Sida 2 av 2

Re: Valmet 901-95 bränslemätare

InläggPostat: 18:43:16, 02-09-2019
av torbjorn_forsman
Det är inte säkert att båda generatorerna laddar bara för att lampan har slocknat, man måste nog studera elschemat för att avgöra den saken. Det enklaste är att bara parallellkoppla B+ från bägge och låta var och en av dem sköta sig själv. Då kommer den av generatorerna där laddningsregulatorn råkar vara ställd på aningen högre spänning, att mata elsystemet själv så länge den orkar, och först när spänningen börjar sjunka så griper även den andra generatorn in.

Och det är ju svårt att veta varför man satte dit dubbla generatorer istället för en större. Kanske blev billigare (och enklare med tanke på reservdelshållning mm) att sätta dit två av en generatortyp som Valmet ändå köpte in i stora mängder och fick bra pris på, än att ha en specialare på just den där skördaren.

Re: Valmet 901-95 bränslemätare

InläggPostat: 20:15:37, 02-09-2019
av mimeck
Tack.

Re: Valmet 901-95 bränslemätare

InläggPostat: 17:15:00, 04-09-2019
av mimeck
Det är spänning på flatstiften på båda generatorerna.
Anslutningen som är märkt D+ har skruv/mutter anslutning. Där finns ingen spänning men om man kopplar bort kabeln på en av generatorerna så slocknar lampan.

Den ena generatorn känns glapp så det blir en renovering. Lämnar nog in båda för en riktig kontroll.