Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Effekt med frekvensstyrning och Cos Fi

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

skogsgurra

#31 » 18:32:26, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag letat mig blå och röd. Utan att hitta nån bra bild på stokastiska genomslag. Får väl rigga och mäta. Så har jag en.

Nej då. Inget stort jobb. Har en demorigg. Ska bara fixa en rem till den.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Janson1

#32 » 18:38:40, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del stora elmotorer har flera kilrep, påverkar remspänningen att överslagen skulle bli mindre? Jag tänker att lagerna ligger i spänn hela tiden.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

skogsgurra

#33 » 19:39:51, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Genomslagen sker alltid i lastzonen. Dvs där summan av rotorns tyngd och remspänning hamnar. Om den totala kraften blir för stor, större än specen för lagret, så går oljefimen ner så det blir extra mycket genomslag. Hög temperatur och lågt varvtal bidrar. Vid mindre än ungefär 300 RPM kan man råka ut för metall-metallkontakt och då kan man råka ut för cirkulerande ström.

Ett väveri i södra Indien - det var inte bara maten som var het där - hade problem med lagren när de körde med ungefär 500 RPM (åttapoliga motorer med 750 märkvarv) och då sänkte dom till halva varvtalet för att kunna köra vidare. Värmen och det låga varvtalet gjorde saken värre. Med HT-fett gick det mycket bättre.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#34 » 19:18:02, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyss uppkommen ur källarvalven. Har fixat en rem och mätt. Passade på att ta med mätningar vid olika varvtal och sveptider. Så här blev det (se pdf).

Testrigg och EDM i lager final.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

7 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Janson1

#35 » 22:40:48, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mycket bra test, beskrivning och tagna slutsatser av förloppen. Skall väl tillägga att jag har nog hört talas om detta vid några enstaka tillfällen men aldrig direkt själv råkat ut för problematiken. Det är därför jag ställer lite frågor (kanske konstiga?). Men det är mest för att ringa in symtomen så exakt det går.
Så nästa uppgift här blir väl att komma till bukt med problemet...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

skogsgurra

#36 » 12:19:03, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson
Det stämmer att det är väldigt få som har ägnat seriös tid åt det här. När jag googlar "lagerströmmar" dyker det upp några myter, ett och annat examensarbete där ett från Trollhättan är ganska intetsägande och ett från Kalmar är ganska bra.

Det är lite konstigt att det inte är mera välkänt. Men efter trettio års umgänge med problemen där fordonstillverkare, frekvensomriktartillverkare och industrier/kraftverk är återkommande kunder ser jag fortfarande att myter om jordningar, isolerade lager, symmetriska kablar och andra tämligen ineffektiva åtgärder fortfarande frodas.

EFF3 och EFF4 har gjort det värre de senaste åren och just nu är jag fullt sysselsatt med lokaltrafik, födoämnestillverkare, fordonstillverkare och fastighetsförvaltare. Så medvetandet växer. Men tyvärr ökar inte mina tillgängliga timmar i motsvarande grad. Vill ju ha lite tid för annat också. Kanske får börja ta så pass betalt att intresset avtar...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Janson1

#37 » 06:56:07, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter nyår så skall jag nog vara med mina elever och koppla in trefasmotorer och dess olika styrningar, direktstart, mjukstart och med inverter. Skall faktiskt gör en mätlabb och se om det går att framkalla några rotorströmar/spänningar.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

skogsgurra

#38 » 20:59:07, 25-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa då också på att kolla verkningsgraden vid dellast på den motor du mäter på. Eller har du fast riggade motorer med bromsbänk? I så fall kan du ju mäta när det passar.

Den heliga verkningsgraden sjunker ganska rejält när man går ner i last. Har just nu ett fall där man överdimensionerat motorer och omriktare "för säkerhets skull". Motorerna går med mellan 25 och 30% last och det sänker verkningsgraden med 15 till 20 procent. Då undrar man ju om de som räknat på installationen har en aning om vad de håller på med.

Jag pratade lite med en av dem. "Frekvensomriktare ger väl alltid bra verkningsgrad" tyckte han. Kan så vara att det är bättre att styra varvtal än att strypa med spjäll. Men att ligga lågt med motorutnyttjandet är en annan sak. De flesta standardmotorerna har bäst verkningsgrad vid 75% last. Kurvan mellan 50 och 100% är ganska flack. Men under 50% sjunker verkningsgraden snabbt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#39 » 21:26:36, 25-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om motorn går med mycket lätt last kan verkningsgraden bli bättre om man sänker spänningen. Visserligen ökar eftersläpningen, men vid en liten spänningssänkning kan järnförlusterna minska ännu mer.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#40 » 00:31:39, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en intressant väg. Men lite problematiskt med fläktlast och den kvadratiska momentkurvan. Ska prova. Dom verkar ju inte behöva mer än vad dom kör idag så det kanske aldrig blir aktuellt att ge sig in i "normalt" område. Men den tänkta verkningsgraden blir nog svår att nå upp till.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se