Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Elapparat

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

BM425

#16 » 13:10:25, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde kunna funka för backup el till en cirkulationspump i värmesystem om du byter batteriet.

Det brukar också sitta ett överspännings skydd i sådana o då är den användbar till vad som helst om du bara håller dig inom spec. data som den tål/ger. Om den skyddar för åska vet jag inte men den borde ge skydd för det också.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



torbjorn_forsman

#17 » 15:26:06, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle föreslå att man provkör den (kanske provisoriskt med ett par bilbatterier) och kollar kurvformen på utgående växelspänning med oscilloskop innan man avgör om den ska få vara kvar eller inte. Om växelriktaren lämnar fyrkantvåg, som en del 80-tals-UPSer gör, så bör den gå till återvinning. Lämnar den trappstegsspänning ( "modifierad sinus" som växelriktarmånglarna säger) eller ännu hellre någotsånär ren sinus, så är den definitivt värd att spara.
Nackdelen med de UPS-er och växelriktare som ger fyrkantvåg är att de orsakar magnetisk mättning i järnkärnor i transformatorer, elmotorer mm. De blir varma, drar hög tomgångsström och går allmänt dåligt på fyrkantvåg, det har hänt att små nätadaptrar har blivit så varma att den inbyggda (engångs) termosäkringen har löst ut. En sådan UPS är ENDAST avsedd att mata elektronik med switchad nätdel och ingenting annat.
Men om den ger trappstegsspänning eller sinus kan man mata praktiskt taget vilken normal utrustning som helst med den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#18 » 18:46:02, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Frågan är vad man ska ha den till. Han som ägde den var en riktig datanörd med massor av olika data-attrialjer. Eftersom batterierna i den troligtvis är kassa, så är det nog inget större värde på den. Åker nog på "tippen".

Må ikke kaste noe før du har sett hva som er inni boksen.

Er du sikker på at det ikke er noen identifikasjon av produsenten , eller et typenummer gjemt i teksten et sted på baksiden? Det står USpower foran, men det ser ut til å være en systemleverandør i dag.

Dette kan være både gull og gråstein, så jeg ville i alle fall vært sikker på at det faktisk er skrot før den ble kastet.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

fredde76

#19 » 19:14:43, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Meken49,
Detta är en UPS (uninterruptible power supply). Om det är en Online UPS eller inte vet jag inte, om det är det get den kontinuerlig fin sinusvåg på utgångarna oavsett spikar etc.
Batterier till dessa kan du som någon tidigare sagt hitta på Biltema bl.a.
Batterierna i denna kan vara kassa, men varför inte starta den, låta den ladda och sedan se hur mycket du kan driva någon förbrukare du vet wattförbrukningen på?

UPS:er kostar pengar om de är av online UPS typen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
fredde76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:48:10, 02-09-2009
Ort: Örsundsbro, Enköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Nuffield 10/60
Caterpillar 301.8
Volvo EW160

meken49 (trådstartaren)

#20 » 18:44:53, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit ur batterierna. Det är tre stycken kapslade 12 Volt 7,2 Ah som är seriekopplade. Finns på bl.a Biltema för ca. 200 Kr/st. Har nu laddat två av dem. Som det verkar är två av dem riktiga, medans det tredje nog är lite tveksamt då det bara hade drygt 5 Volt innan laddning påbörjades. Ska bli kul o se om det fungerar :smile: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Djävulssnickarn

#21 » 00:12:25, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle va kul om den går igång, UPS är skitbra grejer
Har en UPS som jag kopplar in mixerbord, ljusbord, dator o ljudrack i när jag är ute o röjer med mina ljud o ljusgrejer. Det är riktigt bra om någon skulle råka dra ur kabeln till kontrolltältet, vilket lätt kan hända på en festival där folk springer runt bakom scenen utan att man vet vad dom gör. Försvinner strömmen till kontrolltältet så lägger ju allt på hela scenen av...

2 personer gillar det här inlägget.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se