Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Reparera elektroniska termostater

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 11:42:56, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våra LVI radiatorer ger upp i fullständig synkronisering och precision. Innan jag ev köper nytt så tänkte jag se om det går att laga. Om en konding eller två är slut så blir det ju billigt.

Så här ser det ut, den lilla kondingen är ok enligt fluken 470mikroF
Jag har även ett stabilt värde på den stora 16nF och det bör vara 220nF


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Senast redigerad av Anders.B 11:52:00, 15-02-2020, redigerad totalt 1 gång.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



torbjorn_forsman

#2 » 11:49:20, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elektrolytkondningen som ligger inklämd mellan kretskorten är kanske den som ska misstänkas i första hand. Lita inte alltför mycket på vad en vanlig digitalmultimeter med kapacitansfunktion visar, de visar ofta för stor kapacitans om kondensatorn dessutom är i dåligt skick med höga förluster. Och eftersom en elektrolytkondensator både får höga förluster och minskar i kapacitans när den blir dålig, så kan en urusel kondensator verka utmärkt vid en snabb mätning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Anders.B (trådstartaren)

#3 » 12:05:45, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den är inte frisk, hoppas det inte är något annat som också gett sig
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

G-son

#4 » 14:11:03, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några år sedan fixade jag styrkortet till en köksfläkt, där strömförsörjningen från 230V består av en kondensator med relativt liten kapacitans i serie med matningen, följt av likriktarbrygga, glättningskondensator(elektrolyt) och säkert nån spänningsreglering därefter. I det fallet hade seriekondensatorn enligt mätning bara några procent av avsedd kapacitans, medan elektrolytkondensatorn verkade frisk, enligt sökning på nätet var det ett vanligt fel på det styrkortet. Jag bytte ändå bägge kondensatorerna (nytt är nytt) och grejerna fungerade utmärkt igen.

Ser ut som att dina grejer kan ha samma konstruktion, och samma typ av fel. Var noga med att använda rätt typ av kondensator.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Anders.B (trådstartaren)

#5 » 22:36:16, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade exakt likadana på Elfa dock så har elektrolytkondingen enl spec en livslängd på endast ett par 1000 timmar. 470uF 16V nu vet jag inte vid vilken spänning den jobbar..men snokar man runt så finns det längre livslängd på en del upp till 10 000h men då en som pallar 25V så det får blir en investering här.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

torbjorn_forsman

#6 » 22:44:37, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Livslängden är angiven vid max tillåten temperatur för kondensatorn (t ex 105 grader), och ökar mycket snabbt vid lägre temperatur. Vid vanlig rumstemperatur har en elektrolytkondensator av någorlunda bra kvalitet praktiskt taget obegränsad livslängd (bortsett från om den råkar ut för svåra elektriska påkänningar). Det finns elektrolytkondensatorer tillverkade på 1930-talet som fortfarande är i utmärkt skick!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Anders.B (trådstartaren)

#7 » 23:14:33, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan det vara, jag råkar ha en del +30 åriga förstärkare hemma som fortfarande spelar , men det är lite lotteri för ibland ger sig en konding eller två och dom har ju oftast det lite hett :vissla:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

tronde

#8 » 04:54:36, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Livslängden är angiven vid max tillåten temperatur för kondensatorn (t ex 105 grader), och ökar mycket snabbt vid lägre temperatur. Vid vanlig rumstemperatur har en elektrolytkondensator av någorlunda bra kvalitet praktiskt taget obegränsad livslängd (bortsett från om den råkar ut för svåra elektriska påkänningar). Det finns elektrolytkondensatorer tillverkade på 1930-talet som fortfarande är i utmärkt skick!

Ja, Arrhenius' lov er fortsatt gyldig hvis man ser bort fra ekstremtilfellene. Øk temperaturen med 10 grader C og få halvert levetid. Senk den 10 grader å få doblet levetid. Dette gjelder stort sett alt av elektronikk. Blir litt feil for halvledere siden de har svært god levetid i utgangspunktet. For dem er termisk syklus-stress et større problem.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Anders.B (trådstartaren)

#9 » 00:41:05, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ger jag fingret :slag: :slag: till LVI element fabrik.

Efter endast sparsamt bruk (Ved eldare ) i ca 9-10 år så dog termostaterna på i övriga fläckfria oljeelement som förmodligen i övrigt håller i minst 20-30 år till.
LVI säljer inte reservdelar till privatpersoner utan hänvisar till behöriga elektriker...

Nu råkar jag vara en sådan även om jag sedan länge bytt yrke och har bra rabatt via vår stora grossist men det landade ändå på 750 spänn per element...

Tänk då den som istället måste anlita en elfirma för detta, det är ingen idé med timpeng ovanpå detta och nya element blir ju nästa utgift..

Det är faktiskt rent dåligt tänk den som investerar i en hög på kanske 20 element a 1800 spänn till sin villa och åker på detta efter mindre än tio år. :djaevul: :djaevul:

Nu löste jag det på ett bättre sätt genom att plocka isär skiten och byta ut de trötta kondingarna a 8,30:- styck per element :skratta3:

Så nu har jag förhoppningsvis ett elektrifierat värmetillskott 10 år till.

Kan ändå inte låta bli att tycka att detta är skit med dagens tänk på återvinning och miljötänk att man tillåts producera sånt kortsiktigt skit.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

torbjorn_forsman

#10 » 11:33:12, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elektrolytkondensatorer har ända sedan de började användas i elektroniksammanhang i början av 1930-talet varit riskabla komponenter där livslängden är svår att förutsäga. I alla tider har det både förekommit urusla typer som bara har hållit några år, och sådana typer där åtminstone en del exemplar tycks kunna hålla hur länge som helst.
De flesta fel jag råkar ut för på mer eller mindre halvmodern elektronik rör sig om just dåliga elektrolyter, som ibland drar med sig andra följdfel.
Bland de senaste reparationsobjekten med elektrolytproblem kan nämnas:
Samsung tv från ca 2011
Netgear NAS (nätverkshårddisk), från 2008
Instrumentblock till en Cadillac '87
Insprutningsstyrdon till Jeep ZJ '93
Instrumentblock till Audi A3 '03
Displaykort till en Thermia värmepump från 2004
LG 19" LCD-skärm från 2007
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

björkand

#11 » 15:18:47, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en annan erfarenhet av samma elementtillverkare:

För ca 15 år sedan hade jag några LVI element med trasiga termostater. Tog kort på kretskorten och mailade LVI, fick därefter nya grejer utan kostnad.
Vill minnas att elementen var nästan 10år gamla och jag hade inga kvitton då elementen satt i huset när jag köpte det.

Har du kollat hur det är med garantin?

/björkand

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd

Anders.B (trådstartaren)

#12 » 13:54:03, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Garantin finns ingen kvar och nu har ett av elementen börjat styra ut för fullt trots att termostaten lever, de övriga lär snart följa efter antar jag.

Det sitter en triac i dom som heter BTA16-800SW som antagligen gjort sitt.

https://datasheetspdf.com/pdf/1395069/S ... 16-800SW/1
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

mape73

#13 » 16:57:45, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Hur gick det med dessa ILV CEB radiatorerna, blev det problem även med Triac eller löste det sig med att byta kondingarna?

Jag sitter med samma problem på 9 radiatorer. Den gröna lampan blinkar sakta.

mvh
Mattias
mape73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:42, 16-01-2024
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders.B (trådstartaren)

#14 » 23:58:00, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samtliga fungerar perfekt (ta i trä) än idag.
Jag byte även triac i dom

Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

mape73

#15 » 10:52:35, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon! Så bra!!

Tack för jättebra info.

Så då bytte du 2 kondensatorer, Triac men även en varistor i alla elementen.

Så 4 komponenter.
Köpte du på Elfa eller finns det nån annan elektronik försäljare idag?

Åter igen tack! Och tack för komponentlistan.

Mattias
mape73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:42, 16-01-2024
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se