Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bilstereo och huvudströmbrytare, ett gissel!

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Peter Ohlsson (trådstartaren)

#16 » 08:12:21, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till min tråd började med att jag köpt en L60E från 2005 som det satt en nyare stereo i men inga radiokanaler fungerade alls. Felsökningen renderade i att båda antennspröten saknades, det sitter ett för radio och ett för komradio, det för radio var avbrutet i fästet så jag monterade nytt fäste och spröt. Nu var det musik! men... inga kanaler sparades när strömmen bröts! det fanns heller inget stift med ström på i isokontakten. Jag konstaterade att det satt en hängsäkring vid huvudströmbrytaren och när jag öppnade den så såg det ut som en liten hög med gråblå rymdgrus, det fanns inget kvar att jobba med så ny hållare och säkring monterades. Radiokanalena sparas nu!! men....säkringen verkar överbygla huvudbrytaren så när jag glömde att slå på den så var det ström till tändningen ändå och jag försökte starta med följd att den nya säkringen blåste och allt var dött. Såhär i skrivande stund kom jag att tänka på att man troligen kopplat ihop flera kablar till isokontakten och att strömmen går bakvägen ut där, fortsättning följer...
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck



dc_lindberg

#17 » 10:02:58, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh nej!
Tacka den lee för du vill ha råd och hjälp! Så där går det ju inte att ha det ju!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#18 » 11:16:06, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få se nu...bilradio som bevisligen tappar minnet vid strömavbrott:
-Originalmonterad tämligen anonym japansk radio i minigrävare Take Job TB016.
-Originalradion i de flesta Jeep och Chrysler från 90-talet. Tillverkad i Frankrike av det japanska företaget Alps.
-Knutsson RDS-apparater från 90-talet (motsvarande utan RDS har ett litet inbyggt NiCd-batteri för backup, så de klarade åtminstone ett kortare avbrott under de första åren medan batteriet var i användbart skick).
-En lågpris RDS-bilstereo från ca 1999, kan återkomma med märke och typbeteckning, den ligger i stugan. Tror det står Mark eller Biltema på den.

För övrigt har ju ganska precis de här sakerna diskuterats tidigare på Maskinisten, en gammal tråd där jag lade upp ett utdrag ur standarden som visar hur det från början var tänkt med ISO-kontakterna: [Allmänt] Radions konstantström

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#19 » 11:14:00, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ISO-mellan-kabel med batteribackup i som ska hålla några veckor iaf.

http://www.dnbilradio.se/produkt/PC9-47 ... eri-backup

http://www.bilstereohornan.se/iso-kabel ... ackup:5635


Bild
Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#20 » 11:16:02, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns radio med eprombackup av inställningarna också, det verkar ju trevligt.

https://www.hba.nu/maskinradio-med-blat ... rom-backup
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

valmetman

#21 » 19:31:04, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Peter Ohlsson skrev:I alla maskiner och lastbilar etc, så vill man ju kunna ställa in radiokanaler mm utan att behöva göra om det varje gång man slår på huvudströmmen. Hur gör ni , kopplar ni förbi Hbrytaren till stereon eller köper ni stereo med minneskrets eller....?

...? Finns det sådana Bilradioapparater, ja som tappar minnet vid strömavbrott?
Själv aldrig sett eller haft sådan... Philips, Blaupunkt, Clarion, (o någon ngr till märken) har jag haft; både "semi-mekaniska" och elektroniska och givetvis helt mekaniska förinställningar av kanaler. Ingen har tappat sina kanalinställningar när de blivit strömlösa.

Av ren nyfikenhet. Vilka tappar sina kanalinställningar när strömmen går?
Vore intressant å veta :-)

Kan man starta/använda radion med tändningen frånslagen,... då bör man ha radion kopplad till ett eget batteri som laddas när tändningen slås till... Varför?... jo... det märker man när man ska starta fordonet efter ha glömt radion på...


Biltema, m.fl. (= i princip alla), har för vana att ta bort pdf'r på produkter som de slutar sälja...
Ta för vana att alltid bifoga pdf och inte bara länk... en död länk säger inget... men en bifogad pdf säger "allt" ;-)


Alltid finns det någon som har allt som andra inte får tag på osv.. skulle vara intressant att veta hur dc_lindberg har fått tag på sådana apparater som håller minnet och BARA sådana och vi andra inte har fått tag på sådana av ALLA märken och bara sådana??

1 person gillar det här inlägget.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#22 » 19:54:39, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent allmänt kan man säga att bilstereoapparater med kodlås praktiskt taget alltid kommer ihåg stationsinställningarna när de är strömlösa. I dem krävs ju ändå en minneskrets som klarar sig utan strömförsörjning, för att hålla reda på koden och om apparaten är upplåst eller inte.
Det slog mig nu att jag har stött på en bilstereo som har ett inbyggt backupbatteri (3,6 V Ni-Cd, ungefär samma sort som satt som backupbatteri i datorer från tidigt 90-tal). En Knutsson från omkring 1989-90.
En bilstereo som jag är helt säker på INTE kommer ihåg stationsinställningarna, är den tämligen anonyma apparat som satt fabriksmonterad i minigrävaren (Take Job TB016).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se