Sida 1 av 1

Felkopplat motorskydd?

InläggPostat: 19:07:46, 10-04-2019
av MartinF
Efter någon minuts tomgångskörning löser motorskyddet ut på vedmaskinen. När jag mäter vid motorskyddet så är det 1,6Ω mellan alla tre ledningarna till motorn och ingen kontakt med jord.
Efter mycket huvudbry har jag kommit fram till att felet är att handsken i motorskyddets nederkant är felkopplad. Den kanske har följt med ut när sladden drogs ur, varpå stiften lossat från ledningarna som sedan satts tillbaka på fel plats? Den svarta ledningen främst i bild i motorskyddets nedkant är nämligen nollan. Det där med Y & D-kopplingar kan jag inte men motorn får två faser + nollan, och det kan väl inte vara rätt?
För att inte bränna motorn vill jag kolla med expertisen: gör jag rätt om jag byter nollan mot den tredje fasen?

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Felkopplat motorskydd?

InläggPostat: 19:35:37, 10-04-2019
av Skru'are
Ja och du ser ut att ha skyddsjord fram till motorn - kolla att den är ansluten. Kolla rotationsriktningen. Är den fel så får du fasvända.
Stiften har märkning i plasten. Kolla så att skyddsjord och nolla ligger rätt. Tjocka stiftet till grön/gul.

Re: Felkopplat motorskydd?

InläggPostat: 19:39:46, 10-04-2019
av Michael Meier
Tänk på att det blir spegelvänt i hane jämfört med hona.

ibland blir man tvärsäker innan man är riktigt säker.

Re: Felkopplat motorskydd?

InläggPostat: 19:43:36, 10-04-2019
av Michael Meier
å andra sidan har du säkert rätt i din slutledning :thumme:

Re: Felkopplat motorskydd?

InläggPostat: 20:28:54, 10-04-2019
av MartinF
Tack!
Ja, tvärsäkerhet vid elarbeten är farligt. Bra råd att även kolla skyddsjorden, det märks ju inte omedelbart om den sitter fel. Jag gör ett försök i morgon!

Det har inte med felet att göra men jag har funderat över varför nollspänningsutlösningen är kopplad till inkommande.
För att inte brumma hela tiden kunde den väl lika gärna kopplas till utgående?

Re: Felkopplat motorskydd?

InläggPostat: 20:38:07, 10-04-2019
av torbjorn_forsman
Om inte nollspänningsutlösningen har s k friutlösningsfunktion, dvs att den spärrar tillslagsknappen så länge den är strömlös. Om så är fallet, så måste den vara ansluten till inkommande.

Ett par ytterligare kontroller du kan göra för att förvissa dig om att allt är rätt kopplat:
Låt motorn vara igång och obelastad.
1) Mät spänningen mellan motorns Y-punkt och skyddsjord. Den borde i idealiskt fall vara 0, i praktiken kan man dock tillåta kanske 10-20 V där (om elnätet är osymmetriskt eller har mycket övertoner, så kan det bli spänningsskillnad där trots att motorn är rätt kopplad och felfri).
2) Mät strömmen på alla tre faserna till motorn, en i taget, de ska vara i stort sett lika.

Förresten, är motorn bulgarisk, märke "Elwa"? Jag har en sån, tycker jag känner igen kopplingsplinten och den spegelvända skylten i locket. Se upp med att de motorerna inte gillar fukt (t ex att stå ute över vintern). Inga dräneringshål i gavlarna och nästan obefintlig impregnering av lindningarna. Det kan vara klokt att mata den via jordfelsbrytare, så finns det chans att den löser ut och räddar motorn innan det blir ett allvarligt fel, om fukt i lindningen börjar orsaka krypströmmar.

Re: Felkopplat motorskydd?

InläggPostat: 09:33:19, 13-04-2019
av MartinF
Tack för all hjälp, felet var det misstänkta, solen skiner och nu har jag arbetat upp några m3 ved.
Motorfabrikatet är nig dolt bakom alla skyddsplåtar, men jordfelsbrytare och regnskydd är ju alltid bra