Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hur fungerar en släpringad motor?

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#1 » 21:59:41, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare
Har sett en intressant motor, och det är en släpringad Asea motor från ca 1920 och på 4kw. Bakom motorn sitter en burk där släpringarna finns och på denna burken sitter en spak. På undersidan så finns en kopplingslåda med en skruv för varje släpring.
Vad jag fick höra så vrider man på spaken när motorn kommit upp i varv så kortsluts rotorn. Men vad ska jag koppla in i den där kopplingslådan till släpringarna? Hög rotor-resistans innebär väl att motorn tar lägre startström, så då borde man väl skita i att koppla nåt i den där lådan? Då blir det ju ingen kontakt alls. Eller hur gör jag?
TR
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv



Janson1

#2 » 22:58:07, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorn skall ha ett sk. startpådrag bestående av några motstånd som man sen med en spak ändrar värde på från några ohm till kortslutning (i det närmaste) Hela detta motståndspaket bor i transformatorolja för skydd och värmeavledning. När motorn har kommit upp i visst varv så sitter det slungor som far ut och kortsluter rotorn och då gör kolborstarna ingen nytta längre så därför kan man lika gärna koppla bort dom, därav handtaget. Denna motor är byggd (förmodligen) innan Y-D var "uppfunnet" för att spara på propparna/säkringarna vid start. Alla släpringade motorer lär inte ha slungor men då finns nog inget handtag? Jag dissekerade våran gamla ASEA-släpringade motor till höhissen och såg den här fina kollyftarmekaniken, däremot såg jag inte till några slungor, nu var detta +30 år sedan och jag visste inte hur det egentligen funkade. Det var mest att locket var lätt att ta av för inspektion
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#3 » 00:39:18, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det så knepigt? vad händer om man inte har nåt motstånd inkopplat alls å sen när motorn varvat opp kortsluter man?
Då borde den lådan ligga i närheten av motorn?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Janson1

#4 » 07:15:24, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte motorn orkar igång alls om rotorn ligger med öppna lindningar, det blir i princip ingen magnetisering alls. Själva startreglaget är nog inte speciellt kritiskt var det sitter då det används väldigt kort tid, mindre än 10 sekunder per start. Men det går ju att kortsluta alla tre släpringarna med varandra och direktstarta den eller använda en växelriktare. Är den kortsluten i släpringarna behöver du inte använda kolborstarna alls.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#5 » 07:52:42, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så man skulle kunna kortsluta rotorn fast å starta motorn med mjukstartare?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Janson1

#6 » 08:04:39, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det borde gå. Testa.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#7 » 09:35:14, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har mjukstart eller tillräckligt starkt elnät så går det att starta en släpringad motor med rotorn kortsluten redan från början. Men den får ganska dåligt startmoment så den bör få starta obelastad.
Vitsen med släpringade motorer är just att de får bättre startmoment än en kortsluten motor som man startar med mjukstart, Y/D-koppling eller liknande.

Bild
Bilden visar en typisk vridmomentkurva för en kortsluten asynkronmotor. Om man ökar motståndet i rotorkretsen så flyttar sig max vridmoment mot lägre varvtal, och vid lagom motstånd får man vridmomenttoppen då varvtalet är 0. Pådraget konstrueras alltså så att motståndet i utgångsläge ger max startmoment, och sedan får man minska det allteftersom motorn varvar upp.

Se upp med att vissa släpringade motorer har trefaslindning i rotorn och alltså ska ha ett trepoligt pådragsmotstånd med tre lika delar, andra har en V-kopplad tvåfaslindning (fortfarande tre släpringar) och de ska ha tvåpoligt motstånd.
Den trepoliga lösningen var mest vanlig och användes bl a av Asea, den tvåpoliga kan man bl a hitta på AEG-motorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#8 » 10:32:28, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det för magnetiseringen man vevade för hand igång gamla stora motorer
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#9 » 12:57:28, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Är det för magnetiseringen man vevade för hand igång gamla stora motorer


Tänker du på synkronmotorer då? De kan inte alls starta själva utan måste dras igång antingen för hand eller med en hjälpmotor till fullt varvtal, sen fasar man in den till elnätet på samma sätt som man gör med en synkrongenerator i ett kraftverk, innan synkronmotorn kan börja göra nytta.

Det har också funnits en del enfas asynkronmotorer som saknade startlindning/kondensator och därför inte kunde starta själva, dem fick man också hjälpa igång.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#10 » 20:10:21, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
kimmen skrev:Är det för magnetiseringen man vevade för hand igång gamla stora motorer


Tänker du på synkronmotorer då? De kan inte alls starta själva utan måste dras igång antingen för hand eller med en hjälpmotor till fullt varvtal, sen fasar man in den till elnätet på samma sätt som man gör med en synkrongenerator i ett kraftverk, innan synkronmotorn kan börja göra nytta.

Det har också funnits en del enfas asynkronmotorer som saknade startlindning/kondensator och därför inte kunde starta själva, dem fick man också hjälpa igång.


Aha.. det är så det funkar. Jag var på Killebergs kättingfabrik nära Älmhult, som är ett museum och som fungerar med gamla maskiner och personal som var med när det togs ur bruk. Där vevade dom igång sina stora elmotorer för hand innan elen slogs på. Mycket tick, tack, smack, gnissel, rassel, skrap, blixt, dunder, alla ljud som man kan förställa sig, och vilka konstruktioner på maskiner dom gjorde förr. Spikmaskinen använde en spänd bok planka som bankade ett huvud
Är ni i krokarna där så missa inte detta museum, speciellt om ni är intresserad av gammal industrihistoria om tillverkning av bl.a kätting och spik :back_to:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

3 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

63an

#11 » 20:33:56, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De var mer dramatiskt än ni kan föreställa er på 40-talet med motorkraften! Om någon skulle tröska å grannen fick för sej att köra vedkap så då kunde säkringar knalla vidare! Så farsgubben hade egen motor på 7 hkr å den hjälpte vi i starten enbart för att balataremmen var så gammal å dålig så de kunde nog gå av den skulle ju användas till kapen också å var lagad av de gamle å de värsta(intet fick förfaras då minsann!) den motorn var superduper med olje påslaget monterat med motorn, minns elledningarna hängde ner över gårdsplan som var lika stor som en fotbollsplan! Å vilka störningar i kåkarna vi hade av elen när fasförskjutningarna drog igång mest på kvällarna på vintern när man skulle sova...Tja så hade vi de å de var inte så dåligt när Konsum byggdes å man kunde köpa en 2-öres kola :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Joe

#12 » 21:01:44, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#13 » 21:09:26, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vedkap? Den har ju en motor som är på ca 4kw, alltså som min. Hur kan den ha påverkat elnätet?
Men får man inte samma kassa startmoment med en vanlig kortsluten motor? Och varför var vissa motorer förr släpringade?
Han som motorn står hos nu skulle gå å leta efter den här pådragslådan
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

63an

#14 » 21:46:21, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du läser noga så förstår du nog! Låt säja att trafon ute på åkern har 10 hkr sen 2 st. motorer tillsammans tar 12 hkr så kanske det håller i tomkörning men inte om båda lastar på fullt! Närmast trafon vinner :thumme: :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#15 » 21:51:33, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:En vedkap? Den har ju en motor som är på ca 4kw, alltså som min. Hur kan den ha påverkat elnätet?
Men får man inte samma kassa startmoment med en vanlig kortsluten motor? Och varför var vissa motorer förr släpringade?
Han som motorn står hos nu skulle gå å leta efter den här pådragslådan


Se diagrammet i inlägget jag postade i morse.
När en släpringad motor har pådraget i utgångsläge och motorn står stilla, så ger motorn sitt maximivridmoment - kanske 2-3 gånger driftmomentet - och drar en startström som inte är mer än 2-3 gånger märkströmmen. Minskar man sedan pådragsmotståndet så flyttar sig vridmomenttoppen mot högre varvtal, så det gäller för maskinisten att följa med när motorn accelererar och bevaka amperemetern.

Beträffande en 4 kW vedkapmotor så bör du tänka på att elnäten var mycket klenare byggda på 40-talet - långa klena lågspänningsledningar, små transformatorer med hög kortslutningsimpedans, om nätet var byggt under kristid hade man förstås snålat ännu mer och kanske använt järn eller zink istället för koppar som inte gick att få tag på....
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se