Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Transformator och kontaktor test om hela

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

valmetman (trådstartaren)

#1 » 09:27:53, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skall jag förfara för att kunna mäta och testa att transformator och kontaktor enligt bilder är hela.
Vill inte koppla in dem som styrning av kretskort förrän säker på att inget tråkigt kan hända.
På transformatorn används 400v ingången och den ger ut 24v
Kontaktorn har en 24 spole.
Vet ej vad förbrukningen är på kretskortet men det har en 6.5amp glassäkring och kunde man inte räkna ut ungefärlig med säkringens storlek och spänningen?
Bifogat även kopplingsschema varav framgår vad de styr
Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Bild
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



Draco

#2 » 10:17:01, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur van du är vid el?
Vet du vad som är farligt med el, och vad som kan hända om det går galet med dig själv och din egendom?
Vet du hur man använder en multimeter?
Jag ger gärna tips och råd men jag vill inte vara upphov till någon olycka?!

Gissar att det är en svets prylarna är till eftersom det står kempomat på ritningen?
Svetsar är luriga att felsöka på då man belastar dom olika beroende på vad man gör.

Kontaktorn hade jag bara skaffat en ny och bytt.
Annars kopplar man in den och ser om den drar och mäter motståndet igenom den med en megger/isolationsprovare.
Detta är inte någon 100% koll av kontaktorn, den kan vara dålig även om den visar bra värden.
Där av hade jag bara bytt den.
Trafon kopplar man in och mäter vad som kommer ut, och ser det bra ut vid tom körning av den så får man belasta den och se vad som händer.
MEN VET MAN INTE VAD MAN GÖR MED EL LÅT BLI OCH TA HJÄLP AV NÅGON SOM VET!


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693

QV_

#3 » 10:39:19, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jagar ju droslar och (om minnet inte sviker mig) så "behövs det" 1 kg per 100watt.

Hur det är med trafos har jag inte kollat. Men jag skulle misstänka att vikten / effekten har ett grovt förhållande. Jämför bara samma trafotyp.

Känner du dig osäker på 400V så går det bra med en lägre spänning.
Har du ex en AC trafo på 48 volt så kan du koppla in denna på 400V sidan
400/48 = 8,3
24V / 8.3 = ~3 volt

48 V går ju även att koppla in på 230 men du får räkna själv.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

skogsgurra

#4 » 11:10:24, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inte mycket som kan bli fel när det gäller trafo och kontaktor. Jo, det finns det förstås, men inte så du eldar upp dig själv eller svetsen.

Koppla sekundären till 101/9 och 101/4. Om kontaktorn drar ("klapprar") så är den funktionen OK. Om den bara brummar utan distinkt tillslag (det är då det klapprar) så kan man ibland blåsa rent så att ankaret rör sig lättare. Och om det inte händer nånting alls så KAN det vara avbrott i spolen. Den kan man byta men det kanske är att göra det lite knepigt om du är ovan vid såna grejer.

Om det verkar OK med mekaniken i kontaktorn så ska det gå att svetsa. Om det ändå inte funkar så är det "bara" att jaga vidare. Kolla hur kontaktblecken ser ut (tror att du kan kika in, använd lampa, och se dem om du tittar in där trådarna ansluts). De ska för det första vara på plats och för det andra inte vara nerbrända eller svetsade. Och de ska röra sig när du trycker in ankaret, dvs den röda delen.

Tidigare svar och maningar till försiktighet gäller.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#5 » 13:02:04, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om kontaktorn är gjord för växelström (AC) eller likström (DC) manöverspänning. Det brukar inte så på kontaktorns "stora" typskylt utan vanligtvis finns märkningen på någon plastbit som sitter ihop med spolen och syns nära skruvanslutningarna för manöverspänning. Prova kontaktorn med samma strömart som den är avsedd för. När kontaktorn har dragit så kan du gärna ohmmäta över var och en av kontakterna för att kolla att det inte blir onormalt högt övergångsmotstånd någonstans. Det är ingen idé att ohmmäta med en digitalmultimeter, lägg istället på en ström på några A (mata t ex en H4-lampa via kontaktorn) och mät spänningsfallet.

Beträffande transformatorn, så anslut primärlindningen till märkspänning, mät sekundärspänningen och kolla att den är rimlig (troligen 10-20 % över märkspänning då den är obelastad). Låt transformatorn stå på en stund och kolla att den inte blir varm eller brummar onormalt mycket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valmetman (trådstartaren)

#6 » 13:51:44, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

enligt kopplingsschemat så är det ju till 400v som det skall kopplas på trafon när jag kollar den så skall jag väl koppla till230v och hur kan jag då få reda på att den funkar även på 400v ingången.
Kontaktorn är ac.
Ritä gärna litet vad jag skall koppla vart
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

skogsgurra

#7 » 14:09:14, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju egentligen en trefasapparat. Så det blir ganska reducerad effekt om du kör den på 230 V.

Det står visserligen 220/380 i ritningshuvudet så det bör ju gå att få någon funktion på den även på 230 V (det där med 220 och 230 V är en tragikomisk historia som har med handelshinder att göra). 230 V ligger inom toleransområdet för en 220 V apparat. Det ger faktiskt lite extra kräm och är ingen nackdel i det här fallet.

Skiss nedan:


Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#8 » 14:14:42, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske missförstod dig? Har du 400 V trefas - i så fall kopplar du förstås alla faserna till L1, 2, 3 och glöm inte den gul/gröna.

Och S14 till 380 V på trafon (415 bör också funka hyfsat).
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#9 » 19:53:33, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det skulle vara avbrott i någon lindning i transformatorn så går det lätt att ohmmäta sig fram till. Och om det t ex är ett kortslutet varv, så kommer transformatorn att bli het och fungera dåligt oavsett vilket uttag på primärlindningen du tillför spänning till.
Om du lägger på t ex 230 V mellan 0 och 230 V-uttagen, så kommer du att kunna mäta upp ca 400 V mellan 0 och 400 V-uttaget. Eller för den delen 170 V mellan 230 V- och 400 V-uttagen. En transformator är ju som det heter reciprok, den bryr sig (bortsett från spänningsfall och sånt) inte om vilken lindning som för tillfället går som primär respektive sekundär, inte heller spelar det någon roll i vilken riktning energin passerar genom transformatorn.

När det gäller skillnaden mellan 220 och 230 V så är det snarare en standardiseringssak. I många år hade vissa länder officiellt 220 V nätspänning och andra 240 V. I slutet av 80-talet beslöt man sig för att standardisera till 230 V överallt. Det gjorde man genom att ändra toleranserna för nätspänningen. Från att speca 220 V +-10 % så gick man över till 230 V +6, -10 %. Max tillåten spänning i nätet ändrades alltså inte, men min tillåten spänning höjdes. Elnätbolagen behövde i praktiken inte göra mer än att förstärka en del distributionsnät som tidigare hade haft stora spänningsfall vid höglasttid, kanske också ställa om omsättningskopplare i en eller annan nätstation.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valmetman (trådstartaren)

#10 » 20:51:33, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan man få fram hur kraftig trafo jag behöver för att kompensera denna.
100-200-300va eller mera??
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

skogsgurra

#11 » 21:07:19, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte göra något. Det funkar som det är.

Lite bakgrund till övergången från 220 till 230 finns här:
http://www.elinor.se/natspanningen-harm ... exit.html/
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#12 » 21:25:58, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

valmetman skrev:Hur kan man få fram hur kraftig trafo jag behöver för att kompensera denna.
100-200-300va eller mera??


Fundera inte på transformatorbyte innan du har bevisat att det finns något fel på den befintliga.

Om du vill veta vilken effekt du behöver, så mät strömförbrukningen på 24 V-sidan medan svetsen används normalt. 24 V AC som manöverström går ju att ta provisoriskt från en extern transformator, t ex gammal nätadapter till ljusslinga, skyddstransformator för SELV-sladdlampa eller liknande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se