Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Krångel med 3-fasmotor ”hjälp”

99 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

tracker

#91 » 21:56:33, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ingående fasföljd påverkar bara rotationsriktningen. Däremot om man råkar sätta in och utgående lindnings anslutning fel på en lindning men rätt på dom andra två, då går proppen. Men jag förutsätter att det inte är ändrat mellan gångerna?

Är du säker på U1, V1, W1, OCH U2, V2, W2
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



felle100 (trådstartaren)

#92 » 22:03:43, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:
Janson1 skrev:Ingående fasföljd påverkar bara rotationsriktningen. Däremot om man råkar sätta in och utgående lindnings anslutning fel på en lindning men rätt på dom andra två, då går proppen. Men jag förutsätter att det inte är ändrat mellan gångerna?

Är du säker på U1, V1, W1, OCH U2, V2, W2


På originalmotorn så satt det en sockerbitskontakt inne i motorns kopplingslåda. Kontakten såg väldigt fabriksgjord ut och såg inte ut som någon hade varit där och ändrat något. Så jag får anta att
Den är korrekt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mercedes Unimog U400 2001
JCB 8017 2004
felle100
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:44, 27-05-2014
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Unimog U400 2001
JCB 8017

felle100 (trådstartaren)

#93 » 22:05:45, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

felle100 skrev:
tracker skrev:
Janson1 skrev:Ingående fasföljd påverkar bara rotationsriktningen. Däremot om man råkar sätta in och utgående lindnings anslutning fel på en lindning men rätt på dom andra två, då går proppen. Men jag förutsätter att det inte är ändrat mellan gångerna?

Är du säker på U1, V1, W1, OCH U2, V2, W2


På originalmotorn så satt det en sockerbitskontakt inne i motorns kopplingslåda. Kontakten såg väldigt fabriksgjord ut och såg inte ut som någon hade varit där och ändrat något. Så jag får anta att
Den är korrekt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jag vet inte vilka som är vilka men jag vet vilka tre som L1,L2 och L3 ska kopplas på och jag vet vilka tre som ska knytas ihop


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mercedes Unimog U400 2001
JCB 8017 2004
felle100
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:44, 27-05-2014
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Unimog U400 2001
JCB 8017

torbjorn_forsman

#94 » 22:25:38, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidigare i tråden föreslog jag ju ett prov med likström och kompassnål för att kolla att alla lindningar är rättvända. Samt att prova med seriemotstånd för att se om motorn går att få igång på det sättet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

felle100 (trådstartaren)

#95 » 22:55:00, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tidigare i tråden föreslog jag ju ett prov med likström och kompassnål för att kolla att alla lindningar är rättvända. Samt att prova med seriemotstånd för att se om motorn går att få igång på det sättet.


Hej!
Jo jo... jag vet att det nämnts tidigare host
Jag är säker på att inga kablar är förväxlade.
Den sockerbit som ses på bild är monterad från
Farbrik och dessutom är stiften limmade.
Från sockerbiten går sen kablarna ner i varsin
Krympslang ner i motorn med fyra kablar ner i varje krympslang. Har ju även mätt på motsvarande sockerbit som sitter i högtryckstvätten där tre av hon-stiften har spänning med kontaktorn dragen och de andra tre leds upp till en. Kopplingsskena inne i styrlådan.
Den nya motorn har inte
Sockerbiten utan 8 lösa kablar fick med en
Utgåva av kopplingsschemat som var till den
Högtryckstvätt som motorn kom ifrån och kablarna är märkta så jag kopplade ihop efter
Schemat. Dock tar jag inte gift på att det
Är 100% korrekt så där skulle man ju kunna kolla. Men kopplade ihop kablarna 123 och la faserna på 456 som schemat angav och fick
Exakt samma fel som tidigare.

Jag har fått igång den efter flera försök och joxande och då passade jag på att mäta med
Tången och två av faserna drog 8,2 och den tredje fasen drog 8,0.

För syftet med seriekopplat motstånd var att man skulle kunna mäta den när den var igång? Eller minns jag fel?

Tack för ditt svar


Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mercedes Unimog U400 2001
JCB 8017 2004
felle100
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:44, 27-05-2014
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Unimog U400 2001
JCB 8017

torbjorn_forsman

#96 » 13:07:19, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftet med seriemotstånden är att begränsa startströmmen så att säkringarna inte går vid start. Och när man då har fått igång motorn med hela säkringar, har man bättre möjligheter att mäta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gustav9797

#97 » 18:33:56, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det?
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

felle100 (trådstartaren)

#98 » 07:47:47, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning och kanske en trolig lösning på motorproblemet.

Projektet har ju förpassats till högen med ofärdiga projekt och där blivit liggande.

Har ju provkört motorn både urplockad och
Inkopplad i tvätten.

Talade med en kollega på jobbet om YD starter på de stora högtryckspumpar som sitter i automatiska biltvättar (som jag jobbat med tidigare)

Varpå kollegan slängde ur sig ” Ja YD starten har dem ju för att kunna köra dem på lägre säkring

I det ögonblicket slog det mig

Nilfisk neptune måste ju ha en YD start inbyggd i styrsystemet eller en mjukstart därav går den ej att starta.

Nu börjar vi komma nån vart i den spännande följetången


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mercedes Unimog U400 2001
JCB 8017 2004
felle100
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:44, 27-05-2014
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Unimog U400 2001
JCB 8017

gustav9797

#99 » 09:07:52, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl direktstart? Bara ett vred som drar en kontaktor som tar självhållning på min tvätt.
De startar ju inte mot någon nämnvärd belastning.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se