Glider? Jag skriver i tråden för att få lite kunnande och tyckande om installationen, olycksfallet hittills är att det ligger en 4mm2
kabel till solpanelen kan bytas ut till 6mm2 utan större problem, den ligger på relativt hög
spänning (rated
voltage 36,5V) och då skulle det inte vara fel enl QVs uträkning.
De 4mm2 är det minsta man kan ha rent teoretiskt enl de tabeller och nomogram som finns tidigare i tråden inget jag har övervägt. Dimensioner jag tänker på är 10 eller 16mm2. Det största som går att montera i regulatorn är 10mm2. Sedan står det så här i montage instruktionen minimum dimension. Vid kabel längd 2-4m 10 mm2. (vad dom menar med kabel längd framgår inte).
Tanken just nu är 16mm2 från batterierna (dessa kommer nu att kopplas i
batteri utrymmet lite trångt men det kommer att gå).
En kabel till huvudströmbrytaren, där ska det i en
säkring storlek okänd, batterierna är på 3X80Ah 12V. Tänkte sätta en
hållare för Maxi flatstifts säkringar.
Sedan vidare till en kopplingsplint.
Tänker använda den här
jord och nollplinten från en skrotad
elcentral. Batteri plus på övre raden minus på den nedre.
På den skenan tänker jag lägga plus från batteri ,solceller 230volts batteriladdning bilens
generator. Kan man göra så
Laddning från bilens generator där finns det flera alternativ. Enklaste varianten är ett relä som är kopplat så att det drar när bilens motor går. Finns lite varianter på skiljereläer som kopplar ihop batterierna vid 13,3V och separerar vid 12,8 . Sedan finns det som kallas laddboster el DC till DC
laddare. Vad som är att föredra vet jag inte.
Från plus på kopplings skenan blir det en batteri vakt. Innan det blir en säkrings låda och vidare till förbrukarna.
Den här batteri vakten klarar 20A.
En liten fundering om koppar kabel och prissättning. 16mm2 på swedol 82,50 per meter Biltemas 50,40 per meter.men köper jag start kablar blir priset på Biltema 18,20 per meter?
Undrar vad som motiverar prisskillnaden?
Göran i Björnarbo