Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hur koppla el i husbil el.liknande med solpanel ?

237 inlägg • Sida 14 av 16
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Towil

#196 » 18:38:01, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC/DC laddare. Du har en till batteriet från solpanelen har den ingen ingång för extern DC?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



Göran Ekman (trådstartaren)

#197 » 19:53:30, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorn till solcellerna har bara solcell in batteri samt förbrukare dvs. 3 par. Förbrukare är en batteri vakt som ska stäng av förbrukarna vid låga 10,5 volt. Den enda kombinerade dc-dc laddare och solcells regulatorn som jag känner till är cteks kan heta DS250 eller något liknande, den tål bara 12volts solpaneler.
Om det funnits en kombinerad solcells regulator dc-dc laddare 230volts laddare av något känt märke anpassat för båtar skulle jag varit spekulant .
Just nu har vi en Mastervolt scm MPPT regulator en solpanel lite batterier och några m 50mm2 kabel.
Samt en massa mer eller mindre sliriga idéer. Där jag använder maskinisten som bollplank.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

rid54

#198 » 14:02:16, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta med "inkopplingsströmrusning" vid hopkoppling av batterier bör inte vara en alltför allvarlig sak, så länge de behövande batterierna är "hela" och inte totalt urdragna. Om underspänningsskyddet slår ifrån bodelens batterier vid c:a 12 V och de sedan kopplas ihop med bilens startsystem vid 14 V, så ser det ju dramatiskt ut, men efter en kort strömstöt jämnar det ut sig. Spänningen sjunker i det "givande" systemet och stiger i mottagarsystemet rätt fort, bland annat beroende på att batteriernas elektrolyt vid urladdning/uppladdning utarmas resp anrikas rätt fort närmast plattorna och då drivs spänningen ner resp upp på kort tid och strömmen går ner till hyfsat lugna värden. Moderna generatorer verkar vara rätt tåliga mot en stunds överlast, men de äldre kan möjligen vara lite känsligare, så där finns en risk för skada om generatorn får jobba mot tungt urladdade, stora batterier.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

torbjorn_forsman

#199 » 16:08:56, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, i praktiken är så gott som alla växelströmsgeneratorer för bilar självbegränsande, så de kan aldrig leverera mer laddström än de tål. Det enda undantag jag känner till, är de helkapslade (utan kylfläkt) CAV-generatorer som på 70-talet satt på Volvobussar med liggande motor under golvet, de hade en laddningsregulator med strömbegränsningsfunktion för att klara sig trots den dåliga kylningen. Intressant är att den generatortypen var märkt 24 V 80 A. En exakt likadan generator men i öppet utförande med kylfläkt, användes av Scania, den fick ge 150 A och behövde ingen aktiv strömbegränsning.
Gammaldags likströmsgeneratorer kräver också som regel strömbegränsningsfunktion i laddningsregulatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#200 » 16:47:32, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn just nu är en klassisk 70A Bosch från -80 talet med utanpåliggande fläkt.
I skede 1 är det 240 Ah fritids batterier ( 3x80 Ah).
I skede 2 i framtid ska det bli litiumbatterier.
Vad det blir för generator vid motorbytet vet jag inte.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#201 » 11:54:55, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag en bild på kablarnas dragning på batterierna. På det här viset blir det lika stort motstånd i kablaget till varje batteri vilket anses viktigt. Skarvningen av kablarna är utförd med något som kallas C-klammer. Kommer att läggas någon isolerad matta mellan de blå och röda batterikablarna.
Bild
Kablarna dras till två kopplingsplintar en plus och en minus. Plusen går till en huvudströmbrytare. Sedan vidare till kopplingsplint.
Fundering säkring till batteri kabeln , i instruktionen till solpanelsregulatorn står det 40A . Funderar på att sätta något vid huvudströmbrytaren räcker det?
Förslag på lämplig säkringshållar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#202 » 12:37:47, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med de där korta och grova kablarna, så kommer övergångsresistans i avgreningar och kabelskor att spela en betydligt större roll än kabelresistanserna. Och övergångsresistanser är ju ganska svåra att förutsäga, både vad de har för värde då anläggningen är ny och hur de kommer att utveckla sig under åldring.
Vill man vara säker på jämn fördelning av strömmarna så bör man dra separata kablar till varje batteri på både + och - sidan, hela vägen från de båda huvudplintarna. Man kan gärna också lägga in lite extra förutsägbar serieresistans till varje batteri, i synnerhet om man inte tänker ta ut några strömmar på flera hundra A till någon startmotor eller liknande. En bekväm möjlighet till detta skulle kunna vara att säkra av varje batteri individuellt.

När det gäller val av säkringar så är nog det lämpligaste s k Maxifuse (alltså den förvuxna variant av flatstiftsäkringar som ofta används som huvudsäkringar till olika delar av elsystemet i bilar, glödsäkring till dieslar mm). Välj både säkringar och hållare av pålitliga märken, så du inte riskerar att få t ex konstiga ytbehandlingar som flagnar av eller bildar ett isolerande skikt med tiden. Se t ex https://www.tme.eu/Document/b93a1f1307a ... /68902.pdf , samma firma har nog också lämpliga hållare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#203 » 12:46:38, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har redan dubbelisolerade kablar (Twinflex), som typiskt kan användas för att slippa skyddsslang. Är matta nödvändigt?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman (trådstartaren)

#204 » 14:40:30, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte kablarnas isolering som är den svaga punkten, det som kan vara den svaga punkten är kopplings stycket mellan kablarna där är det bara en tunn krympslang. Lägger jag då en gummimatta mellan så är det helgarderat.

Torbjörn kan jag hoppas på att övergångs resistansen mellan 50mm2 kablarna och rörkabelskorna som är pressade med ett proffs verktyg ( killen som pressade kablarna är linjemontör på ett stort energi företag) inte kommer att ha någon betydelse?
Får bara i en 50mm2 kabel per kopplings plint.
” förutsägbar serieresistans till varje batteri” där har jag en kunskaps lucka.
Säkra varje batteri individuellt, ska man säkra vid varje pluspol?
Tror att jag tidigare i tråden räknat lite på förbrukning och kommit fram till max 200W. Vilket är litet.
Får skaffa en Maxi fuse.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#205 » 09:07:23, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ju också övergångsresistanser mellan batteripoler och batterikabelskor, mellan batterikabelskor och ringkabelskor, mellan ringkabelskor och kablarna som är pressade i dem osv.

Det spelar ingen roll om du har den individuella avsäkringen vid plus- eller minuspolen, huvudsaken är att det finns någon form av överströmsskydd så att ett plötsligt fel i ett batteri (t ex flera kortslutna celler) inte leder till att de friska batteriernas kortslutningsström kan ställa till ofog hur länge som helst.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#206 » 09:44:19, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Plus polerna sitter relativt lätt åtkomliga där skulle det gå att få dit en sådan här säkring inklusive hållaren jag inte har på bild.
Batterierna sitter i utrymmet på bilen placerade så har, kändes bäst att få plusen utåt
Bild
Det klenaste jag hittat är 40A. Skulle det vara ett bra alternativ? Med en säkring per batteri.
Tittar jag på våra övriga maskiner där är inte kabeln i mellan batteriet och startmotorn avsäkrad.
Vad händer om det på traktorn blir kortslutning i batteriet? Gissar helstekt batterikabel.
En fundering till nu är batteriernas plus och minus framdraget till ett par kopplings skenor.
Där tas förbrukningsströmmen ut. Där kommer även strömmen från solcellens regulator att kopplas in. Kan man koppla in övrig laddning på dessa skenor? Eller kommer de olika laddarna ( bilens generator samt ctek laddaren som är tänkt som ”landström” ) att göra något dumt? Skulle gärna haft en enhet som klarat av allt solcell , generator och 230volt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#207 » 09:58:41, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör bara vara att parallellkoppla alla strömkällor till skenorna. Den enda som möjligen skulle kunna göra dumheter av sig är Ctek-laddaren, men om du ersätter den med en vanlig "dum" batteriladdare så är det ingen risk där heller.

Startmotorkretsen brukar aldrig vara avsäkrad på fordon. På äldre fordon är det ofta en hel del andra kretsar (t ex generator, tändning/motorstyrsystem mm) som inte heller är avsäkrade. Och om det blir kortslutning i batteriet på ett fordon med ett enda batteri så ställer det inte till med någon skada för annat än batteriet självt. Kortslutningen drar ju ner spänningen i hela elsystemet, så att generatorn inte kan magnetisera sig själv längre och då ger den ingen farlig kortslutningsström.

Den där typen av "bultmonterad" säkring är bra, men den bör inte få hänga fritt i luften utan sättas i en stadig säkringshållare så den inte utsätts för brytning eller vibrationer. Maxifuse och dess hållare är säkert billigare och duger bra även de. Däremot ska man se upp med de där förvuxna glasrörssäkringarna som används i samband med bilstereoslutsteg och liknande, de är högst opålitliga och får ofta problem med varmgång och dålig kontakt pga olämpliga ytbehandlingar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#208 » 10:28:32, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om säkringar var intresant.
Hitta på någon hållare till maxifuse som blir enkel att skruva 50mm2 kabeln i. Just nu känns det som att batteri kablarna är lite i överkant för förbrukarna.
Det är inte så att det kan sitta en maxifuse säkringshållare på Saab 900 OG kommer att kollas.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#209 » 11:03:41, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte OG900 har några Maxifuse, däremot finns det på NG900 och 9-3.

Jo, kabelareorna är nog lite i överkant. Ska man ändå säkra av med 40 A så finns det ingen anledning ur strömtålighetssynpunkt att ha mer än 10 mm².
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#210 » 12:16:33, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kabeln dök bara upphär efter att någon läst tråden. Kan man tänka att det är framtids säkrat vilket 10mm2 inte varit. Vilken framtid som är säkrad är lite oklart. Men säkrat är det.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se