Sida 1 av 1

Bör det inte sitta ett motorskydd?

InläggPostat: 18:23:25, 18-08-2019
av MartinF
Jag köpte en beg 3-fas bandsåg och trodde motorskyddet satt i lådan på sladden, men i den verkar det bara sitta en kontaktor (se bilder).

1) Ska jag byta lådan mot en motorskyddsbrytare för 1,0A?
2) Kanske kan jag ha kontaktorlådan till något annat men jag har lite svårt att förstå etiketten: klarar den 10A?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Bör det inte sitta ett motorskydd?

InläggPostat: 18:29:14, 18-08-2019
av Fosson
Vad är där på undersidan av locket till dosan?

Re: Bör det inte sitta ett motorskydd?

InläggPostat: 18:32:31, 18-08-2019
av valberga
Jo det skall vara ett motorskydd. Det kanske har suttit ett på väggen där den var monterad förut, o så har du inte fått med den. Köp en motorskyddsbrytare o sätt den före sågens el låt sågens el vara som den är

Re: Bör det inte sitta ett motorskydd?

InläggPostat: 18:47:10, 18-08-2019
av skogsgurra
Inga problem med kontaktorn. Den klarar direktstart och reversering av motorer (AC4) upp till 3 kW motoreffekt.

CSA är lite mera försiktiga. Men det gäller i stort sett bara Kanada och den delen av skylten behöver du inte bry dig om. Men ett motorskydd bör du sätta in. Annars kokar du motorn om det går trögt. Välj skydd efter motorns märkström. Dvs 1,0 A vid 380/400 V.

Re: Bör det inte sitta ett motorskydd?

InläggPostat: 18:51:30, 18-08-2019
av MartinF
Tack för svar, jag vill nog inte låta sågens el vara som den är. Från handsken är det installationskabel, eklk eller nåt, utan dragavlastare. :grin: Och till motorn går det FK i installationsslang
På locket sitter en nyckelbrytare, kontrollampa och nödstopp. Med en motorskyddsbrytare fyller den ingen funktion så jag tänkte jag kunde ha den på sladden till byggcentralen, som huvudbrytare till alla snickerimaskiner.

Re: Bör det inte sitta ett motorskydd?

InläggPostat: 21:50:38, 18-08-2019
av torbjorn_forsman
I princip ska ju alla trefasmotorer ha motorskydd. Men man kan i praktiken pruta på det när det rör sig om just en bandsåg, eller någon liknande maskin som aldrig är igång obevakad. En någorlunda vaken maskinist märker ju om det blir tvärstopp eller om motorn börjar brumma för att en fas försvinner, och bör klara av att stänga av manuellt innan motorn tar skada.

Vad som däremot är mer viktigt är nollspänningsutlösning, för att säkerställa att motorn inte startar okontrollerat när strömmen kommer tillbaks efter ett strömavbrott.

Re: Bör det inte sitta ett motorskydd?

InläggPostat: 21:54:52, 18-08-2019
av Turbodiesel
Är inte det där en extremt liten motor till en bandsåg? Det beror ju på vad som ska sågas förvisso.

Re: Bör det inte sitta ett motorskydd?

InläggPostat: 10:34:50, 19-08-2019
av Stridis2
Både liten motor och liten bandsåg.

Personligen hade jag aldrig prutat på motorskyddet. Lång historia som jag berättat flera gånegr tidigare här på M, men jag tycker det är ett bra exempel varför man bör ha motorskydd på allt.
Jag hade fått låna ett transportband för att köra ut grus med ur källaren i mitt förra hus. Det hade bara stickpropp, men jag tyckte det var meckigt att hålla på med. Jag hade fått några fläktar från mitt dåvarande jobb där det satt strömbrytare och lämpligt motorskydd på. Jag satte dit en sådan, bara för att lättare kunna bryta strömmen. För att göra en lång historia lite mindre lång så fastnade jag i bandet, armen drogs med in och vek sig runt en 15 cm stor stålrulle (man har inte tillräckligt många leder i armen för detta. Inte innan i alla fall...) innan axeln tog emot i maskinstativet. Motorn fortsatte att dra fast det inte gick längre. Motorn var bara på en hp, men med en utväxling på ungefär 1:100 så drog den ganska bra...

Efter en kvart (kändes det som) löste motorskyddet (högst sannolikt därför som jag sitter här och kan berätta historien), men jag låg på mage, med bara shorts och t-tröja på mig, ensam hemma och med armen inne i transportören som höll på att glida ner. Då kände man sig billig. Efter en massa försök lyckades jag faktiskt slita mig lös och ringa efter hjälp. (Dagen efter körde min far in en 1" träribba på samma sätt i transportören, men han kunde inte dra ut den själv trots att han stor på transportören och drog med båda benen.)

Jag klarade mig under omständigheterna riktigt bra. Bröt underarmen och nyckelbenet, slog av någon bit i handleden och slet av den senan som gör att man kan lyfta tummen. Men utan motorskyddet så är jag övertygad om att jag inte hade suttit här idag. Så, vis av erfarenheten, så brukar jag montera motorskydd med nollspänningsutlösare på nästan alla maskiner. Men var och en gör som denne vill. :vissla:

Re: Bör det inte sitta ett motorskydd?

InläggPostat: 19:16:14, 19-08-2019
av valberga
MartinF skrev:Tack för svar, jag vill nog inte låta sågens el vara som den är. Från handsken är det installationskabel, eklk eller nåt, utan dragavlastare. :grin: Och till motorn går det FK i installationsslang
På locket sitter en nyckelbrytare, kontrollampa och nödstopp. Med en motorskyddsbrytare fyller den ingen funktion så jag tänkte jag kunde ha den på sladden till byggcentralen, som huvudbrytare till alla snickerimaskiner.

Tycker i varje fall, att så som du beskriver den befintliga installationen, verkar den vara bra.
Nya kablar skadar nog inte. Men nödstoppet o brytaren är ju en nödvändighet

OBS en nollspänningsbrytning är helt nödvändigt på alla roterande maskiner, svarv, vedkap, snickerimaskiner.
Fungerar ju så. Att om du håller på o sågar, o strömmen går, så stannar ju så klart sågen. O du blir läss o går in.
Vad händer då när strömmen kommer tillbaka----- Jo sågen startar . Det säger säger sig skälv att det är livsfarligt.
En nollspänningsbrytare gör att du måste rent fysiskt, manuellt starta sågen när strömmen återvänder

Det är det som den kontaktor du i dag har på sågen, har till uppgift.
Du måste starta om sågen. Trycka på knappen alltså