Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Felkopplat motorskydd?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

MartinF (trådstartaren)

#1 » 19:07:46, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter någon minuts tomgångskörning löser motorskyddet ut på vedmaskinen. När jag mäter vid motorskyddet så är det 1,6Ω mellan alla tre ledningarna till motorn och ingen kontakt med jord.
Efter mycket huvudbry har jag kommit fram till att felet är att handsken i motorskyddets nederkant är felkopplad. Den kanske har följt med ut när sladden drogs ur, varpå stiften lossat från ledningarna som sedan satts tillbaka på fel plats? Den svarta ledningen främst i bild i motorskyddets nedkant är nämligen nollan. Det där med Y & D-kopplingar kan jag inte men motorn får två faser + nollan, och det kan väl inte vara rätt?
För att inte bränna motorn vill jag kolla med expertisen: gör jag rätt om jag byter nollan mot den tredje fasen?

Bild
Bild
Bild
Bild
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405



Skru'are

#2 » 19:35:37, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och du ser ut att ha skyddsjord fram till motorn - kolla att den är ansluten. Kolla rotationsriktningen. Är den fel så får du fasvända.
Stiften har märkning i plasten. Kolla så att skyddsjord och nolla ligger rätt. Tjocka stiftet till grön/gul.
Senast redigerad av Skru'are 19:41:49, 10-04-2019, redigerad totalt 1 gång.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#3 » 19:39:46, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att det blir spegelvänt i hane jämfört med hona.

ibland blir man tvärsäker innan man är riktigt säker.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#4 » 19:43:36, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

å andra sidan har du säkert rätt i din slutledning :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MartinF (trådstartaren)

#5 » 20:28:54, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Ja, tvärsäkerhet vid elarbeten är farligt. Bra råd att även kolla skyddsjorden, det märks ju inte omedelbart om den sitter fel. Jag gör ett försök i morgon!

Det har inte med felet att göra men jag har funderat över varför nollspänningsutlösningen är kopplad till inkommande.
För att inte brumma hela tiden kunde den väl lika gärna kopplas till utgående?
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

torbjorn_forsman

#6 » 20:38:07, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte nollspänningsutlösningen har s k friutlösningsfunktion, dvs att den spärrar tillslagsknappen så länge den är strömlös. Om så är fallet, så måste den vara ansluten till inkommande.

Ett par ytterligare kontroller du kan göra för att förvissa dig om att allt är rätt kopplat:
Låt motorn vara igång och obelastad.
1) Mät spänningen mellan motorns Y-punkt och skyddsjord. Den borde i idealiskt fall vara 0, i praktiken kan man dock tillåta kanske 10-20 V där (om elnätet är osymmetriskt eller har mycket övertoner, så kan det bli spänningsskillnad där trots att motorn är rätt kopplad och felfri).
2) Mät strömmen på alla tre faserna till motorn, en i taget, de ska vara i stort sett lika.

Förresten, är motorn bulgarisk, märke "Elwa"? Jag har en sån, tycker jag känner igen kopplingsplinten och den spegelvända skylten i locket. Se upp med att de motorerna inte gillar fukt (t ex att stå ute över vintern). Inga dräneringshål i gavlarna och nästan obefintlig impregnering av lindningarna. Det kan vara klokt att mata den via jordfelsbrytare, så finns det chans att den löser ut och räddar motorn innan det blir ett allvarligt fel, om fukt i lindningen börjar orsaka krypströmmar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MartinF (trådstartaren)

#7 » 09:33:19, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all hjälp, felet var det misstänkta, solen skiner och nu har jag arbetat upp några m3 ved.
Motorfabrikatet är nig dolt bakom alla skyddsplåtar, men jordfelsbrytare och regnskydd är ju alltid bra
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se