Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Mäta ström i olika sammanhang

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 21:08:15, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tronde tyckte sig ha sett lite nyttiga saker om strömmätning i tråden om hur man dimensionerar kondensatorbatterier för effektfaktorkompensering. Den tråden, skapad av Djävulssnickaren, har inte så många läsare. Så jag fyller på lite efter hand här.

Först kommer det ett om elmätare och hur illa det kan vara. Där var själva strömmätningen bara en del av problemet. Det värsta var att mätarna räknade alldeles fel när man körde dimmrad last. Ska se om det går att ladda upp den rapporten här:

Electricity meter report March 2010 1.pdf


Osäker på om det funkade. Annars får jag hitta på annat sätt.

Egentligen trodde jag att det handlade om en ännu äldre sammanställning av mätningar som vi gjorde tillsammans med ABB på deras provrum i Karlstad. Kanske kommer här:

Rogowski ABB GKE jämförelse 1.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



skogsgurra (trådstartaren)

#2 » 21:09:42, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Inte nerladdad än" ser ju inte bra ut. Hur går det att läsa pdf:erna?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

tronde

#3 » 21:11:32, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De er lesbare.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra (trådstartaren)

#4 » 21:14:04, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Och nu står det "nerladdad 1 gång" - då fattar jag.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

tronde

#5 » 21:36:16, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#6 » 05:07:33, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samme årsak (rogowski) som i den nederlandske studien?

https://www.utwente.nl/en/news/2017/3/3 ... onsumption

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra (trådstartaren)

#7 » 07:53:37, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det, Tronde.

Den holländska rapporten är alldeles ny för mig och jag har inte läst den. Men i elmätarfallet (mitt alltså) verkar det ha varit så att de felvisande mätarna inte förstod skillnaden mellan P/S, dvs cos(phi) och den effektfaktor (Displacement Power Factor) som orsakas av klippta/korta strömpulser.

Twente University of Technology, TUT, har jag bara goda erfarenheter av. Jag hade en simulator från dem (TUTSIM) som var väldigt bra tänkt men som senare ersattes av Spice, och nu är det LT-Spice som gäller för hela slanten.

Ska kontakta TUT och få lite mera fläsk på knotorna. Jag var tydligen några år före dem :). SP och Svenska Kraftnät fick min rapport men föredrog att g(l)ömma den. Det kanske blir svårare att bortse från den nu.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#8 » 09:02:42, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tittat lite mer på TUT och artikeln. Det måste ju göras frukost också, så tiden blev lite knapp.

Så här står det: "The inaccurate readings are attributed to the energy meter’s design, together with the increasing use of modern (often energy-efficient) switching devices. Here, the electricity being consumed no longer has a perfect waveform, instead it acquires an erratic pattern. The designers of modern energy meters have not made sufficient allowance for switching devices of this kind.
When they dismantled the energy meters tested, the researchers found that the ones associated with excessively high readings contained a ‘Rogowski Coil’ while those associated with excessively low readings contained a ‘Hall Sensor’. ”.

Rogowski kan alltså vara en delförklaring. Men i de mätare jag testade var det inga rogowskispolar.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

jpd

#9 » 09:49:50, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm trodde att detta inte var något jag behövde bry mig om - men inser att det kanske är relevant efter att ha läst artikeln. Har nästan uteslutande LED varav många står på 24/7.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

torbjorn_forsman

#10 » 11:55:25, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och LED-lampor avsedda att drivas med nätspänning, kan bete sig högst olika mot nätet beroende på hur det inbyggda drivdonet är gjort.
En del av dem har en switchad spänningsomvandlare (ibland föregången av likriktarbrygga, ibland av halvvågslikriktare), andra har seriekondensator på AC-sidan, sedan likriktarbrygga och ev glättningskondensator innan LED:arna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#11 » 15:50:39, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var med om ett problem för några år sedan. Deras elmätare fullkomligt skenade ibland då och då, det blev flera tusen i räkning en sommarmånad som normalt sett har legat på under 400 kr. Kom fram till att det var en datamonitor på 35-50 Watt som orsakade detta. Jag har för mig att det var egentligen inget fel på antingen mätaren eller nätdelen, dom trivdes bara inte ihop. Jag hade hemma nätdelen och provade den utan att den krånglade eller uppvisade något fel som påverkade min elmätare. Elverket bytte deras mätare för säkerhets skull och dom fick tillbaka åtskilliga tusen spänn från elverket med det var några samtal innan dom faktiskt köpte detta. I detta fall så tror jag det var olyckliga kombinationer av kabellängd, typ av belastning och kanske några andra kabellängder som gjorde någon slags interferens i elsystemet? Elverkets tekniker erkände detta som trolig orsak efter mycket dividerande om vad det kunde bero på.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

skogsgurra (trådstartaren)

#12 » 16:55:31, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns massor med såna fall. Men det är ett rent lågfrekvensfenomen med algoritmer i effektberäkningen som förutsätter sinusform. Det blir mycket snack om andra mekanismer som ståendevågor, interferens och annat. Men det är inte (använder inte det mildare "knappast") något som man råkar ut för vid frekvenser under MHz.

Elverkets montörer och tekniker kan ibland ha viss insikt i saken. Men det är väldigt sällan. Jag har aldrig träffat någon som förstått sammanhangen.

Tog du nån bild på strömmens kurvform på den nätdelen? Det har blivit så mycket lättare att göra det nu när telefonernas kameror blivit så bra som de är.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Janson1

#13 » 17:26:25, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag tog foton från oscilloskopet men dom finns inte kvar idag. Jag har för mig jag faktiskt la ut det här på M men kan omedelbart inte finna något. Vad jag minns från oscilloskopsbilderna så var det ingen stor skillnad från ren fin sinus, tror inte det påverkade något. Däremot så gjorde jag inga avancerade mätningar hos grannen, det är ju dom som egentligen skulle vara mest intressanta... Så tyvärr blir det nog pass!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

skogsgurra (trådstartaren)

#14 » 17:49:57, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer du ihåg vilket mätarfabrikat det var?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

tronde

#15 » 19:06:36, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hva slags last var det den aktuelle kunden hadde fasevinkelstyring av? Jeg finner kun konkret beskrivelse av den 2kW varmtvannstanken som ikke hadde det, og som heller ikke var del av problemet.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se