Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Laga trasig el patron Husvagn

77 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

bonnen513

#46 » 21:19:25, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg in en bild på din magnetventil så ska vi nog hitta lämplig ersättare
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



wille_89_ (trådstartaren)

#47 » 00:48:12, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror ni alla vet hur pannan är kopplat att de är 2 spolar i ventilen. den enda jordar i glödstiftet den andra med tror jag hursom, jag har köpt en kina spole. på 1 watt. ska koppla den direkt efter termostaten. och efter pyrostaten kopplar jag bara några motstånd så de blir 2.5 volt. pyrostaten oc htidsrelät sköter glödstiftets aktivering

https://www.ebay.com/itm/DC-12V-Micro-E ... 2749.l2649



Bild

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#48 » 05:34:39, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Wille, jag (med fler?) önskar faktiskt att du har en och samma tråd på allt som har med din husvagn och dess värmesystem att göra, det blir svårt att få en vettig överblick annars.
Men du får väl antingen länka till din andra tråd om värmen eller skriva om samma sak i denna tråden med...



Det finns en poäng i detta. Men eftersom trådarna berör olika delar så tycker jag att det är bra med olika trådar. Elpatronen och primuspannan är ju helt olika system. Och masa heatern är ju en totalt annan story:)

Men magnetventilerna börjar ju närma sig mera en Primuspanna än en elpatron.


Men jag är lite nyfiken på din elektrolys av elpatronen. Hur gjorde du den och hur kom du på att det skulle göras en sådan?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Janson1

#49 » 06:50:06, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här pyrostaten, är det den lilla känselkropp som ligger direkt i lågan och ger en liten spänning/ström och därav aktiverar gaskranen att fortsätta vara på så länge det brinner?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#50 » 06:59:10, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel på originalmagnetventilen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

v702

#51 » 07:35:51, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om det kan vara någon betydelsefull skillnad på en magnetventil för vatten respektive en för gas?
http://www.fogas.se/rwdx/files//pr2480s.gif
http://www.husvagnochcamping.se/forum/p ... til-550560
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

v702

#52 » 08:06:00, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där plastanslutningarna är INTE godkända för något gassystem. Här finns beskrivet det mesta om gasinstallationer. Man ska ha goda grundläggande kunskaper om gasolinstallation innan man börjar mixtra på egen hand. Den här magnetventilhistorien är det slutliga beviset för att kunskaperna inte finns. http://www.fogas.se/tips/handskas-med-gasol.html
Sluta nu medan du och dina kompisar fortfarande är vid liv!
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

wille_89_ (trådstartaren)

#53 » 16:05:20, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:De där plastanslutningarna är INTE godkända för något gassystem. Här finns beskrivet det mesta om gasinstallationer. Man ska ha goda grundläggande kunskaper om gasolinstallation innan man börjar mixtra på egen hand. Den här magnetventilhistorien är det slutliga beviset för att kunskaperna inte finns. http://www.fogas.se/tips/handskas-med-gasol.html
Sluta nu medan du och dina kompisar fortfarande är vid liv!
de står att de är för gas och vatten. gasol är gas.

men de va denna jag beställde.
Valve-for-Water-Gas-Air. så den är visst godkänt. dessutom för 4 bar. varf ska jag betala 1400kr för en stenålderskonstruktion från 70 talet som drar kanske runt 5-10 watt när ja lika gärna kan koppla in en godkänd modern som drar bara 1-2 watt och kostade 20grr billigare.
https://www.ebay.com/itm/6mm-DC-12V-Sma ... SwSlBYt7Nr

David, Luleå skrev:
Janson1 skrev:Wille, jag (med fler?) önskar faktiskt att du har en och samma tråd på allt som har med din husvagn och dess värmesystem att göra, det blir svårt att få en vettig överblick annars.
Men jag är lite nyfiken på din elektrolys av elpatronen. Hur gjorde du den och hur kom du på att det skulle göras en sådan?

Nej jag gjorde elektrolys på hela primus pannan 2450 i saltbad men ingen elektronik kom åt vattent då den bara stod ca 6cm djupt. de va för få bort all rost jag inte kom åt nu är den lackad och fin.
Janson1 skrev:Den här pyrostaten, är det den lilla känselkropp som ligger direkt i lågan och ger en liten spänning/ström och därav aktiverar gaskranen att fortsätta vara på så länge det brinner?

mja den är öppen hela tiden tills den blir varm av lågan. då stänger den av vägen i den strömmen går. så glödstiftet inte glöder mer. de va de ja mena har ja bara rätt motstånd så får ja 2.5 volt efter pyrostaten :) till glödstiftet.
torbjorn_forsman skrev:Vad är det för fel på originalmagnetventilen?

dne är trasig. helt fel ohm tal 85 ohm i hållindningen och till glödstiftet har den rätt ohm 5 ohm, men spolen håller sig inte öppen till glödstiftet även om strömmen från pyrostaten stänger av hållindningen sk fortsätta vara öppen. ventilen kostar 1300kr de är ett skämt dessutom drar den massor med strö moch är förlegad teknik, inget fel på kontera in en modern solenoid som klarar måttet.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#54 » 16:18:38, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snälla Wille, kan du inte ta hjälp, det finns ju en husvagnsfirma inte så långt ifrån där du huserar. Dom kanske kan se vad som är rätt eller fel? Du pratar om at hyra ut vagnen till sommaren och jag tror inte du någon aning om hur pannans funktion eller säkerhet. Om jag vore dig så skulle jag aldrig hyra ut vagnen till någon.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

v702

#55 » 16:38:54, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Texten du hänvisar till är på engelska, gas är alltså bensin.

För övrigt så är jag numer övertygad att du är ett troll. Kanske en hop studenter med gott skämtlynne som belåtet och glatt engagerat hjälpsamma människor i snart ett tiotal trådar på två forum. Kul! Riktigt kul när man läser och ser hur du/ni slingrar er ur varje försök att vettigt förklara med nya och galnare vinklingar i frågan.

Alternativet vill jag inte ens tänka på. Bara hoppas att du är ensam när det händer.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

MagnusGoransson

#56 » 17:18:06, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore jag dig skulle jag satsa på en värmefläkt istället och sedan se till att campa där ström finns.

Du prata om att kunna hyra ut vagnen, men ingen vettig person lär ju hyra en vagn där nån har klåpat runt med gasolinstallationen iallafall. Oavsett om du tror att ventilen är godkänd för gas eller inte, så är den ju gjord av plast. Jag har aldrig sett plastventiler i en gasinstallation nån gång. Att säljaren säger att den funkar för gas betyder ju dessutom ingenting i detta fall.

Men det är klart, vad skall kunna hända? Att det läcker ut lite gas i husvagnen...? Aja...
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

63an

#57 » 17:36:34, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt nick! Kanske till Destroyer är väl verkligt träffande? :idee3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

wille_89_ (trådstartaren)

#58 » 20:48:21, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Snälla Wille, kan du inte ta hjälp, det finns ju en husvagnsfirma inte så långt ifrån där du huserar. Dom kanske kan se vad som är rätt eller fel? Du pratar om at hyra ut vagnen till sommaren och jag tror inte du någon aning om hur pannans funktion eller säkerhet. Om jag vore dig så skulle jag aldrig hyra ut vagnen till någon.


jag ska inte hyra ut den med en kina solenoid, de är bara tillfälligt tills jag får råd med orginal ventilen.
jag vet vad som är fel, de är ventilen som är bränd och kostar sjuka summor, jag förstår inte hur de kan ta såna summor för en rutten ventil.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#59 » 20:52:30, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Vore jag dig skulle jag satsa på en värmefläkt istället och sedan se till att campa där ström finns.

Du prata om att kunna hyra ut vagnen, men ingen vettig person lär ju hyra en vagn där nån har klåpat runt med gasolinstallationen iallafall. Oavsett om du tror att ventilen är godkänd för gas eller inte, så är den ju gjord av plast. Jag har aldrig sett plastventiler i en gasinstallation nån gång. Att säljaren säger att den funkar för gas betyder ju dessutom ingenting i detta fall.

Men det är klart, vad skall kunna hända? Att det läcker ut lite gas i husvagnen...? Aja...

vadå i husvagnen?? pannan står utomhus i skuffen. men visst ja struntar i allt jag hade bara tänkt modernisera panna med till en modern pytte liten ventil som är mycke billigare och drar mindre ström. men ja lägger ner projektet då :/
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#60 » 20:54:44, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Texten du hänvisar till är på engelska, gas är alltså bensin.

För övrigt så är jag numer övertygad att du är ett troll. Kanske en hop studenter med gott skämtlynne som belåtet och glatt engagerat hjälpsamma människor i snart ett tiotal trådar på två forum. Kul! Riktigt kul när man läser och ser hur du/ni slingrar er ur varje försök att vettigt förklara med nya och galnare vinklingar i frågan.
Alternativet vill jag inte ens tänka på. Bara hoppas att du är ensam när det händer.


du kan va ett troll har inte försökt slingra mig. utan försökt få vettiga svar på egna ider och lösningar på saker man försöker fixa. du kan va galen. ja lägger ner iden med ventilen, får va utan värme då i sommarn. ström är jätte svårt o få utanför campingar. motorvärmar uttag gäller bara några timmar, sist stängdes strömmen av mitt i vintern när vi hade fläkt och vi vaknade i 5 minus i husvagnen och frös i flera dagar.
hittade en ventil helt i stål som tå¨l jätte höga tryck. och alla gaser men de spelar väl ingen roll även om de är säkert måste ju va orginal. så de får väl bli orginal då för 1300kr när jag får råd. men efters ventilen kostar mer än en begagnad panna så får de bli begagnad panna igen så kan ja ta ventilen därifrån.

https://www.ebay.com/itm/1-4-2-Way-Norm ... SwuwdcoMVR
Senast redigerad av wille_89_ 21:05:43, 16-04-2019, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se