Jag håller på med dieselvärmaren i sambons bil - En V50 -2010 med Eberspächer D5WS värmare.
Värmaren hade ett standardfel med trasig styrbox där den larmade för trasig värmarfläkt, men det är istället lödningar i styrboxen som blir dåliga med tiden (läste nåt om lödtenn utan bly och galvaniska strömmar?). Värmaren användes fram till februari i år då den la av helt, så då ryckte jag säkringen till den. Sedan dess har den alltså inte körts, men nu var det dags att ta tag i det igen.
Då styrboxen inte är öppningsbar på normalt sätt skickades den för reparation till ett företag som heter Innosund. I samband med detta fick värmaren sig en översyn. Brännarröret fick en rengöring i ultraljudstvätt, lite o-ringar samt silen till bränslet byttes. Jag hade läst varningar om att man var tvungen att dra kablarna på rätt sätt inne i värmaren då de annars kunde gå emot den varma delen där avgaserna går ut, så jag var noga med detta.
Den monterades, värmaren provkördes en morgon när det var tillräckligt kallt (under 15 grader) och fungerade utmärkt - skönt.
Men nu när det blivit lite kallare igen och vi skulle börja använda den så fungerar den inte längre. Nu säger felkoden öppen krets till vattenpump. Jaha tänkte jag, brände jag sönder isoleringen till kablarna trots allt...? I helgen demonterades värmaren igen, men inget uppenbart fel hittades - inga smältskador på kablarna.
Värmarens styrbox sitter på värmarens gavel och det är här anslutningen till bilen sker. 5 poler, matning, jord, två signalkablar och så matning ut till värmarens bränslepump som sitter i bilens bakände, vid tanken. Inne i värmaren sitter sedan ett 14-poligt kontaktstycke från styrbox till diverse saker - flamvakt, glödstift, värmarfläkt och så vattenpumpen förstås. Kabeln till vattenpumpen går sedan ut genom en genomföring och ner till vattenpumpen som sitter externt.
Denna kabel misstänkte jag som sagt först, så den mätte jag med multimeter. Först med kontaktstyckena på plats - då tyckte jag den ena ledaren hade avbrott när jag höll sladden i vissa lägen. Men det var svårt att vicka på sladden samtidigt som jag höll i mätproberna, så jag tog loss kontakterna ur kontaktstyckena och satte mätprober med krokodilklämmor på multimetern. Efter säkert 15 minuters vickande på sladden i olika positioner kunde jag konstatera att det inte var något avbrott i denna sladd.
Då återstår fel på styrbox, eller fel på vattenpump tänkte jag.
Hittade en annan sida i Vida med komponentspecifikationer. Där står att vattenpumpen ska ha 1-10 Ohms resistans över anslutningarna.
Ohm-mäter vattenpumpen, som sitter fastskruvad på bilen lite svårtillgänglig. Använder sladden som jag precis kontrollerat. 9.82kOhm - långt över specificerat mätvärde. Lägger även ström på pumpen och hör eller känner inte att den går. Säker på att pumpen är kass kollar jag vad en ny kostr - 2565:-. Det får bli en beg från skroten - funktionstestad, för 500Kr. Den kom med posten idag. Glad i hågen tar jag fram multimetern och konstaterar att den också har 10kOhm i resistans - SUCK!
Är båda pumparna kass - eller är båda pumparna OK och felet sitter någon annan stans, och volvo råkat skriva Ohm istället för kOhm i sin verkstadsmanual?
Åker ner till verkstan och lägger ström på den "nya" pumpen som då snurrar. Vet inte vad det säger egentligen, har inte provat om den orkar pumpa något vatten. Konstaterar att jag hinner inte mer ikväll, det får bli helgens huvudbry.
Men när jag kommer hem börjar jag fundera över rimligheten i värdet 10kOhm, funderar lite över Ohms lag osv. Nu vet jag inte om man kan räkna på detta viset med en motor - ändrar sig resistansen när den startar? vad säger forumets expertis? Enligt Eberspächer ska pumpen ha en effekt på 16W.
16W = 1.33A.
Ohms lag R = U / I
R = Resistans (Ohm(
U = Spänning (V)
I = Ström (A)
R = 12 / 1.33 = 9.02 Ohm. Detta stämmer bra med det angivna värdet i VIDA.
Om man räknar på effekten som mina båda pumpar skulle ge så blir det:
I = U / R
I = 12 / 10000 = 0.0144W. En orimligt låg effekt som möjligen kan få pumpen att snurra "tomme", men inte orka pumpa någon vätska... Eller tänker jag helt galet?