Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bör det inte sitta ett motorskydd?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

MartinF (trådstartaren)

#1 » 18:23:25, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en beg 3-fas bandsåg och trodde motorskyddet satt i lådan på sladden, men i den verkar det bara sitta en kontaktor (se bilder).

1) Ska jag byta lådan mot en motorskyddsbrytare för 1,0A?
2) Kanske kan jag ha kontaktorlådan till något annat men jag har lite svårt att förstå etiketten: klarar den 10A?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405



Fosson

#2 » 18:29:14, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är där på undersidan av locket till dosan?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

valberga

#3 » 18:32:31, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det skall vara ett motorskydd. Det kanske har suttit ett på väggen där den var monterad förut, o så har du inte fått med den. Köp en motorskyddsbrytare o sätt den före sågens el låt sågens el vara som den är
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

skogsgurra

#4 » 18:47:10, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem med kontaktorn. Den klarar direktstart och reversering av motorer (AC4) upp till 3 kW motoreffekt.

CSA är lite mera försiktiga. Men det gäller i stort sett bara Kanada och den delen av skylten behöver du inte bry dig om. Men ett motorskydd bör du sätta in. Annars kokar du motorn om det går trögt. Välj skydd efter motorns märkström. Dvs 1,0 A vid 380/400 V.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

MartinF (trådstartaren)

#5 » 18:51:30, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, jag vill nog inte låta sågens el vara som den är. Från handsken är det installationskabel, eklk eller nåt, utan dragavlastare. :grin: Och till motorn går det FK i installationsslang
På locket sitter en nyckelbrytare, kontrollampa och nödstopp. Med en motorskyddsbrytare fyller den ingen funktion så jag tänkte jag kunde ha den på sladden till byggcentralen, som huvudbrytare till alla snickerimaskiner.
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

torbjorn_forsman

#6 » 21:50:38, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip ska ju alla trefasmotorer ha motorskydd. Men man kan i praktiken pruta på det när det rör sig om just en bandsåg, eller någon liknande maskin som aldrig är igång obevakad. En någorlunda vaken maskinist märker ju om det blir tvärstopp eller om motorn börjar brumma för att en fas försvinner, och bör klara av att stänga av manuellt innan motorn tar skada.

Vad som däremot är mer viktigt är nollspänningsutlösning, för att säkerställa att motorn inte startar okontrollerat när strömmen kommer tillbaks efter ett strömavbrott.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#7 » 21:54:52, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte det där en extremt liten motor till en bandsåg? Det beror ju på vad som ska sågas förvisso.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2

#8 » 10:34:50, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både liten motor och liten bandsåg.

Personligen hade jag aldrig prutat på motorskyddet. Lång historia som jag berättat flera gånegr tidigare här på M, men jag tycker det är ett bra exempel varför man bör ha motorskydd på allt.
Jag hade fått låna ett transportband för att köra ut grus med ur källaren i mitt förra hus. Det hade bara stickpropp, men jag tyckte det var meckigt att hålla på med. Jag hade fått några fläktar från mitt dåvarande jobb där det satt strömbrytare och lämpligt motorskydd på. Jag satte dit en sådan, bara för att lättare kunna bryta strömmen. För att göra en lång historia lite mindre lång så fastnade jag i bandet, armen drogs med in och vek sig runt en 15 cm stor stålrulle (man har inte tillräckligt många leder i armen för detta. Inte innan i alla fall...) innan axeln tog emot i maskinstativet. Motorn fortsatte att dra fast det inte gick längre. Motorn var bara på en hp, men med en utväxling på ungefär 1:100 så drog den ganska bra...

Efter en kvart (kändes det som) löste motorskyddet (högst sannolikt därför som jag sitter här och kan berätta historien), men jag låg på mage, med bara shorts och t-tröja på mig, ensam hemma och med armen inne i transportören som höll på att glida ner. Då kände man sig billig. Efter en massa försök lyckades jag faktiskt slita mig lös och ringa efter hjälp. (Dagen efter körde min far in en 1" träribba på samma sätt i transportören, men han kunde inte dra ut den själv trots att han stor på transportören och drog med båda benen.)

Jag klarade mig under omständigheterna riktigt bra. Bröt underarmen och nyckelbenet, slog av någon bit i handleden och slet av den senan som gör att man kan lyfta tummen. Men utan motorskyddet så är jag övertygad om att jag inte hade suttit här idag. Så, vis av erfarenheten, så brukar jag montera motorskydd med nollspänningsutlösare på nästan alla maskiner. Men var och en gör som denne vill. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

valberga

#9 » 19:16:14, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartinF skrev:Tack för svar, jag vill nog inte låta sågens el vara som den är. Från handsken är det installationskabel, eklk eller nåt, utan dragavlastare. :grin: Och till motorn går det FK i installationsslang
På locket sitter en nyckelbrytare, kontrollampa och nödstopp. Med en motorskyddsbrytare fyller den ingen funktion så jag tänkte jag kunde ha den på sladden till byggcentralen, som huvudbrytare till alla snickerimaskiner.

Tycker i varje fall, att så som du beskriver den befintliga installationen, verkar den vara bra.
Nya kablar skadar nog inte. Men nödstoppet o brytaren är ju en nödvändighet

OBS en nollspänningsbrytning är helt nödvändigt på alla roterande maskiner, svarv, vedkap, snickerimaskiner.
Fungerar ju så. Att om du håller på o sågar, o strömmen går, så stannar ju så klart sågen. O du blir läss o går in.
Vad händer då när strömmen kommer tillbaka----- Jo sågen startar . Det säger säger sig skälv att det är livsfarligt.
En nollspänningsbrytare gör att du måste rent fysiskt, manuellt starta sågen när strömmen återvänder

Det är det som den kontaktor du i dag har på sågen, har till uppgift.
Du måste starta om sågen. Trycka på knappen alltså
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se