Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Tidsstudiemän på ritkontoret, eller egenartade sätt att rita scheman...

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#1 » 16:25:03, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en annan tråd blev jag uppmanad att posta några exempel på udda sätt att rita elscheman. Här kommer ett par danska scheman (delar av en stereotuner av märke Eltra, såld under bl a namnet Centrum i Sverige) från omkring 1970, då man försökte förenkla schemasymbolerna så långt möjligt.
T ex kondensatorer bara ritade med ett enda tvärstreck, alla tvåpoliga komponenter ritade bara på ena sidan av den genomgående ledaren. Se t ex hur man har ritat kondensatorer parallellt med motstånd eller dioder!

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



skogsgurra

#2 » 17:25:32, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egenartat kan man nog säga.

Men, kom dom inte på nåt sätt att försvåra läsbarheten när det gäller termokontakter eller glödlampor?

Jag förstod rätt mycket men det var ju bra att det står TREG vid säkringen. Annars hade jag aldrig tagit det.

C2 var en riktigt hård nöt. Jag såg bara den ena halvan först. Måste vara en spole med lite bättre kärna än 63:127 som inte har något namn - om inte 63:127 är just namnet på den. Trodde först att det var omsättningen men med 220 V in så blir det nog tufft för diodbrygga för högst ca 40 V in. Resten av komponenterna hade nog också tagit stryk. Lite bättre kärna måste väl i det här fallet betyda ferrit av något slag.

Fick lite hjälp av 18 V glödlampan och det extra primäruttaget. Då föll den polletten ner.

Nästa pollett som satt lite fast var T32. Skärmad eller kyld? Eftersom den sitter i en matningskrets så handlar det troligen om kylning. Men vad betyder lilla handtaget på kylaren? Kondensator? Till jord? Eller kanske bara en förenklad bild av fenorna på kylkroppen?

Så där kan man förundras och undra rätt länge. Men det är väl med det som främmande språk. Kan man det så förstår man. Kan man det inte så fattar man inte mycket.

Jäkla kul exempel. När jag började i branschen på ASEA så ritade väldigt många koppingsschemor i stort sett som det såg ut på montageplåten. Med uttagen där de satt på apparaten och varje tråd utritad. Där var det mest en fråga om att montörerna skulle lägga tamparna rätt. Analys av funktionen var inte det lättaste. Har nog inget sånt kvar. Men en del andra. Va? Var är smilisen för "Gräv, gräv"?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se