Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hur koppla el i husbil el.liknande med solpanel ?

237 inlägg • Sida 12 av 16
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

dc_lindberg

#166 » 19:10:51, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hade du inte Nokkia eller Ericsson nalle på 90-talet?
172:orna blev... varma... och 3360(?) kunde bli heta...
838(?) var det väl som kund slå lite lågor om då o då?
Litium -är- ...spännande...
Ser man sedan till hur litium utvinns så... rena brunkolsbrytningen! (så att säga)... gisses vilken enorm miljöförstöring som sker där metallen bryts!
Men det ju klart... den bryts ju inte här i europa förstås... (i nämnvärd skala/mängd)...









Såg att de batterier som idag säljs av Tesla o andra mer seriösa har tillverkats på sådant sätt att de skall vara motståndskraftiga mot egenantändning. Jag är -inte- insatt, så jag är än så länge mycket tveksam och stark skeptiker. Har enorm respekt för "el" - samtidigt som jag är oerhört begeistrad i el.






Senast redigerad av dc_lindberg 20:30:30, 01-04-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



rid54

#167 » 20:05:57, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl ändå inte så, att Li-ion batterier tar eld spontant. Det som jag misstänker händer, är att det blir ett genombrott mellan elektroderna ("plattorna") och den inneboende elenergin (som är avsevärd i ett fulladdat batteri) släpps loss i form av en kortslutning, med värme som en normal bieffekt. Ingående material (plast etc) tar då eld och så länge det finns elenergi kvar kan det ske återtändning, även om man kan kväva lågan tillfälligt. I ett multicell-batteri är det ju inte omöjligt att värmen gör att fler celler bryter ihop och då frigörs mer elenergi. Det är inte för inte som det finns restriktioner för Litiumbatterier i lufttransport.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Towil

#168 » 20:41:42, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De mesta händer vid överladdning och kortslutning på produkter där man snålat in på skydd mot detta. Typ billiga roller board som tar eld är inte så ovanligt.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#169 » 20:45:28, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litiumbatterier är något som ligger en bit in i framtiden för min del.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#170 » 22:21:18, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får också räkna med att risken att ett litiumbatteri börjar brinna är större, om det antingen är så gammalt att det har börjat försämras, eller om det har utsatts för någon slags otrevlig behandling (hög temperatur, slag och stötar, legat urladdat länge etc). Om batteriet har börjat svälla upp, som man kan märka på gamla laptop- och telefonbatterier ibland, så bör det betraktas som en osäkrad brandbomb.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#171 » 14:01:40, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litiumbatterier är en mängd olika batterier med olika egenskaper har jag börjat förstå.
I den filmen där en skäggig yngling slår ett spett genom en battericell är det en LiFeO4 cell som anses vara den stabilaste litium kemi . Den brinner.
Vad händer om man kort sluter ett vanligt blysyra batteri? Eller eldar det eller kraftig yttre åverkan?
Överladdar men ett öppet blysyra bildas knall gas.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#172 » 14:12:24, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man gör dumheter med ett bly/syra-batteri, så kan det aldrig utvecklas mer energi än den elektriska energi man har lagrat i batteriet genom att ladda upp det. Och inga beståndsdelar i ett sådant batteri är brännbara (annat än möjligen plasthöljet).
De sakerna är annorlunda med litiumbaserade batterier, brännbara material ingår i dem och kan fortfarande omsättas till stora mängder termisk energi även då batteriet elektriskt sett är urladdat. Man ska också komma ihåg att litium reagerar häftigt med vatten, varvid både stora mängder värme och vätgas utvecklas. Det kan alltså bli etter värre om man försöker släcka en litiumbatteribrand med vatten eller vattenbaserat skum.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#173 » 20:51:49, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glider? Jag skriver i tråden för att få lite kunnande och tyckande om installationen, olycksfallet hittills är att det ligger en 4mm2 kabel till solpanelen kan bytas ut till 6mm2 utan större problem, den ligger på relativt hög spänning (rated voltage 36,5V) och då skulle det inte vara fel enl QVs uträkning.
De 4mm2 är det minsta man kan ha rent teoretiskt enl de tabeller och nomogram som finns tidigare i tråden inget jag har övervägt. Dimensioner jag tänker på är 10 eller 16mm2. Det största som går att montera i regulatorn är 10mm2. Sedan står det så här i montage instruktionen minimum dimension. Vid kabel längd 2-4m 10 mm2. (vad dom menar med kabel längd framgår inte).
Tanken just nu är 16mm2 från batterierna (dessa kommer nu att kopplas i batteri utrymmet lite trångt men det kommer att gå).
En kabel till huvudströmbrytaren, där ska det i en säkring storlek okänd, batterierna är på 3X80Ah 12V. Tänkte sätta en hållare för Maxi flatstifts säkringar.
Sedan vidare till en kopplingsplint.
Tänker använda den här jord och nollplinten från en skrotad elcentral. Batteri plus på övre raden minus på den nedre.
Bild
På den skenan tänker jag lägga plus från batteri ,solceller 230volts batteriladdning bilens generator. Kan man göra så
Laddning från bilens generator där finns det flera alternativ. Enklaste varianten är ett relä som är kopplat så att det drar när bilens motor går. Finns lite varianter på skiljereläer som kopplar ihop batterierna vid 13,3V och separerar vid 12,8 . Sedan finns det som kallas laddboster el DC till DC laddare. Vad som är att föredra vet jag inte.
Från plus på kopplings skenan blir det en batteri vakt. Innan det blir en säkrings låda och vidare till förbrukarna.
Den här batteri vakten klarar 20A.

Bild

En liten fundering om koppar kabel och prissättning. 16mm2 på swedol 82,50 per meter Biltemas 50,40 per meter.men köper jag start kablar blir priset på Biltema 18,20 per meter?
Undrar vad som motiverar prisskillnaden?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

SC252

#174 » 21:06:09, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startkablarna är koppar på aluminium. De skriver att kablarna är CCA=CopperCoatedAluminium alternativt CPA=CopperPlatedAluminium
Användarvisningsbild
SC252
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:09, 01-07-2017
Ort: Förlanda, Norra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000

torbjorn_forsman

#175 » 21:12:51, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på kabelns kvalitet också. Ju fintrådigare den är desto högre meterpris vid samma area. Och kvaliteten på isoleringen påverkar också priset. Startkablar har ju förmodligen billigast möjliga PVC-plast som inte uppfyller några som helst myndighetskrav på flamskydd mm , en kabel med PVC-isolering som är godkänd för fasta elinstallationer blir lite dyrare, en kabel med isolering av t ex polyuretan eller väder- och nötningståligt gummi (typ svetskabel av god kvalitet) blir ännu dyrare.

Räkna också med att detaljister gärna gör mer eller mindre slumpmässiga pålägg. Det kan vara värt att kolla kabelpriser hos t ex Conrad eller tme.eu också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rid54

#176 » 21:49:03, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med reläer kan man göra mycket kul. Den här firman har spänningskänsliga reläer:
http://www.mixonelektronik.se/

Om det är svårt att hitta en batterivakt med rätt strömkapacitet, kan man låta den styra ett enkelt "bilrelä" eller flera (för typ 40 A eller efter behov), i stället för att hantera full last på egen hand.

För att skilja startbatteriet från bostadsbatteriet borde det vara rätt enkelt att utnyttja en avkänning av om generatorn är aktiv eller inte. Har för mig att startspärrar på äldre bussar funkade så - startkretsen blockerades när generatorn laddade (laddningslampan släckt). Nu vill man ju ha en omvänd funktion, men det är ju enkelt med ett växlande relä, exempelvis detta: https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000017796 där man utnyttjar kontaktslutning när reläet faller (spolen kopplad parallellt med laddningslampan).
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

torbjorn_forsman

#177 » 22:22:21, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör inte använda en brytande reläkontakt för höga strömmar som i ett sådant fall. Brytkontakten har ju alltid sämre kontakttryck än den slutande kontakten, eftersom det inte är kraften från reläspolen utan bara den svaga returfjädern som håller den sluten.

Då är det bättre att använda ett vanligt slutande relä och ansluta reläspolen mellan D+ och jord (förutsatt en normalt inkopplad växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder). Om man får problem med att relät "hänger kvar" om motorn stannar men man inte har slagit av tändningen, kan man lösa det med några kiseldioder i serie med reläspolen.

En annan lösning är att förse generatorns likriktarbrygga med dubbla uppsättningar plusdioder, där den ena matar startbatteriet och den andra bodelsbatteriet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#178 » 06:10:37, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygga om generatorn låter avancerat. Montera någon form av skilje relä skulle ligga inom möjligheternas ram för mig.
Vi kommer att prov köra systemet utan billaddning först. För att se hur det fungerar. Jag är i den sitsen att jag måste bevisa för kvinnan som äger bilen att det räcker inte med solcellerna, innan det monteras något annat. Efter snart 40 år har jag skaffat mig lite erfarenhet av hur vissa frågor bör läggas fram.
Koppar kabel där fick jag lära mig något nytt CCA. En följd fråga skulle den duga i min installation?
I båt sammanhang säljs det koppar kabel som är förtennt kollade på Hjertmans där kostade 16mm2 förtennt koppar kabel 79kr per meter. Min slutsats Swedol kommer inte att få leverera kabel till mig.
Just nu är det så att jag har ett inbokad besök i Uppsala i dag, och eftersom dagen redan är förstörd tänkte jag handla på mig lite prylar. Så att det går att fortsätta att bygga elsystem . Har varit och lånat ett sortiment med ändhylsor och en crimptång till dessa.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

rid54

#179 » 07:30:53, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Man bör inte använda en brytande reläkontakt för höga strömmar som i ett sådant fall. Brytkontakten har ju alltid sämre kontakttryck än den slutande kontakten, eftersom det inte är kraften från reläspolen utan bara den svaga returfjädern som håller den sluten.

Då är det bättre att använda ett vanligt slutande relä och ansluta reläspolen mellan D+ och jord (förutsatt en normalt inkopplad växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder). Om man får problem med att relät "hänger kvar" om motorn stannar men man inte har slagit av tändningen, kan man lösa det med några kiseldioder i serie med reläspolen.

En annan lösning är att förse generatorns likriktarbrygga med dubbla uppsättningar plusdioder, där den ena matar startbatteriet och den andra bodelsbatteriet.


Vitsen var att relät ska ge kontakt först när generatorn faktiskt laddar, dvs lampan slocknar. Dvs: tändning på > laddlampan tänds, reläet drar och bryter styrkretsen till skiljerelät. Motorn startar och generatorn laddar > lampan slocknar, reläet faller och sluter styrkretsen. Med tändningen avstängd är systemet bortbrutet. Och jag tänkte mig alltså att det reläet bara styr ett "större" relä som står för avskiljning/ihopkoppling av batterigrupperna.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

torbjorn_forsman

#180 » 09:26:18, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och med tändningen på, kan ju inte lampan slockna förrän det finns spänning på D+ .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se