Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Fel på dieselvärmare / mäta lindningar i likströmsmotor

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 20:39:37, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på med dieselvärmaren i sambons bil - En V50 -2010 med Eberspächer D5WS värmare.
Värmaren hade ett standardfel med trasig styrbox där den larmade för trasig värmarfläkt, men det är istället lödningar i styrboxen som blir dåliga med tiden (läste nåt om lödtenn utan bly och galvaniska strömmar?). Värmaren användes fram till februari i år då den la av helt, så då ryckte jag säkringen till den. Sedan dess har den alltså inte körts, men nu var det dags att ta tag i det igen.

Då styrboxen inte är öppningsbar på normalt sätt skickades den för reparation till ett företag som heter Innosund. I samband med detta fick värmaren sig en översyn. Brännarröret fick en rengöring i ultraljudstvätt, lite o-ringar samt silen till bränslet byttes. Jag hade läst varningar om att man var tvungen att dra kablarna på rätt sätt inne i värmaren då de annars kunde gå emot den varma delen där avgaserna går ut, så jag var noga med detta.

Den monterades, värmaren provkördes en morgon när det var tillräckligt kallt (under 15 grader) och fungerade utmärkt - skönt.

Men nu när det blivit lite kallare igen och vi skulle börja använda den så fungerar den inte längre. Nu säger felkoden öppen krets till vattenpump. Jaha tänkte jag, brände jag sönder isoleringen till kablarna trots allt...? I helgen demonterades värmaren igen, men inget uppenbart fel hittades - inga smältskador på kablarna.

Värmarens styrbox sitter på värmarens gavel och det är här anslutningen till bilen sker. 5 poler, matning, jord, två signalkablar och så matning ut till värmarens bränslepump som sitter i bilens bakände, vid tanken. Inne i värmaren sitter sedan ett 14-poligt kontaktstycke från styrbox till diverse saker - flamvakt, glödstift, värmarfläkt och så vattenpumpen förstås. Kabeln till vattenpumpen går sedan ut genom en genomföring och ner till vattenpumpen som sitter externt.

Denna kabel misstänkte jag som sagt först, så den mätte jag med multimeter. Först med kontaktstyckena på plats - då tyckte jag den ena ledaren hade avbrott när jag höll sladden i vissa lägen. Men det var svårt att vicka på sladden samtidigt som jag höll i mätproberna, så jag tog loss kontakterna ur kontaktstyckena och satte mätprober med krokodilklämmor på multimetern. Efter säkert 15 minuters vickande på sladden i olika positioner kunde jag konstatera att det inte var något avbrott i denna sladd.

Då återstår fel på styrbox, eller fel på vattenpump tänkte jag.
Hittade en annan sida i Vida med komponentspecifikationer. Där står att vattenpumpen ska ha 1-10 Ohms resistans över anslutningarna.
Ohm-mäter vattenpumpen, som sitter fastskruvad på bilen lite svårtillgänglig. Använder sladden som jag precis kontrollerat. 9.82kOhm - långt över specificerat mätvärde. Lägger även ström på pumpen och hör eller känner inte att den går. Säker på att pumpen är kass kollar jag vad en ny kostr - 2565:-. Det får bli en beg från skroten - funktionstestad, för 500Kr. Den kom med posten idag. Glad i hågen tar jag fram multimetern och konstaterar att den också har 10kOhm i resistans - SUCK!

Är båda pumparna kass - eller är båda pumparna OK och felet sitter någon annan stans, och volvo råkat skriva Ohm istället för kOhm i sin verkstadsmanual?
Åker ner till verkstan och lägger ström på den "nya" pumpen som då snurrar. Vet inte vad det säger egentligen, har inte provat om den orkar pumpa något vatten. Konstaterar att jag hinner inte mer ikväll, det får bli helgens huvudbry.

Men när jag kommer hem börjar jag fundera över rimligheten i värdet 10kOhm, funderar lite över Ohms lag osv. Nu vet jag inte om man kan räkna på detta viset med en motor - ändrar sig resistansen när den startar? vad säger forumets expertis? Enligt Eberspächer ska pumpen ha en effekt på 16W.

16W = 1.33A.

Ohms lag R = U / I
R = Resistans (Ohm(
U = Spänning (V)
I = Ström (A)

R = 12 / 1.33 = 9.02 Ohm. Detta stämmer bra med det angivna värdet i VIDA.

Om man räknar på effekten som mina båda pumpar skulle ge så blir det:

I = U / R
I = 12 / 10000 = 0.0144W. En orimligt låg effekt som möjligen kan få pumpen att snurra "tomme", men inte orka pumpa någon vätska... Eller tänker jag helt galet?

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



torbjorn_forsman

#2 » 20:52:46, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en vanlig likströmsmotor med kol och kollektor, så är det ingen idé att försöka mäta resistansen med den låga mätströmmen en multimeter ger. Den förmår inte slå igenom ev oxid- och smutsskikt på kollektorn. Om du ska få ett pålitligt mätvärde, så skicka på en känd ström i samma storleksordning som motorns strömförbrukning under normal drift, lås rotorn så att den inte kan rotera, mät spänningen över motorn och räkna ut vilken resistans det motsvarar.

En enkel lösning skulle kunna vara att mata motorn med 12 V från bilbatteri med en t ex 12 V 5 W glödlampa i serie, och medelst två billiga digitalmultimetrar samtidigt mäta spänning och ström.

Ännu enklare är att direkt koppla 12 V till motorn och låta den gå för fullt, mät då strömförbrukningen och kolla om allt verkar normalt (inga konstiga ljud, motorn verkar stark när man försöker bromsa den med fingrarna, ingen onormal gnistbildning vid kollektorn etc).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tracker

#3 » 21:23:35, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till min sprakare har jag bytt vatten pump flera gånger, det sitter styrelektronik inne i den, ett kretskort med några kretsar, rotorn är permanentmagnet och dom styr fältet med elektronik tror jag.
om man har den i ett visst läge så startar den men stannar den 90 grader fel så går den inte igen.
Här har jag har köpt ny pump
https://www.trodo.se/vattenpump-oberoen ... 02671-48-0
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Wizzman (trådstartaren)

#4 » 21:33:11, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min pump är lik den, men med annorlunda anslutningar tyvärr, annars var det ett bra pris!

Kollektor eller inte är svårt att säga, den är ju helt sluten och jag misstänker att jag behöver nya tätningar om jag försöker dela den.

Ska mäta strömförbrukning under belastning i morgon efter jobbet!

Såhär ser den ut, och så tycker Volvo att man ska mäta den:
.Bild

Bild
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#5 » 21:45:47, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att de har fler pumpar som ser precis ut som min. Ska se om det går att utläsa pierburg-numret på den gamla, tyvärr är lappen oläslig på den nya :(
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#6 » 14:42:46, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den nya pumpen verkar ok...
0.32A obelastad och om jag spärrar pumphjulet (vågade bara göra det i 2 sek) så går den upp till 2.7A.

Nu återstår att se hur den gamla pumpen mår... Det blir dock inte nu, sambon har den bilen till jobbet...

https://youtu.be/gYBbaN1HhQ4

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

akkamaan

#7 » 16:47:32, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att mäta resistansen i en rotorlindning på en likströmsmotor (med permanent magneter eller en seriemotor) skall ge ett betydligt lägre Ohm-värde än den resistans man kalkylerar fram genom att mäta strömförbrukningen i en fullt roterande motor. Anledningen är att en elmotor generar en mot-elektromotorisk kraft, mot-emk, i motsatt riktning vilket ger ytterligare en "resistans". Man kan säga att motorn arbetar som en generator samtidigt som den roterar. Och generatorspänningen ökar med varvtalet vilket medför att motorn drar mindre ström vid högre varvtal. Om elmotorn tvingas till stillastående så med för dessa "10 Ohm" i det närmaste kortslutning med drygt 1.2 A strömstyrka. Upphettning av ankaret och isoleringen på kopparlindningen smälter helt eller delvis och kortslutningsströmmen ökar i styrka tills säkringen går. t ex vid frusen vattenpump.


En liknande "konfunderande" erfarenhet kan göras med en glödlamp som har glödtråd. Resistanen är bara några Ohm när man mäter med Ohm-meter, men mäter man strömsstyrkan genom lampan när den lyser så kalkylerar man fram flera hundra Ohm. Detta pga av resistansen i glödtråden ökar hundrafalt om temperaturen på glödtråden ökar tusenfalt.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Wizzman (trådstartaren)

#8 » 22:05:48, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den gamla pumpen bortmonterad... Den var död! Den gjorde en sista dödsryckning när jag knackade på den, men i övrigt död.

Förhoppningsvis är felet hittat, och lärdomen är att resistansmätningen inte gav nåt, trots att Volvo anger ett värde på 10 Ohm.

Ska väl inte ropa hej ännu, bilen är ihopsatt efter en fredagskväll i verkstan, men för att få ur luften ur kylsystemet fick jag varmköra bilen så termostaten öppnade, så testkörning av värmaren får vänta tills i morgon bitti!

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#9 » 08:18:45, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmaren funkar, vilken lättnad!
Hoppas den går mer än en gång bara, som den gjorde när jag monterat den med reparerad styrbox

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se