Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Krånglande automatisk kedjeslip.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:25:05, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får bli en fortsättning på denna tråden Problem med Oregon kedjeslip på denna rubrik i stället.

Det är altså en Oregon kedjeslip som någon företag (FMG?) byggt på med automatik. Den har en motor som matar fram kedjan (drivs med röda kabeln). När brytaren, som påverkas genom kedjans tänder, påverkas startar slip-processen, som innebär att den går skivan går ned för att därefter backa lite och slipa till lite ytterligare, innan den ska gå upp och mata fram, kedjan.
Grejen är att i nuläget snurrar frammatningsmotorn framåt bara och inte förrän jag petar till brytaren startar slipningen. Något måste få kedjan att backa.

Har tagit lite bilder. Om någon har något att bidraga med så blir jag jättetacksam :grin: . Tex är jag nyfiken på vad den fyrkantiga grejen med genomskinlig plast. Den runda med text som beskriver olika kretsars volt-tal antar jag är en omformare.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



joakim72

#2 » 11:47:19, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort slipskivan, lägg i en kjed och provkör innan du petar mera.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Towil

#3 » 12:16:03, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den med genomskinlig plast ser ut som ett relä.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#4 » 12:20:15, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brytaren måste väl ligga mot kedjan så att den känner av när en länk är i rätt position.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Kungsis (trådstartaren)

#5 » 00:07:33, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har provat med kedja monterad och det bara snurrar fram kedja. Inget som stoppar förrän jag manuellt petar till brytaren. Mina egna tankar är att det kanske är byggt med något tidrelä som efter en kort stund (lagom för en kedjelänk) vänder rotationen på motorn som matar fram kedjan. Kan det vara möjligt? Kan den komponenten med en genomskinlig plastkåpa vara något sådant? Andra tankar? Finns inga flera fästen för andra brytare och jag kan heller inte hitta några hål eller liknande som indikerar att det suttit några. Kablarna som går in från motor och brytare är utformade så att man inte kan sätta dem fel, vilket var min egna första tanke.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

joakim72

#6 » 07:45:21, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Jag har provat med kedja monterad och det bara snurrar fram kedja. Inget som stoppar förrän jag manuellt petar till brytaren. Mina egna tankar är att det kanske är byggt med något tidrelä som efter en kort stund (lagom för en kedjelänk) vänder rotationen på motorn som matar fram kedjan. Kan det vara möjligt? Kan den komponenten med en genomskinlig plastkåpa vara något sådant? Andra tankar? Finns inga flera fästen för andra brytare och jag kan heller inte hitta några hål eller liknande som indikerar att det suttit några. Kablarna som går in från motor och brytare är utformade så att man inte kan sätta dem fel, vilket var min egna första tanke.

Mvh
Kungsis

Låter i mina öron som fel justerad eller sönder brytare.. Den genomskinliga plastkåpan är ett relå, troligen till slipmaskinen. IC:n är en programmerad processor och hittas inte i en vanlig butik. Kan eventuellt vara en fjädermekanik som är tänkt att dra tillbaka när motorn stoppar.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se