Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Felsöka DECA 350E batteriladdare/booster

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 20:43:43, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en gammal DECA 350E laddare/hjälpstart av farsan som sett sina bästa dagar och nu gett upp helt. Ingen kräm på utgående kablage. Lyckades dock mäta upp typ 5VDC på ett av lägena, men ingen ström att tala om.
Laddaren är en 12/24V
Fattar inte riktigt hur jag ska mäta på själva trafon för det är väldigt många lindningar tycker jag :screwy:

Är det bara att riva isär likriktarbryggan och försöka ta bort dioderna och mäta upp dom..?


Bild
Bild
Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



torbjorn_forsman

#2 » 21:18:51, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett av de vanligaste felen på såna där snabbladdare (och allt annat som är byggt med snarlik teknik, t ex billiga MIG-svetsar) är dålig kontakt i övergångar mellan aluminium- och koppartråd. Transformatorn brukar vara lindad med aluminiumtråd, och det är lätt hänt att det går varmt och blir oxid vid skarvarna mellan alumininium och annat material.
Ett annat vanligt fel är brända kontakter och avbrott i någon av alla vippströmbrytare på frontpanelen.
Det ser förresten ut som om någon har rationaliserat bort säkringshållaren på panelen, då kan det ju tänkas att någon diod har fått fungera som säkring om man har råkat kortsluta den eller anslutit batteri med fel polaritet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

joakim72

#3 » 06:33:24, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:Fick en gammal DECA 350E laddare/hjälpstart av farsan som sett sina bästa dagar och nu gett upp helt. Ingen kräm på utgående kablage. Lyckades dock mäta upp typ 5VDC på ett av lägena, men ingen ström att tala om.
Laddaren är en 12/24V
Fattar inte riktigt hur jag ska mäta på själva trafon för det är väldigt många lindningar tycker jag :screwy:

Är det bara att riva isär likriktarbryggan och försöka ta bort dioderna och mäta upp dom..?


Bild
Bild
Bild

Varför börja riva i det svåraste??
Börja med 220v sidan, mät spänning, överhettningsskyddet helt? sedan skundära spänningen före dioderna, sedan spänningen efter dioderna.
Du har åtminstone haft minuskabeln lös så isoleringen smält.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Michael.Andersson (trådstartaren)

#4 » 08:09:34, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett av de vanligaste felen på såna där snabbladdare (och allt annat som är byggt med snarlik teknik, t ex billiga MIG-svetsar) är dålig kontakt i övergångar mellan aluminium- och koppartråd. Transformatorn brukar vara lindad med aluminiumtråd, och det är lätt hänt att det går varmt och blir oxid vid skarvarna mellan alumininium och annat material.
Ett annat vanligt fel är brända kontakter och avbrott i någon av alla vippströmbrytare på frontpanelen.
Det ser förresten ut som om någon har rationaliserat bort säkringshållaren på panelen, då kan det ju tänkas att någon diod har fått fungera som säkring om man har råkat kortsluta den eller anslutit batteri med fel polaritet.


Jag har mätt upp funktionen på dom små röda strömbrytarna på ovansidan. I samband med det så lossnade en kabelsko då en lindningstråd som du beskriver hade ärgat sönder. Jag har gått över samtliga kabelskor och bytt ut dom jag tycker ser ärgade ut.

Ja säkringen är som sagt bortplockad av föregående ägare. :lmao:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#5 » 08:18:02, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Varför börja riva i det svåraste??
Börja med 220v sidan, mät spänning, överhettningsskyddet helt? sedan skundära spänningen före dioderna, sedan spänningen efter dioderna.
Du har åtminstone haft minuskabeln lös så isoleringen smält.


Problemet är ju att jag nog skulle behöva ett kopplingsschema för hela laddaren och trafon. Det är ju som sagt många lindningar och brytare. Hade ju varit skillnad om det bara var en primär och en sekundärsida.
12V anslutningen på sek. sidan går ju tex rakt ut från trafon medans 24V anslutningen sitter på likriktarbryggan :help:


Jag har som sagt fått laddaren trasig så att den ser ut som den gör är jag inte skyldig till :huh:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

torbjorn_forsman

#6 » 10:47:04, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

24 V ut från likriktarbryggan, för 12 V tar man ena polen från antingen + eller - på bryggan och andra polen från ett mittuttag på transformatorns sekundärlindning.

Alla omkopplingar med strömbrytare görs på primärsidan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael.Andersson (trådstartaren)

#7 » 20:35:03, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog hittat en möjlig felorsak. Den dubbelpoliga huvudströmbrytaren såg lite mysko ut så kopplade loss den. Och mycket riktigt så var ena polen bränd. Gått varmt så plasten hade smält något. Lyckades dock pilla isär den och göra rent allt så det återn blev kontakt.

Hittar dock inte så många brytare med fem anslutningar när jag googlar. Den femte anslutningen verkar dock enbart vara till lampan i brytaren.

82.XX.8 verkar brytarmodellen heta iaf :coffee:


Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#8 » 11:56:10, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter rengöring av samtliga brytare och hittade dessutom en felkopplad kabel lever nu besten och brummar så fint. Dock har jag 19V (på 12V anslutningen) och 40V (på 24V anslutningen) på laddkablarna. Det känns väl lite för mycket..? :idee:

Slår jag över på hjälpstartläget så löser 10A automatsäkringen ut i elcentralen. Så antar att laddaren kräver 16A säkring..?

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

torbjorn_forsman

#9 » 13:50:53, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fullt normalt med sådana spänningar när en batteriladdare står obelastad. Tänk på att en enfaslikriktarbrygga utan ett anslutet batteri eller glättningskondensator ger en kraftigt pulserande likspänning, så beroende på hur ditt mätinstrument är gjort (om det visar toppvärde eller medelvärde) så kan det bli högst olika siffror för vad som egentligen är exakt samma spänning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael.Andersson (trådstartaren)

#10 » 20:26:00, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är fullt normalt med sådana spänningar när en batteriladdare står obelastad. Tänk på att en enfaslikriktarbrygga utan ett anslutet batteri eller glättningskondensator ger en kraftigt pulserande likspänning, så beroende på hur ditt mätinstrument är gjort (om det visar toppvärde eller medelvärde) så kan det bli högst olika siffror för vad som egentligen är exakt samma spänning.


Tack för infon.! Det sitter en kondensator på bryggan iaf.
Jag får väl koppla in ett batteri och se vad som händer :klia: :myzsko:
Du verkar kunnig i ämnet. Om nu någon diod i bryggan skulle varit trasig.. hur skulle det då visat sig..?
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

skogsgurra

#11 » 20:35:04, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt korrekt. Laddningen sker på topparna på sinusen och impedansen i transformatorn ser till att det inte blir någon överström. Anslut en ack och ladda så ska du se att det funkar. Men sätt tillbaka säkringen. Den satt inte där för nöjes skull.

Det där med toppvärde, likriktat medelvärde och sant effektivvärde (TRMS) har ställt till med problem även hos utvecklare av batteriladdare. En (då) ganska känd firma hade gjort en laddare men kunderna klagade över att det tog ungefär dubbelt så lång tid som det skulle innan acken var fulladdad.

Dom kunde inte förstå varför. Och inte jag heller. Tills jag kom på att de hade satt in en amperemeter som visade sant effektivvärde. Det trodde alla var det enda riktiga (de hade haft lysdioder som indikerade laddningsströmmen tidigare) men nu är det ju så att batteriet laddas med antalet elektroner och inte roten ur summan av deras kvadrerade värde över tid. I det aktuella fallet var effektivvärdet mer än dubbelt så högt som likriktade medelvärdet och då såldes apparaten som en mer än dubbelt så duktig laddare än den faktiskt var. Men hos kunderna var det laddningstid som räknades. Vad amperemetern visade var inte fullt så intressant.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

G-son

#12 » 20:38:28, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

12V 220A blir 2640W, helt utan förluster skulle det motsvara 11,5A på 230V så det stämmer att 10A matning är lite klent. Men det borde inte gå någon säkring med apparaten obelastad, det ska inte gå åt särskilt mycket ström från amtningen om man inte tar ut någon ström (och den korta stund man kan köra boostläget är det tänkbart att en 10A-säkring tål överbelastningen).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Michael.Andersson (trådstartaren)

#13 » 20:49:48, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:12V 220A blir 2640W, helt utan förluster skulle det motsvara 11,5A på 230V så det stämmer att 10A matning är lite klent. Men det borde inte gå någon säkring med apparaten obelastad, det ska inte gå åt särskilt mycket ström från amtningen om man inte tar ut någon ström (och den korta stund man kan köra boostläget är det tänkbart att en 10A-säkring tål överbelastningen).


Näe, tycker det verkar lite lustigt. Exakt vad är det som händer i trafon när man ställer brytaren i detta läge..? :klia:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

torbjorn_forsman

#14 » 22:19:44, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:
G-son skrev:12V 220A blir 2640W, helt utan förluster skulle det motsvara 11,5A på 230V så det stämmer att 10A matning är lite klent. Men det borde inte gå någon säkring med apparaten obelastad, det ska inte gå åt särskilt mycket ström från amtningen om man inte tar ut någon ström (och den korta stund man kan köra boostläget är det tänkbart att en 10A-säkring tål överbelastningen).


Näe, tycker det verkar lite lustigt. Exakt vad är det som händer i trafon när man ställer brytaren i detta läge..? :klia:


Ungefär halva primärlindningen kopplas bort.
Förmodligen får transformatorn så hög startström i det läget att den korta strömstöten räcker för att säkringen ska lösa ut. En trög 10 A proppsäkring borde hålla, men en dvärgbrytare kan lösa ut (då är det inte bimetallfunktionen med tidsfördröjning som löser, utan den elektromagnet som är till för att dvärgbrytaren ska lösa omedelbart vid stum kortslutning).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#15 » 22:23:00, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:
torbjorn_forsman skrev:Det är fullt normalt med sådana spänningar när en batteriladdare står obelastad. Tänk på att en enfaslikriktarbrygga utan ett anslutet batteri eller glättningskondensator ger en kraftigt pulserande likspänning, så beroende på hur ditt mätinstrument är gjort (om det visar toppvärde eller medelvärde) så kan det bli högst olika siffror för vad som egentligen är exakt samma spänning.


Tack för infon.! Det sitter en kondensator på bryggan iaf.
Jag får väl koppla in ett batteri och se vad som händer :klia: :myzsko:
Du verkar kunnig i ämnet. Om nu någon diod i bryggan skulle varit trasig.. hur skulle det då visat sig..?


Är det inte en varistor (spänningsberoende motstånd), som är avsedd som överspänningsskydd, som sitter där? Brukar vara rund och stor som en gammal enkrona, ofta blå. Om det är en kondensator, så skulle jag tro att det bara är en liten plastfoliekondensator på några uF som mest är till för radioavstörning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se