Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

2 och 4-polsmotor.

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

AN (trådstartaren)

#1 » 21:15:46, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har en 2 polsmotor och en 4-polsmotor med samma effekt, är maximala vridmomentet på 2-polsmotorn hälften då?la ner
Om man använder en växellåda för att växla ner 2-polsmotorn till samma varvtal som 4-polsmotorn, får dessa två ungefär samma egenskaper då? Om man bortser från rena förluster i växellådan?

Om man tex ska ha en drift som varvar 3-400 varv, då måste ju både 2 och 4-polsmotorn växlas ned. Finns det för och nackdelar med båda alternativen då? Eller väljer man 4-polsmotorn för att inte behöva växla ned så mycket?

Jag har en kallsåg, där det sitter ett vred på motors kopplingsbox, för att ändra hastigheten. Växlar man mellan antal poler där?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#2 » 22:42:08, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för slags motorer? Kollektormotorer, stegmotorer, asynkronmotorer ...?

Om vi nu antar att det är frågan om trefas asynkronmotorer med kortsluten rotor, och att både den tvåpoliga och den fyrpoliga motorn matas med spänning av samma frekvens, så kommer ju den fyrpoliga motorn att gå med halva varvtalet. Och om effekten är lika blir såklart vridmomentet dubbelt så stort.
Jämför man trefasmotorer med olika poltal, så brukar fyrpoliga motorer bli elektriskt och ekonomiskt sett "bäst", så därför väljer man helst en sådan om det ändå krävs en utväxling efter motorn. Tvåpoliga motorer använder man bara när man behöver det höga varvtal en sådan har, och vill undvika utväxlingar (t ex i bänkslipmaskiner, små billiga vedkapar mm).
Den stora fördelen med en fyrpolig motor framför en tvåpolig är att den fyrpoliga är mindre känslig för osymmetrier (t ex krokig axel eller att rotorn inte är riktigt centrerad i luftgapet. Dessutom går det ofta åt mindre koppar till statorlindningen på en fyrpolig motor än på en tvåpolig med samma effekt.
Ser man på långsamtgående motorer med större poltal än 4, så får de ofta onödigt dålig effektfaktor, den dåliga effektfaktorn gör att strömmen genom statorlindningen blir högre än den hade behövt vara för den givna effekten, så lindningen kommer att ta mer plats och det går åt mer koppar till den. Och därmed blir hela motorn både dyrare, större och tyngre än en 2- eller 4-polig motsvarande. Mångpoliga asynkronmotorer används mest där man verkligen vill ha ett lågt varvtal och slippa utväxlingar, och i all synnerhet om man kräver att motorn dessutom ska vara tystgående och fri från brum.

Om man har en asynkronmotor som kan kopplas om mellan två olika varvtal så brukar det innebära att den kopplas om mellan olika poltal. Antingen kan man ha två helt skilda statorlindningar och kopplar in den ena eller den andra, så gör man om det är stor skillnad mellan poltalen (typiskt exempel på detta är tvättmaskiner från 70- och 80-talet, med en mångpolig lindning för tvättvarvtalet och en tvåpolig för centrifugering), eller också har man en enda lindning som kan kopplas om mellan t ex 2 och 4 poler, men då utnyttjas all koppar i bägge driftfallen. Det finns flera olika varianter på den senare sorten, den äldsta (och kanske vanligaste i Sverige) brukar kallas Dahlanderkoppling efter den överingenjör på Asea som uppfann den kring förra sekelskiftet. Den lär först ha använts på motorerna för valsverket i Hofors.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates