Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Koppla mma-slangen/kabeln till mig-svets

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Slip (trådstartaren)

#1 » 00:26:57, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en esab miggy 125 och undrar om, och hur, jag kan pinn-svetsa med den.
Jag funderar på om man kan koppla mma-kabeln till +bulten på baksidan av överföringsdonet, mässingsdonet till höger i bilden. Koppla bort trådmatar motorn. Och använda pistolknappen som strömbrytare.
Vad tror ni?
Det här kanske är trivialt för er.
Bild
Slip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:25, 11-07-2018
Ort: Linköping
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1

#2 » 07:09:06, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, det är DC typ 20 volt och upp till en 125 amp, det borde väl gå... Men tändningen skall nog vara skrapmodellen? Du får nog testa detta! (och återkomma med hur det gick)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Wizzman

#3 » 07:49:21, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Tja, det är DC typ 20 volt och upp till en 125 amp, det borde väl gå... Men tändningen skall nog vara skrapmodellen? Du får nog testa detta! (och återkomma med hur det gick)


Det kommer väl inte gå att reglera strömmen med mindre än att spänningen sänks (svårt att tända?).

På en Mig ställer man ju in spänningen med vredet, och strömmen regleras av trådmatningen.

På en MMA är det ju strömmen man ställer in med vredet.

Eller tänker jag fel?

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM641
Volvo BM500 -76

johan.eriksson

#4 » 07:58:44, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:
Janson1 skrev:Tja, det är DC typ 20 volt och upp till en 125 amp, det borde väl gå... Men tändningen skall nog vara skrapmodellen? Du får nog testa detta! (och återkomma med hur det gick)


Det kommer väl inte gå att reglera strömmen med mindre än att spänningen sänks (svårt att tända?).

På en Mig ställer man ju in spänningen med vredet, och strömmen regleras av trådmatningen.

På en MMA är det ju strömmen man ställer in med vredet.

Eller tänker jag fel?


Du tänker helt rätt. En MIG/MAG är spänningsreglerad och en MMA är strömreglerad, så det kommer inte att funka.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

Slip (trådstartaren)

#5 » 08:19:08, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok
Man kan alltså inte reglera strömmen med trådmatningsvredet?
Slip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:25, 11-07-2018
Ort: Linköping
Sverige

Wizzman

#6 » 08:22:07, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slip skrev:Ok
Man kan alltså inte reglera strömmen med trådmatningsvredet?


Det påverkar bara hur fort motorn för trådmatning går. När du svetsar MIG/Mag så ökar strömmen desto fortare du matar. Men om du skulle svetsa MMA så används ju inte matningen så då spelar det ingen roll vad vredet står på.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM641
Volvo BM500 -76

Slip (trådstartaren)

#7 » 08:48:10, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok
Hur känner maskinen då av om det kommer mer tråd?
Om jag har trådmatningsvredet på minsta-hastighet och manuellt skulle kunna mata tråden med max-hastighet, skulle maskinen reglera strömmen för max-hastighet då?
Vad blir skillnaden om man har en tunn pinne?
Slip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:25, 11-07-2018
Ort: Linköping
Sverige

Wizzman

#8 » 09:11:59, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slip skrev:Ok
Hur känner maskinen då av om det kommer mer tråd?
Om jag har trådmatningsvredet på minsta-hastighet och manuellt skulle kunna mata tråden med max-hastighet, skulle maskinen reglera strömmen för max-hastighet då?
Vad blir skillnaden om man har en tunn pinne?


Det är inte maskinen som reglerar utan strömmen blir ett resultat av hur snabbt tråden matar. Spänningen är konstant (inställd på huvudvredet), och ju fortare tråden matas desto bättre kontakt blir det mot arbetsstycket. Mindre motstånd med spänningen konstant = mer ström
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM641
Volvo BM500 -76

torbjorn_forsman

#9 » 09:23:43, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:
Wizzman skrev:
Janson1 skrev:Tja, det är DC typ 20 volt och upp till en 125 amp, det borde väl gå... Men tändningen skall nog vara skrapmodellen? Du får nog testa detta! (och återkomma med hur det gick)


Det kommer väl inte gå att reglera strömmen med mindre än att spänningen sänks (svårt att tända?).

På en Mig ställer man ju in spänningen med vredet, och strömmen regleras av trådmatningen.

På en MMA är det ju strömmen man ställer in med vredet.

Eller tänker jag fel?


Du tänker helt rätt. En MIG/MAG är spänningsreglerad och en MMA är strömreglerad, så det kommer inte att funka.


Nja, det håller jag inte riktigt med om. Det finns många både MIG/MAG och MMA där man ställer in strömmen genom att koppla in olika uttag på primärsidan av transformatorn, dvs spänningsreglering.
Och det finns svetsar som är fasvinkelstyrda med triacar eller tyristorer på antingen primär- eller sekundärsidan, där det blir så att säga ett mellanting mellan spännings- och strömreglering (grovt räknat kan man säga att om man utgår från så att säga full utstyrning, så minskar bara strömmen ner till 90 graders styrvinkel, där under minskar även spänningen.
Under alla förhållanden så gör ju egenskaperna hos transformator, eventuell seriedrossel mm att man aldrig kan tala om någon renodlad spännings- eller strömreglering annat än möjligen på en invertersvets. På alla svetsar där det är nätfrekvensen som passerar genom transformatorn, så blir det en kombination av reglermetoden, transformatorns egenskaper, ljusbågens egenskaper och spänningsfall i likriktare mm, som bestämmer vad det i slutänden blir för spänning och ström.

Ett möjligt problem jag kan se med att använda en MIG/MAG som spänningskälla för MMA-svetsning är att tomgångsspänningen blir för låg för de flesta svetselektroder. Det blir alltså svårt att tända ljusbågen, stor risk att elektroden bränner fast istället för att tända osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Slip (trådstartaren)

#10 » 09:47:14, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok
Kan det skada svetsen om jag testar?
Slip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:25, 11-07-2018
Ort: Linköping
Sverige

AN

#11 » 10:54:53, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skiljer ström/spänningskällorna i en MMA och Tig, jämfört med MIG/MAG?

För MMA och tig kallas det ju fallande karakteristik, och ska ju ge en närmast konstant ström ut. Man ställer in vid vilken ström man vill svetsa.

För MIG/MAG kallas det ju flack karakteristik, och ska ge en närmast konstant spänning. man ställer in vid vilken spänning man vill svetsa.

Det finns ju även kombimaskiner, och de måste väl hantera båda reglersätten?

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 11:32:42, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I praktiken - och i synnerhet när det gäller lågprissvetsar för konsumentbruk - är dock skillnaden betydligt mindre.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#13 » 12:00:32, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är inget svar på frågan. Men blir det inte ganska stökigt att hålla på och " bygga" om svetsen för att växla mellan MMA och Mig/Mag. På någon form av kombinerade svetsar byterman svetsmetod genom att ställa en strömbrytare i olika lägen. Samt olika slangar/kablar. Har man en fast svets plats tycker jag för egen del att det är väldigt smidigt med flera svetsar.
Göran i Björnarbo
Prova det kan ju gå bra

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

Janson1

#14 » 13:25:08, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror fortfarande Slip (TS) måste testa innan slutligt svar på om det går eller ej...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates