Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Rätt inkopplad Amperemätare?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:29:58, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på och försöker ordna upp elsystemet i en maskin, men är osäker på hur amperemätaren ska kopplas.
I nuläget går det en "grov" röd kabel från startmotorn (batteriet), Den grenar upp sig i en lika grov röd och brun på vägen till instrumentpanelen. Båda dessa går till ampermätaren, men givetvis (?) inkopplade på var sitt stift. Innan den bruna hamnar i amperemätaren grenar den upp sig så att den även ger matning till tändningslåset. Det är även den enda som ger matning till tändningslåset och därefter alla följande övriga funktioner.
Hoppas ni förstod. Är det rätt? Grejen är att jag kan se att vissa kabelskor ej är original och när jag ser övriga elsystemet vill jag absolut inte ta något för givet.
Sedan har vi ju problemet med att ge växelströmsgeneratorn spänning. Bör inte det vara inblandat i amperemätaren eller ska det gå separat med egen lampa?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



MagnusGoransson

#2 » 00:33:59, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall den visa rätt så skall den sitta mellan alla förbrukare (utom startmotorn) och batteriet. Då kommer den att visa differensen mellan laddning och förbrukning och ge värdefull info.

Lite enklare är de digitala som ha extern shunt. Då kan du ha shunten i motorutrymmet och bara tunna kablar in till displayen. Med en traditionell behöver det vara ganska grova ledningar (10mm2 typ) lite beroende på vad det är för maskin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Kungsis (trådstartaren)

#3 » 21:40:00, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Skall den visa rätt så skall den sitta mellan alla förbrukare (utom startmotorn) och batteriet. Då kommer den att visa differensen mellan laddning och förbrukning och ge värdefull info.

Lite enklare är de digitala som ha extern shunt. Då kan du ha shunten i motorutrymmet och bara tunna kablar in till displayen. Med en traditionell behöver det vara ganska grova ledningar (10mm2 typ) lite beroende på vad det är för maskin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Ok, och det kan man inte anse att den gör såsom jag beskrivet eller? Vad är då fel?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

akkamaan

#4 » 22:27:14, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är viktigt för en plus/minus amperemätare är att den sitter placerad mellan generatorns B+ och batteriet (eller startmotorns grova plus-ledning).
Ström till alla alla övriga förbrukare tas sedan ut mellan ampere-mätaren och generatorn via en "junction-box" eller en säkringscentral.

En shunt är i princip ett precisionsmotstånd med väldigt låg men känd resistans, som man sedan avläser spänningsfallet över med en milli-volt-mätare och kallar det sedan ampere på skalan med hjälp av Ohm's Lag. Då är det en shunt-amperemätare.
Om du av nån anledning använder en sk "shunt"-amperemätare så skall shunten placeras på samma ställe som en "normal" amperemätare. Som tidigare sagts så går det sedan två klena ledningar från respektive sida av shunten upp till "volt"-mätaren.

Tyvärr lite dålig bild för din traktor
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

63an

#5 » 23:00:01, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ordning med dej Akkaman :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Kungsis (trådstartaren)

#6 » 22:47:11, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för utförlig beskrivning :grin:

Mvh
Kungsis

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

agvg

#7 » 20:46:23, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ville gi mer mening og bytte det mot ett voltmeter.

Sent fra min Nokia 7.1 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

LeifAndersson

#8 » 22:22:45, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är en Amp.-mätare ett onödigt instrument, en voltmätare är betydligt mer lämpad för laddnings och elkoll. Med en voltmätare kan man kolla av flera funktioner i elsystemet om man vet hur man kan tyda den. En voltmätare visar inte bara antalet volt i batteriet utan med den kan man också hålla koll på generatorns funktion. Med en fast voltmätare kan man felsöka mycket i elsystemet utan att koppla in något externt mätinstrument. En voltmätare och en turbotrycksmätare är de första extrainstrument jag monterar. En Amp.-mätare kanske pryder sin plats, men inte gör den någon nytta som inte en voltmätare klarar. Bara det att en voltmätare måste man lära sig att tolka, men så är det ju med en Amp.-mätare också fast den säger inte så mycket även om man kan tyda den väl! Själv gillar jag analoga mätare, men när det gäller just Voltmätare så är en digital en fin hjälp att hålla koll på elen fortlöpande, brukar slinka in en sådan i de flesta av våra fordon!
Gamla Ferguson från 60:i talet med likströmsgenerator hade alltid Amp.-mätare, men ingen brydde sig om den, där var det bränslemätaren som var laddningskontroll, visade den utslag så laddade också generatorn. När det inte fanns någon "tändningsnyckel" på dem så sköttes till och frånslag av laddningsreläet, fanns ingen laddning så försvann också utslaget på bränslemätaren!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#9 » 11:59:39, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amperemätare är bra att ha på fordon med klen likströmsgenerator och lite mer elutrustning än en gammal traktor (t ex en personbil). Där är det ju fullt normalt att generatorn nätt och jämnt räcker till för att ge ström till de större förbrukare som kanske är igång hela dagen vid vinterkörning, och då är det bra att se om det blir något överskott för att hålla batteriet underhållsladdat eller om de elförbrukare man har igång tär på batteriet. Så om man vet att amperemätaren har stått på noll eller visat lätt urladdning en stor del av dagen, är det nog säkrast att sätta batteriet på laddning när man kommer hem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

akkamaan

#10 » 15:22:19, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser du med en voltmeter också. Vilospänningen på ett 100% laddat fordonsbatteri (blybatterier) är runt 12.75 Volt. Om spänningen ligger högre så laddar generatorn mer än vad som förbrukas och om spänningen är lägre så förbrukas mera än generatorn laddningskapacitet. Batteriets hälsotillstånd för start kan inte avläsas via amperemeter. Hur stort spänningsfall som sker vid start av fordonet är ett mått på batteriets förmåga att avge hög startström. En amperemeter fyller endast ungefär samma funktion som en laddningslampa. Om laddningslampa är släckt så är laddningsspänningen högre än batterispänningen, men den säger inget om batteriets hälsotillstånd på samma sätt som en voltmeter.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

QV_

#11 » 15:44:41, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Hur stort spänningsfall som sker vid start av fordonet är ett mått på batteriets förmåga att avge hög startström.


Hittade man en sådan voltmätare som visade minimala spänningen vid start så skulle jag hålla med om att det du beskriver vore en praktisk funktion.
Ingen mätare jag har är snabb nog att visa till vilken spänning batteriet sjunker till vid det ögonblick som startmotorn skall börja dra runt motorn.
Skall man däremot hålla på att nöta i sekunder så hör man ju rätt snart om batteriet är friskt eller inte. De flesta fordon jag har startar inom 1 sekund.

Beroende på hur man kopplar in Ampmätaren så ger den bra info eller "ingen" info. H brygga när man ser i och urladdning av batteriet är ju den version som de flesta inte kopplar. Det är ju den som då ger mest info. Så jag kan hålla med om att de flesta inkopplade Amp-mätare inte gör någon större nytta men att Volt skulle vara så mycket bättre svarar jag "nej" på.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

akkamaan

#12 » 17:00:53, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:men att Volt skulle vara så mycket bättre svarar jag "nej" på.
Allting är relativt... :lmao:
Varför har vi inte haft vare sig Volt- eller Ampermätare i vanliga fordon de senaste 30-40 åren? De behövs egentligen inte som informationskälla för föraren. Som du säger så kan man med "hörapparaten" höra hur batteriet mår. Vare sig Volt eller Amperemätare talar om hur batteriet mår under körning. Däremot så talar en Voltmätare om hur batteriet mår i vila.
Vad gäller batterier så uppträder de dock lite olika. De gamla blybatterierna hade en linjärt dalande urladdningskurva, dvs vilospänningen var an god indikator på "syravikten" och hur mycket laddat batteriet var. Dagens moderna batterier bibehåller en hög batterispänning även när batteriet är halvladdat. Man får aldrig en indikation på att laddning behövs förrän batteriet är "95%" tomt, då sjunker spännngen hastigt till noll vid belastning. Så nyttan av voltmeter vid belastning kan nog diskuteras beroende på batterityp....

Blybatteri

Bild

Lithium-fosfat-batteri

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se