Är inte vid ett batteri byte riktigt ännu. Kanske fungerar i många år med blysyra.
Vilka funktioner som finns på generatorer har jag lite vaga begrepp om. Generatorn på bilen idag är en standard Bosch från en Saab 900 från 89? Start batteriet sitter ganska nära generatorn. Är nog en ganska stor temp skillnad. Mellan startbatteriet och bodelsbatteriet som sitter i lastutrymmet under huset, mycket svalare.
På solcells regulatorn sitter det en temp sensor som ska klistras på batteriet ( undrar om jag gjorde det).
I en del husbils byggnationer sitter det så kallade DC-DC laddare var uppe till lite diskussion i början på tråden.
Det finns hur mycket kul utrustning som helst som går att koppla in, för att övervaka elen i bodelen. Displayer, telefon appar, eller via 4G systemet. Så att man kan kolla hur det laddar på husbilen när man är på semester i Sibirien eller någon annanstans .
Är lite tveksam till sådana finesser. Vill ha något som fungerar.
Men om generatorn ger för låg spänning det som händer då är att litiumbatteri inte blir full laddat. Det som kommer att finnas på eventuellt litiumbatteri är något som heter BMS något som skyddar mot överladdning mm. Kan nog vara på den punkten som billiga prylar med litiumbatterier brister.
Göran i Björnarbo