Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hur koppla el i husbil el.liknande med solpanel ?

237 inlägg • Sida 16 av 16
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Göran Ekman (trådstartaren)

#226 » 14:19:30, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte vid ett batteri byte riktigt ännu. Kanske fungerar i många år med blysyra.
Vilka funktioner som finns på generatorer har jag lite vaga begrepp om. Generatorn på bilen idag är en standard Bosch från en Saab 900 från 89? Start batteriet sitter ganska nära generatorn. Är nog en ganska stor temp skillnad. Mellan startbatteriet och bodelsbatteriet som sitter i lastutrymmet under huset, mycket svalare.
På solcells regulatorn sitter det en temp sensor som ska klistras på batteriet ( undrar om jag gjorde det).
I en del husbils byggnationer sitter det så kallade DC-DC laddare var uppe till lite diskussion i början på tråden.
Det finns hur mycket kul utrustning som helst som går att koppla in, för att övervaka elen i bodelen. Displayer, telefon appar, eller via 4G systemet. Så att man kan kolla hur det laddar på husbilen när man är på semester i Sibirien eller någon annanstans .
Är lite tveksam till sådana finesser. Vill ha något som fungerar.
Men om generatorn ger för låg spänning det som händer då är att litiumbatteri inte blir full laddat. Det som kommer att finnas på eventuellt litiumbatteri är något som heter BMS något som skyddar mot överladdning mm. Kan nog vara på den punkten som billiga prylar med litiumbatterier brister.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Towil

#227 » 14:26:13, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en DC-DC laddare, de fixar sin egen utspänning och klarar att inspänningen varierar över stort område.

typ https://digital-skipper.se/stromforsorj ... i241236120
8-17V in
10-15V ut
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

rid54

#228 » 16:38:01, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En "klassisk" bilgenerator, som klarar sig själv med sin inbyggda regulator, har den egenskapen att den håller en konstant utspänning upp till sin maximala utström (märkvärdet, ofta 40 eller 80 A). Den "vill" alltså hålla systemspänningen på c:a 14,4 V (variation med ev tempkompensering) och levererar den ström "som behövs" upp till maxgränsen. Vart strömmen tar vägen beror på hur många förbrukare som är inkopplade och på batteriets laddningsstatus. Blybatterier kan hantera hyfsat stora laddströmmar och laddningen sker alltså (i en bil) med en konstant spänning.

Andra batterityper klarar kanske inte så höga strömmar som en bilgenerator ger om systemspänningen dras ner av ett dåligt laddat batteri, dessa batterier måste laddas med konstant, reglerad ström upp till en viss spänning. Blysyra- och öppna NiFebatterier tål i princip vadsomhelst, men moderna slutna batterityper kräver anpassade laddare.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Towil

#229 » 16:44:43, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blysyra tål egenligen inte det heller tokladdning men man märker det inte med en gång. Utan batteriet får mycke kortare livslängd.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#230 » 13:05:11, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med DC DC laddare kallas även laddbooster. Blir jag inte riktigt klok på dessa är, dels väldigt viktiga, samt helt onödiga, beroende på vem man frågar.
Det som sägs från en del håll är att en vanlig bilgenerator som laddar 14,6volt är idealisk att ladda litiumjärnfosfat batterier (LiFeO4) med.
Som jag tolkat det som skrivits ger en standard äldre generator på den tiden dessa inte var smarta en konstant spänning med viss temperatur kompensering . (var vi ligger i tid för att generatorer vart smarta vet jag inte).
Så egentligen borde välen gammaldags generator vara olämplig att ladda ett blybatteri. Men av egen erfarenhet sedan 42år tillbaka vet jag att det brukar fungera alldeles utmärkt.
NiFe batterier vart jag tvungen att googla, verkar vara bra grejor men inte speciellt vanliga.
Så min förvirring har hamnat på en högre nivå (någon annans uttryck som jag lånar). Men klok blir jag inte.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Towil

#231 » 13:53:31, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bilgenerator är olämplig att ladda ett urladdat batteri med. Ett vanligt bly-syra skall laddas med en max ström av 10-15% av dess kapacitet.
Ett batteri som sitter i ett fordon som används regelbundet är normalt inte urladdat och då blir inte laddströmmen så hög att batteriet tar skada.
Eftersom det inte händer något med en gång så verkar det OK fast det inte är det i långa loppet.
Så bry man sig inte om livslängden på batteriet är det inget problem.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#232 » 13:57:38, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

45min om vanliga LiPo batterier.

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#233 » 14:17:22, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det där med DC DC laddare kallas även laddbooster. Blir jag inte riktigt klok på dessa är, dels väldigt viktiga, samt helt onödiga, beroende på vem man frågar.
Det som sägs från en del håll är att en vanlig bilgenerator som laddar 14,6volt är idealisk att ladda litiumjärnfosfat batterier (LiFeO4) med.
Som jag tolkat det som skrivits ger en standard äldre generator på den tiden dessa inte var smarta en konstant spänning med viss temperatur kompensering . (var vi ligger i tid för att generatorer vart smarta vet jag inte).
Så egentligen borde välen gammaldags generator vara olämplig att ladda ett blybatteri. Men av egen erfarenhet sedan 42år tillbaka vet jag att det brukar fungera alldeles utmärkt.
NiFe batterier vart jag tvungen att googla, verkar vara bra grejor men inte speciellt vanliga.
Så min förvirring har hamnat på en högre nivå (någon annans uttryck som jag lånar). Men klok blir jag inte.
Göran i Björnarbo


Idén med en "smart" bilgenerator patenterades av Chrysler i mitten av 80-talet. Chrysler använde dock aldrig några "smarta" funktioner inbyggda i generator eller laddningsregulator, utan lät bilens motorstyrsystem ta över alla sådana funktioner och direkt styra generatorns magnetisering. En sådan Chrysler har alltså ingen särskild laddningsregulator alls. Den äldsta bil jag har sett den tekniken användas i, var en Dodge B250 van från ca 1986-87, men den förekommer såklart i alla koncernens märken (även t ex Jeep).
När det där patentet löpte ut i början av 00-talet, var många andra biltillverkare snabba att ta till sig tekniken. En del av dem (t ex BMW) skröt t o m så mycket om den i reklamen att man kunde tro att de hade uppfunnit saken själva. En "smart" laddningsregulator sitter exempelvis i generatorn på de sista årsmodellerna (2003-2004) av Ford Focus generation 1. Man kan räkna med att alla bilar som har någon form av frihjul eller magnetkoppling i generatorremskivan, också har en smart laddningsregulator.

Ni-Fe-batterier fungerar kemiskt sett i stort sett likadant som Ni-Cd och Ni-mh. Dock tillverkades Ni-Fe enbart som öppna celler.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rid54

#234 » 14:35:33, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag slarvade lite om "öppna NiFe", det jag avsåg var öppna celler från tillverkaren SAFT/NIFE, som gjorde dessa celler i Oskarshamn. Kemin är NiCd, men batteritypen kalla ofta bara Nife efter ursprungsidén och tillverkaren (som hette NIFE innan den hamnade hos SAFT). Används i truckar och batterilok och som reservkraft här och där. Rätt skötta kan batterierna hålla 40+ år även med rätt hård användning.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Göran Ekman (trådstartaren)

#235 » 15:25:19, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresant film. Nu är det inte LiPo batterier som används som förbrukarbatterier i husbilar eller båtar, utan LiFeO4, vilka beter sig rätt mycket annorlunda, dom är lite stillsammare.
LiFeO4 batterier i den storlek som används som förbrukarbatterier från 100Ah och uppåt. Har oftast ett övervaknings system BMS.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#236 » 15:28:29, 31-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rid54 skrev:Jag slarvade lite om "öppna NiFe", det jag avsåg var öppna celler från tillverkaren SAFT/NIFE, som gjorde dessa celler i Oskarshamn. Kemin är NiCd, men batteritypen kalla ofta bara Nife efter ursprungsidén och tillverkaren (som hette NIFE innan den hamnade hos SAFT). Används i truckar och batterilok och som reservkraft här och där. Rätt skötta kan batterierna hålla 40+ år även med rätt hård användning.

Hittade lite på nätet om dessa. Skulle man råka snubbla på ett sådant paket skulle jag nog rycka på det. Kände inte till något om dessa förut.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#237 » 14:47:12, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade på den här formen av säkring som är ämnad att skruvas fast direkt på en polskruv på ett batteri. Hittade den hos Hjertmans som säljer båttillbehör.
Ser väldigt seriös ut.
Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se