » 13:34:27, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.relek.se/category/nodstromsanlaggning
https://www.legoelektronik.se/sortiment ... g-ups.html

nödström, ups, tillslagsautomatik, batteribackup, mm det finns många inte så dyrt att bygga själv tror jag.
TE-RIK
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:45, 15-02-2011
Ort: södermanland,mälardalen
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 13:58:12, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får inte ha en sådan brytare på nödström.(Om den inte är väldigt avancerad och dyr.) Utan sätt ett uttag och stickkontakt till pumpen, då drar du bara ur "sladden" och koppar den till den form av nödström du har för stunden och så funkar cirkulationen och det är ingen risk att något annat blir spänningssatt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#5 » 14:19:45, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser den akuta nödströmmen ut hos oss för både anläggningspump och laddomat.
Tar två minuter att koppla in och är så enkelt att vem som helst kan göra det. Blir det ett längre stopp så kan vi koppla in ett litet elverk på alla funktioner i pannrummet.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

David, Luleå (trådstartaren)

#6 » 14:27:48, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du får inte ha en sådan brytare på nödström.(Om den inte är väldigt avancerad och dyr.) Utan sätt ett uttag och stickkontakt till pumpen, då drar du bara ur "sladden" och koppar den till den form av nödström du har för stunden och så funkar cirkulationen och det är ingen risk att något annat blir spänningssatt.


Ibland kanske det enklaste är det bästa. Att koppla om en sådan skulle ju även sambon fixa.



TE-RIK skrev:https://www.relek.se/category/nodstromsanlaggning
https://www.legoelektronik.se/sortiment ... g-ups.html

nödström, ups, tillslagsautomatik, batteribackup, mm det finns många inte så dyrt att bygga själv tror jag.


https://www.legoelektronik.se/sortiment ... -600w.html
Om jag förstår funktionen rätt på denna så sätter man den mellan ett eluttag och förbrukaren man vill ha nödström till. Den håller batteriet laddat tills strömmen går. Då konvereterar den 12 V till 230 och driver förbrukaren vidare tills batteriet tar slut eller strömmen kommer tillbaka. Underhållsfritt och lätt. :) en kombination av Leifs uttag och denna skulle kunna vara en bra lösning om strömmen går ofta.

Men jag har ett rätt stabilt elnät hemma och har på sin höjd ett eller två avbrott på max 10-15 minuter om året. För dessa behöver man ju inte göra nåt. Men om den stora krisen som MSB talar om att man ska vara beredd på kommer så kanske jag klarar mitt om jag har en enkel omvandlare typ

https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000030753

och kan koppla ur pumpens kabel och koppla in den i denna och sen sätta den på batteriet med klämmor.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#7 » 14:30:10, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Så här ser den akuta nödströmmen ut hos oss för både anläggningspump och laddomat.
Tar två minuter att koppla in och är så enkelt att vem som helst kan göra det. Blir det ett längre stopp så kan vi koppla in ett litet elverk på alla funktioner i pannrummet.


Varför har du den blåa 16A enfashandsken och inte ett vanligt uttag?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

LeifAndersson

#8 » 14:43:41, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vissa installationer vill man hålla koll på fas och nolla, så vi har det systemet på en del platser. ( Och då drar ingen ut pumpen och ansluter något annat i uttaget!) När pumpen körs på nätel så ligger alltid fas och nolla rätt, på den omvandlaren kan det bli skiftat men det har ingen praktiskt betydelse. På elverket sitter likadant uttag så där blir det alltid "rätt".
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

raggsockan

#9 » 15:40:01, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

vedspis och självtryck på vattnet här
så vintern klarar man av ström avbrott utan bekymmer länge
sommarn är väl lit jäkligare . använder brunnen som kylskåp med en hink (funkar prima) sen får man väl moffa i sig allt som är i frysen
går och leva en hel sommar på potatis smör och lite dill . (provat de förr)
torrvarorna räcker väl i en månad elr 2 + möe potatis
jyckarna och katten har mat för 2 månader
har sina fördelar och leva ett fattigt liv och även levt utan ström :mrgreen:
så oroar mig inte alltför mycket för att strömmen ska försvinna
svårast blir väl och int få sin dagliga dos maskinisten :myzsko:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

14 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Volvot24

#10 » 15:57:55, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Funderar på att skaffa ett elverk.

Jag behöver ett med ca 4 kw, 400 V, trefas. Detta för att kunna köra ejektorpumpens motor på 2 kw, någon gång, då och då, för att få upp vatten ur borrhålet.

Alla elverk har tydligen 230 V.
Då kan man köra frysarna.

Just det jag tänkte mig är ett från Duabhuset för ca 8 000 kr.


Är det någon som vet hur länge man behöver köra en frysbox, med öppning ovanifrån, för att hålla högst - 15 grader i snitt under dygnet. Kan ju lägga mattor runt om som extraisolering.

Typ 1 timme på morgonen och 1 timme på kvällen?


Behöver man bara 1-fas 230 V, så duger ett för runt 3 - 4 000 kr.


Värmen i kåken fixar jag som vanligt med en större täljstenskamin.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#11 » 18:14:32, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Inkoppling 3-fas fast monterad vattenpump, till elverk

Frysar o kyl kopplas till elverket med typ skarvsladdar och förgreningar vid långvarigt strömavbrott. 1-fas 230 V.


- Hur löser man detta med att koppla in vattenpumpens 3-fasmotor, utan reservkraftsomkopplare o dylikt?

Den är nu kopplad via strömbrytare och motorskydd på väggen. En kabel därifrån till tryckvakt (på pumpen) och motor.



Är det lagligt att strax efter strömbrytaren montera ett väggfast hona, CEE uttag. Och därifrån via en hane, CEE, och gummikabel koppla in vattenpumpen?
Måste kanske motorskyddet flyttas och fast monteras på pumpen.

Då skulle det vid långvarigt strömavbrott gå att driva vattenpumpen via en helt vanlig trefaskabel och CEE direkt från ett elverk med 3-fas.

Elverket kommer aldrig i kontakt med husets elinstallation.


All eventuell omkoppling överlämnas givetvis till behörig elektriker.


Kan inte reglementet då jag inte är behörig starkströmselektriker. Även om jag har god kännedom, som kommer till användning vid en eventuell krissituation.

-
Senast redigerad av Volvot24 22:58:55, 04-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#12 » 22:05:11, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:
Min plan i huvudet är ju att om det blir aktuellt så kopplar jag ur ledningen i cirkpumpen och sätter dit en skarvsladd som får på på ström från en 12->230 V omvandlare från ett bilbatteri.

Och med detta kommer min första fundering. Vet någon om det finns och går att sätta in en strömbrytare/växlare som gör att jag kan ha färdigkopplat en sladd från cirkulationspumpen som bara kopplas in med en brytare.


Varför ska cirk-pumpen styras av pannan?...undrade jag och kopplade ur den o satte på en stick propp.
Provade 12V's konverter för 2 somrar sedan då vi åkte på ett planerat strömavbrott.
4-kantsvåg gillade inte cirk pumpen... den vill ha ren sinusvåg...

Svar:
- stickpropp (Se LA's bild ovan med 12V's konverter)

Cirkulationen -måste- fungera!
Står vattnet still o det är kallt... inge bra...

Du kan "värma" systemet bakvägen också... om pannan slås ut, rikta en infra-värmare mot element => den värmen kommer att tas med runt i systemet. Hur jag vet? Kom på't av tillfällighet - frusen om fötterna => liten infra-värmare under köksbordet riktiga mot mina fötter, och kökselementet => undrade varför pannan inte blev kall (ved-panna) så snabbt som den borde.

Nu har ju Länsstyrelserna i Svedala 5-5 nation tvingat genom rivning av massvis med små kraftverk...
Små kraftverk, vattenkraft,

Ngr andra trådar jag har som passar in i din frågeställning:
[Trädgårdsmaskiner] 12V elverk, bygga elverk, elverk
Solceller, 12V solpanel, sol el, göra nått roligt med det
Infravärmare, strålkamin, Tropik, Typ 2001, Nynäsverken
IR Värmare, Infraröd värmare, strål värme
Kontanter, pengar, tillgänglighet av kontanter
[Allmänt] Spänningsomvandlare, transformator, 12V till 220V
[Allmänt] Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

wol

#13 » 00:46:14, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade också på den serien och det blev ungefär som jag hadde förutspott och den var mycket realistisk och jag tror att många fick en del fundera på.

Man klarar sig bra med ganska enkla prylar som man redan har hemma och med några kompleteringar så är man rustad.
Jag har vatten på självtryck, reservmat för en vecka, ett traktordrivet elverk, en inverter på 1000w, ett enklare gasolkök.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

mathiast

#14 » 10:31:43, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju färdiga inverters med ups funktion,den jag har i husbilen laddar batteriet och släpper igenom nätströmmen när den är ansluten till nätet och när nätströmmen försvinner kopplar den om till inveterdrift på batteriet och tvärt om.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

processengine

#15 » 23:12:12, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exempel på återförsäljare av såna UPS/inverters?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se