Sida 1 av 1

Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 13:18:58, 15-04-2019
av danielsan123
Köpte en vedkap förra året som tuggade och gick hos svärmor. Strax innan jag skulle ta med den hem började den äta säkringar hos svärmor. Likaså gör den här hemma. På jobbet och vet inte riktigt motorstorlek men motorskyddet är en GV1-M10 4-6A. Motorn går utan motstånd. Senast säkringen gick (3-fas 10A) (mer eller mindre omedelbart) skruvade jag upp motorskyddet och det luktade bränt och rök ur motorskyddet.
Jag har ingen vettig mätinstrument men är det sannolikt att motorskyddet är paj? Tänkte skaffa nytt motorskydd på Jula i eftermiddag men om det är överhängande risk att felet genereras av annat håll så är det dumt att kasta bort 500 kr på nytt motorskydd.
Kablaget ska det inte vara några fel på. Funkar fint att köra trefas-klyven på. Kan motorn vara kass så att motorskyddet pajjar?

MVH Daniel

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 13:24:45, 15-04-2019
av anders.olsen
Hej!

Ja, om du har alla 3 faserna fram till motorn, säkringarna går och motorskyddet brinner upp utan att du lastar kapen så kan du nog tyvärr utgå från att motorn är kass.
Kortslutna lindningar pga av för hög värme/mycket last.

Kolla med en elverkstad!

M.V.H

/AO

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 15:02:58, 15-04-2019
av danielsan123
Kan jag ohm-mäta mellan faserna och nolla och testa linningarna med en vanlig multimeter och på så sätt se om det är linningarna det är fel på?

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 15:13:31, 15-04-2019
av Fosson
Du kan ohmmäta mellan faserna och chassi/skyddsjord samt faserna emellan.
Men det är inte garanterat att du hittar ev fel för det.

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 16:35:20, 15-04-2019
av Nissegav
Du borde låna en megger så att du kan mäta mellan lindningarna och jord för att utröna om det är dålig isolation. Att mäta mellan lindningarna med en vanlig multimeter ger också en fingervisning om motorns hälsa ohmvärdena ska vara så lika som möjligt. Om det luktar brännt innanför locket på motorn så brukar motorn vara körd det kan vara en enkel felsökning.
Att mäta ström med en tångamperemeter på varje fas som då ska vara lägre eller lika med vad som står på motorskylten samt lika mellan faserna är en annan metod.

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 16:44:45, 15-04-2019
av danielsan123
Fick lika värden mellan faserna och mellan faser och jord. Provkörde kapen och den bokstavligen brann ur inkommande 2T1. I regel är det två säkringar som går.
Bild
https://ibb.co/59F632D

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 20:11:58, 15-04-2019
av anders.olsen
Det ska inte bli lika värde mellan 2 faser som mellan 1 fas och jord.

Mellan fas och jord ska det vara oändligt motstånd, eller åtminstone väldigt stort.
Testas egentligen med megger som någon nämnde tidigare i tråden.

Om motorn är Y-kopplad och det du kallar jord egentligen är nolla/mittpunkt ska det ändå inte bli samma, dubbelt mellan två faser som mellan fas och mittpunkt.

Ta bild på motorns märkplåt och inne i kopplingslådan på motorn så kan vi kanske förklara bättre.

Kan ju vara kortis i motorskyddet också, har du kollat det?

M.V.H

/AO

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 21:42:03, 15-04-2019
av bonnen513
eller dålig kontakt på en fas i motorskyddet/inkommande kabel

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 21:51:29, 15-04-2019
av valberga
Det bästa sättet o kolla om felet ligger i Motorskyddet ---kabeln till motorn. Är att koppla ur anslutningen till motorn, o sätta i friska säkringar o spänningssätta. Smäller säkringarna så är felet innan motorn holler säkringarna är felet i motorn

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 21:53:22, 15-04-2019
av valberga
Måste tillägga på mitt inlägg. Mät vid dom losstagna anslutningarna vid motorn, o se om du har alla faser framme

Re: Vedkap - motorskyddsproblem

InläggPostat: 00:18:11, 23-07-2019
av Djävulssnickarn
Hur stor är motorn?
Kan vara så att den överbelastats, vilket ofta händer då dessa kapsågar ofta har för klena motorer.
Ska vara 7.5 kw motor på en vanlig vedkap