Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hur koppla el i husbil el.liknande med solpanel ?

237 inlägg • Sida 1 av 16
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 23:34:57, 08-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vart en husbil hos oss. Den har ett elsystem för bilen och ett för bodelen .
Det är dels 220 volt in via en säkring som bryter både fas och nolla. Går sedan till två vanliga utanpåläggande vägguttag . Inga konstigheter.
Sedan satt den här inkopplad. Ser ut att vara något eftermonterat.
Bild
Vad den än kan åstad komma så inbillar jag mig att det finns bättre prylar idag.
Det har även varit så att bilens generator laddat bodelens batteri, har suttit en i mina ögon vanlig Bosch växelströmsgenerator 70A.

Jag drar igång den här tråden för att få fram ett begripligt kopplings schema när det gäller inkoppling av ett 12volts system , med solpaneler, det är väl samma tänk oavsett om det är en husbil,båt,hus eller annat.
Önskemål 12 volts system med solpaneler som ska gå att ladda via 220volt om det finns tillgängligt.
Har börjat att kolla på diverse sidor på nätet om husbilar/ camping bussar, kanske borde titta hur det är på båtar också.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



torbjorn_forsman

#2 » 08:37:06, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip är det bara att lägga alla olika 12 V -energikällor parallellt med batteriet, MEN se till att de inte kan dra ström bakvägen när de inte levererar något.
Bodelens elsystem kan lämpligen få matas från bilens ordinarie generator via ett skiljerelä, som slår till endast då generatorn laddar (det kan styras av D+ eller W från generatorn).
Det behövs någon form av spänningsregulator för solcellen, de brukar gå att köpa färdiga, det är sällan man blir tvungen att bygga en sådan själv nuförtiden.
Kom ihåg att säkra av allt, och välj rimliga kabelareor med hänsyn till strömbelastning, spänningsfall, kortslutningsströmmar mm.
Se upp med automatsäkringar, de som säljs på t ex biltillbehörs- och fritidsbåtfirmor brukar vara av urusel kvalitet, och automatsäkringar (dvärgbrytare) av den typ man använder i elinstallationer, fungerar inte alltid pålitligt för likström.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek

#3 » 11:05:45, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran LT31 sitter två 95ah batterier till bodelen och ett likadant till bilen. Har en 100w (?) solcell på taket som har en regulator med två utgångar så den laddar bodel på ena och bil på den andra. Sen sitter det en rätt stor ctekladdare som laddar bodel så fort man sätter i "landström". I kombination med ett ganska strömsnålt kompressorkylskåp så funkar det utmärkt utan bodelsladdning från bilens generator..
Vid vettigt väder verkar det som solcellen håller batterierna laddade även om kylskåpet går rätt hårt.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

rid54

#4 » 19:57:13, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med solpaneler kan man ju ladda vadsomhelst, men ett system måste anpassas till resp ackumulator. Har man "12 V" -system med blyackumulator, så måste laddkretsarna kunna hantera detta, dvs driva upp spänningen vid laddning till 14,4 V, men inte mer. Solcellerna måste alltså jobba genom en regulator, som kan hantera varierande inspänning och leverera laddning upp till 14,4 V och därefter "slå av". Sådana regulatorer finns som kommersiell produkt och det bör inte vara ett problem alls att hitta sådant, troligen även i kombination med solceller av valfri effekt.

Om man även ska ladda med inkommande 230 V, så måste man ha en likvärdig omvandlare ("batteriladdare") som även den kan lämna den nödvändiga utspänningen (se ovan...). I princip BORDE dessa laddare kunna vara anslutna permanent under förutsättning att de har en backströmsspärr, dvs om man laddar från 230 V men solen inte lyser, så ska solcellsregulatorn inte suga ström från ackumulatorn (som alltså laddas från kraftnätet just då). Med största sannolikhet är det precis så.

Om ackumulatorn även ska användas som strömkälla i ett fordon med motordriven generator, så gäller samma princip, fast utvidgad. En bilgenerator har en backströmsspärr inbyggd, men den kan under vissa förhållanden ge en onödigt hög utspänning - de andra laddarna måste då klara av detta, eller så ska de på nåt sätt frånskiljas när motorns generator är/kan bli aktiv.

Troligen kan man jobba med en modern, avancerad solcellsregulator, en rätt primitiv 230 V -laddare och nån reläkoppling som bryter bort laddarna när motorn kopplas in. Om man vill lämna systemet med 230 V ständigt inkopplat, bör även den laddaren vara "intelligent", dvs kunna hålla igen laddning när det inte behövs.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Calle.ö

#5 » 20:34:36, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på ett sådant gammalt system så skulle jag råda att montera en C-teck Dual fördelen är att den laddar batteriet optimalt och fungerar som skiljerelä samt har ingång för solcell. Sedan montera en laddare för 220

1 person gillar det här inlägget.
Calle.ö
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:49:32, 25-02-2009
Ort: Ulricehamn
Sverige

rid54

#6 » 22:23:08, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju möjlighet att utveckla detta rätt mycket, för olika scenarier. Du har dragit ur bilens startbatteri, men har fullt i bostadsbatteriet: hur får du igång motorn? Du ska köra hela dagen och har dragit ur bostadsbatteriet till hälften med kylskåpet under natten; hur laddar man detta utan sol eller annan strömkälla? Etc etc. Det kan vara så, att ett helt automatiserat system blir mer komplext än ett som du bestämmer över själv. Dessutom ska man kanske inte helt förlita sig på elektroniska lösningar till 100%, några grejer löses enklast med reläer/kontaktorer som styrs av en person som vet vad som måste hända och vilka energikällor som är aktiva. Blybatterier är rätt känsliga för misshandel, men om man intresserar sig för deras funktion och välbefinnande, kan man tjäna flera år av aktiv tjänst från dem jämfört med vad man får om man inte bryr sig. Väl omskötta blybatterier kan hålla i dekader, men det räcker med en vinter utan underhållsladdning så har man kanske tappat 75% av funktionen/kapaciteten (och investeringen...).

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 08:46:32, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det säljs olika former av regulatorer till solcellerna även de enklaste har funktionen solel in, batteri, förbrukare . Sjunker batteri spänningen under ett volt tal som jag inte minns så får förbrukarna ingen ström.
Bilen är en Ford Transit diesel från -83 med ett väldigt enkelt elsystem ser just nu inget stort behov av att ladda bilens batteri med solelen. Där ligger det nog närmast i mina tankar att montera en huvudströmbrytare är bilen parkerad bryt huvudströmmen . Skulle bilens batteri ha blivit urdraget får man ta ett bodels batteri och startkablar.
Scenariot just nu är att det blir inte så många övernattningar efter varandra, ska försöka lura ut vilka förbrukare jag har och vad de drar.
Cetek dual verkar vara ett rätt vanligt alternativ på husbilar och båtar, vilken nytta har man av den?
Mina tankar är att försöka hålla det så enkelt som möjligt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#8 » 10:12:33, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Separata batterier med tillslagsrelä för aktivering/inkoppling mellan batterier ser jag som enklaste sättet.
Jmf:
- VW caraveller/transporter o.dyl. Där används tändningen för att ansluta extrabatteriet under förarstolen. När tändningen stängs så stängs anslutningen mellan batterierna också.

Separata kretsar ger dessutom ökad driftsäkerhet enligt teorin att "allt kan inte rasa samtidigt".

Kompis till mig valde att montera:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... gKpNvD_BwE
Bild

Det var nog ca 20 år sedan iof, så det var 1+1+1+0 som valdes då för att maximera säkerhet av tillgång på ström (= att batterier inte står o drar ur varandra).
Finns säkert bättre lösningar idag.

Batterivakt då på tiden var en diod i en sladd man monterade på pluspolen... det var då det:
https://www.conrad.se/p/kemo-m148a-batt ... vdc-190095
Artikel nr.: 190095
Fabrikatsnr.: M148A
EAN: 4024028031484

Bild
Den här batterivakt skyddar dina bilbatteri mot genom att i avstängning (vid ca 12 V, ±0,2 V) av förbrukare som kylboxar, värmeelement, radioapparater, tv-apparater osv. Den stängs automatiskt efter Wiederkehr normal spänning igen. Den frånkopplingsspänning kan ställas in på ca 10,4 - 13,3 V, max 20 A.
229,00 kr

https://www.elfa.se/sv/batterivakt-12-v ... p/18587184
SEK 220,71 (exkl. moms)

https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... 2-24v-100a
Victron Batterivakt 12/24V 100A
1 150 kr
Artikelnummer: 5499-100
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman (trådstartaren)

#9 » 14:15:02, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det vi håller på med just nu ser jag ingen större poäng med att få mera startström.
Om det varit en servicebuss som efter en lång dag med arbete i skåpet/verkstan, ska startas med många minusgrader ute då kan jag tro att det är väldigt viktigt att förbrukar ström och start ström är åtskilda.

Hålla på med att koppla ihop flera batterier för att få det att starta. Är ofta ingen bra lösning, turbodieseln på 6,6liter i våran tröska klarar sig med ett batteri. Flera batterier till start som ska kopplas ihop manuellt eller automatiskt, är en lösning som innehåller en massa komponenter som kan krångla, bara en sån simpel detalj som en huvudströmbrytare är en frekvent problempryl.

I det här fallet sitter start batteriet och förbrukarbatteriet 4,5 meter i från varandra.
Tror att det så långt det är möjligt ska man försöka hålla bilen och bodelens el separerat.
I något av de tidigare inläggen menade TF att laddar man bodelen med hjälp av bilens generator räcker det med att det sitter ett relä på kabeln mellan generatorn och bodels batteriet, som bryter när generatorn inte laddar.
Min tanke är att börja så enkelt som möjligt för att sedan vid behov komplera med något.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#10 » 15:58:11, 22-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske missförstod mig?

Du frågar om system som är enkelt och driftsäkert för att ladda underhållsbatteri(-et) på en Campare.
Det bör och skall vara "från kopplat" från startmotor-systemet. Start batteriet får inte tullas på! (...så har någon klåpare på Wimans i Sandviken kopplat det på min VW Transporter/Handikapp buss... dvs "stjäl" startström för drift av bakgavellyften!!!...vilka nötter!...)

Jag har fattat det så att du önskar idéer kring sol-el-system/kompletteringsladdning av underhållsbatteriet.
Mitt svar var generellt för anslutning till batterier, dvs "slut steget".
Min personliga erfarenhet är att "man kan inte ha med sig för mycket el"... dvs att det är bättre att köra 2x60Ah än 1x120Ah=> man ser lättare när det börjar kärva till sig, och man har de andra batteriet "i reserv". Du kanske föredrar minimalistiskt system?

Batteriväljaren är för när man har fler batterier än 1 i underhållskretsen, eller om man vill/behöver göra bort sig o tulla på startbatteriet (avråds från kraftfullt!!!).
Spänningsvakten frågade du efter. Det var ett par förslag och vad just de betingar i kostnad.

- Hur stora är solcellerna? (hur många W levererar de vid vilken volt?)
- Skall underhållsbatteri få extra laddning från generatorn vid körning (ss på VW m.fl.) ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman (trådstartaren)

#11 » 10:44:59, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det plockades hem ett sånt här paket från Jula. Har sedan tidigare ett liknade paket som vi använder till att strömförsörjs ett batteri drivet elstängselaggregat. Vilket har fungerat bra.
https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... 983/#tab04
Den regler utrustningen som man kopplar in solcellpanelen med har funktionen att den stänger av
strömmen till förbrukarna när spänning sjunker för att undvika djup urladdning av batteriet.
Det är väl den funktionen man får på den blåa och svarta dosorna.
Batteri brytaren från biltema har jag inte riktigt förstått vad man ska till.
För att starta en motor har man ett batteri och minsta möjliga antal kopplings punkter mellan batteriet och start motorn, alla kopplings punkter är möjliga felkällor.
Vad som är poängen med att som i husbilens fall sätta två små start batterier som är parallellt kopplade, istället för ett större är det ingen som kan förklara för mig .
I bodelen på husbilen ( som kan vara en husvagn eller en båt eller en liten stuga eller något annat)
Finns det ett 12 volts förbrukar system. Med ett batteri som dels ska kunna laddas med en solpanelen och gärna från bilens generator under färd, samt där det finns 230volt växelström.
Jag har inte kunskaper nog att förstå vad som är bra med med system som är väldigt komplext. Men det bör väl finnas någon poäng med det också.
Göran i Björnarbo.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

rid54

#12 » 21:00:51, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inget som blir bättre av att göra det onödigt komplicerat. Att parallellkoppla batterier i stället för att välja ett enda stort batteri, är en nödlösning om man inte får plats med /inte vill köpa ett stort batteri. Det bör undvikas, om man inte har nytta av att kunna separera batterierna för olika förbrukningsändamål, dvs för endast ett startbatteri enbart är det fånigt, men om man vill ha två olika förbrukarkretsar kan det finnas en vits: parallellkoppling vid laddning och sklida åt vid förbrukning (man skyddar startbatteriet från urladdning).

Om man i en husbil/motsv har helt skilda system för bostadsdelen och framförandedelen, så är det ju enklare att välja underhållssystem för bodelen, eftersom man kan välja nån form av paketlösning som kommer med solceller eller liknande - man kan experimentera fritt. Är bodelens system däremot på nåt sätt beroende av bildelens system, måste man tänka till så att inte det riskerar bli strömtorsk när man ska iväg.

Rent ekonomiskt är det också vettigt att fundera på hur ett blybatteri ska underhållas. I en bil/annat fordon är det ju uppenbart hur det funkar: kör man bara korta sträckor, drar man ur batteriet och till slut räcker det inte för kallstart. I ett "boendesystem" med solceller + regulator är det inte alls säkert att man får tydliga indikeringar på hur laddstatus är. Elektroniska system i all ära, men blybatterier är lite luriga, i princip finns det bara ett sätt att säkert veta laddstatus, nämligen att mäta elektrolytens densitet. Det går oftast inte med moderna batterier, så man måste lita till laddarnas (eller regulatorernas) "intelligens". Den är inte jätteimponerande enligt min mening. Alla blybatterier mår bra av att verkligen toppladdas med bilens generator under en lång körning eller med en rejäl nätansluten laddare (CTEK eller nåt i den klassen) nån gång per månad, gärna under ett dygn eller så, även om de indikerar "fullt" efter en timme. De bättre laddarna kan lämnas inkopplade ständigt när man har tillgång till 230 V, då är batterierna alltid i så god laddstatus de kan vara.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

rp_92

#13 » 22:07:30, 23-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som nämnts tidigare en sådan löser allt utom landströms laddning https://www.ctek.com/se/alla-produkter/ ... ort/d250se
Komplettera med en 230V laddare så är det bara tuta och köra. Ska själv montera liknande i bilen för förbrukarbatteriet på flaket men går steget högre och kör med en Mastervolt Magic.
Skiljerelä går ju köra annars och komplettera med en regulator för solcellerna. Biltema säljer skiljerelä för typ 300kr finns på båtdelar.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

Göran Ekman (trådstartaren)

#14 » 13:05:50, 24-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En regulator för solcellerna verkar som att typen man ska använda kallas MPPT.
Hittade den här sidan bland många andra.
https://www.solorder.se/solpaneler-båt ... ljerelaBat
Ett kopplings schema från den sidan ser ut så här.

Bild
Min elstängselaggregats inkoppling, någon som ser vad som är fel?
Bild

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

nimrod_pro

#15 » 00:18:52, 25-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar in i diskussionen då jag har 4 olika solcellsanläggninggar igång ute i skärgården där vi fick 230v el för 2 år sedan.

Byggnad 1: Förråd/verkstad
Panel: 110w Jula
Regulator: Epever 1024 regulator med PWM
Batteri: Tudor startbatteri 70ah

Systemet används till: Mata bevattningspump och belysning samt ladda upp batteri till elutombordaren.
Kommentar: Har hänt att jag glömt lyset på ett par gånger men regulatorn har inte brutit för låg batterispänning.

Byggnad 2: Förråd och toalett.
Panel: 110w Jula tidigare en trött 30w som dessutom var monterad på husväggen.
Regulator: Epever 1024 regulator med PWM
Batteri: Varta 200ah gelbatteri, tidigare 45ah batteri.
Systemet används till: pentrypump, ventilation och belysning
Kommentar: Gamla systemet orkade inte hålla igång ventilationen då det laddade för dåligt.

Byggnad 3: Boningshus
Panel: Seriekopplade 2x60w? kyocera (var länge sedan jag var uppe på taket)
Regulator: Solamare MPPT 20A med display för laddade Ah, spänning mm.
Batteri: 2 parallellt kopplade gamla gråa Biltema på 65ah st

Systemet används till: Pentrypumpar, belysning och radio.
Kommentar: Innan elen kom till ön så kördes all belysning, pentrypumpar, toalettventilation och TV på 12V. Tror jag lyckades köra ned batterierna 2-3 gånger så regulatorn bröt, detta var med den "dumma" regulator ano 90-tal. Den nya med MPPT teknik laddar på bra mycket bätte och längre på dagen. Kör fortfarande det mesta av belysningen på 12V trots att jag har tillgång till 230v

Byggnad 4: Boningshus
Panel: Seriekopplade 2x60w? kyocera (var länge sedan jag var uppe på taket även här)
Regulator: Solarnexus anno 90-tal
Batteri: Varta 200ah gel

Systemet används till: Pentrypump, belysning
Kommentar: behöver byta regulator till en modernare för att passa batteriet då det idagsläget inte laddas upp fullt av regulatorn.

Sammanfattning:
Solceller har tagit ett par kliv framåt genom åren och då främst på regulatorsidan. Jag har kvar 12V systemet då det är smidigt och fyller behoven jag har. 230v har jag främst till glaskeramikhällen och kylskåpet som gått från gasol till 230V.

Regulatorn som du har nu och även andra för den delen vill att man vid bortkoppling av battiet kopplar bort i ordningen last, solcelll ut, batteri. Omvänt vid inkoppling. Batteri, solcell, last.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se