Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Köpa billigt oscilloskop?

89 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 20:03:41, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte köpa något billigt oscilloskop. Jag har inte något jättebehov av det och kan inte så mycket om det, men det händer nån gång ibland att det skulle vara bra att ha ett.
Jag har spanat lite på dessa två. Vilket är bäst som oscilloskop om man bortser från prisskillnaden? ( Det billiga finns inte inom EU och då åker jag på avgifter och kanske tull, det dyrare skickas inom EU så där blir det inga extra avgifter, så i slutändan blir det inte så jättestor skillnad ändå.

Någon som kan sånt här?

https://www.banggood.com/MUSTOOL-MT8208 ... rehouse=CZ

https://www.banggood.com/Original-JYETe ... rehouse=CN
Senast redigerad av Henrik1977 11:23:12, 28-10-2020, redigerad totalt 1 gång.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



Towil

#2 » 20:21:50, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skall du ha det till med tanke på den låga bandbredden på 200kHz eller 1MHz
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#3 » 20:26:12, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

roddjer

#4 » 20:48:01, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Vad har man för nytta av en sån? Vad för praktisk tillämpning för mig som medelmåttig, medelsvensson-maskinist?

Alltså jag vet att man kan använda dem för att mäta ditten och datten på en massa komponenter, få fram "kurvor" av olika slag men vilka slags pryttlar underlättas betänkligt eller helt enkelt kräver en dylik apparat för undersökning/reparation?
Varit sugen på en jag också en längre tid, en sån då som hittas i länken till Tradera, men inte kunnat motivera köpet. Trångt i verkstan också som det är redan. Men de lyser hemtrevligt! ' :cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

QV_

#5 » 20:49:41, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag saknar något mobilt och funderar på typ denna
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... h&_sacat=0

Fast då blir ju priset x 5 (minst) mot vad du har tänkt dig.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Henrik1977 (trådstartaren)

#6 » 21:06:20, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker mig att man exempelvis skulle kunna kontrollera att det inte finns några störningar i en likriktad spänning, som har likriktats från en växelspänning, i en transformator. Det borde väl också gå att se om en generator är frisk. Alltså om det är något fel på en diod på en generator på en bil eller traktor så borde väl kunna se det med ett oscilloskop? Där krävs det väl inte så många Hz
Sen finns det väl vissa sensorer som skickar signaler med pulser som man skulle kunna se, men där vet jag inte vilken frekvens som skulle kunna vara aktuell, eller vad jag kommer att ha behov av.
Ni som använder dom ofta, vad brukar ni ha dom till, och vilka frekvenser tittar ni på då?

1 person gillar det här inlägget.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

G-son

#7 » 21:10:33, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Vad har man för nytta av en sån? Vad för praktisk tillämpning för mig som medelmåttig, medelsvensson-maskinist?

Alltså jag vet att man kan använda dem för att mäta ditten och datten på en massa komponenter, få fram "kurvor" av olika slag men vilka slags pryttlar underlättas betänkligt eller helt enkelt kräver en dylik apparat för undersökning/reparation?
Varit sugen på en jag också en längre tid, en sån då som hittas i länken till Tradera, men inte kunnat motivera köpet. Trångt i verkstan också som det är redan. Men de lyser hemtrevligt! ' :cool:


Vad man kan göra beror lite på vilka finesser skopet har, och vilka mätprober man har till det. Men med en strömprob (eller om man mäter spänningsfallet över en liten serieresistor, i.e. strömshunt) kan man ta en närmre titt på hur bl.a. en elektrisk bränslepump mår. Oscilloskop med minnesfunktion som gör att man kan lagra en mätning och titta på den i efterhand kan vara en stor fördel, utan minne (som äldre skop oftast saknar) kan man bara se vad som händer NÄR det händer, men även det kan ju lösa många problem ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=rgoI6OwbP6A
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 22:14:43, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag må kanske vara lite konservativ, men jag föredrar definitivt ett gammalt analogt oscilloskop med katodstrålerör framför ett billigt digitaloscilloskop. Det finns bra digitaloscilloskop också, men sådana har man inte råd med som privatperson. Utmärkta analoga skop, av sådana slag som fanns hos varenda tv-reparatör, i klassuppsättningar på alla gymnasieskolor osv förr i tiden, brukar man kunna få gratis om man håller sig framme vid rätt tillfälle. Det dyraste oscilloskop jag har skaffat efter ca 1990, fick jag lämna en vetelängd i byte mot.

Bandbredd på 1 MHz räcker i de flesta fall även om 10-20 MHz kan vara bra att ha någon enstaka gång. Och när inte det räcker, skulle man helst vilja ha bandbredder uppåt 1 GHz (t ex några gånger när jag har varit inblandad i att felsöka misstänkta konstruktionsfel i hårdvara för ethernet eller USB). Oscilloskopet bör absolut ha två kanaler, "riktiga" triggkretsar och alltså inte bara synkronisering, DC-kopplade Y-förstärkare och möjlighet till XY-koppling.

Några andra exempel på fall där en medelmåttlig maskinist kan ha användning av oscilloskop:
-Som "komponentprovare", för att kanske inte direkt mäta på men åtminstone bedöma skicket på spolar, kondensatorer och halvledarkomponenter genom lissajousfigurer.
-För att titta på datasignalering på t ex CAN-bussar, RS-485, RS-232 etc för att hitta fel av typ halvtrasiga drivkretsar, saknade termineringar, överledning till jord etc.
-Kolla signaler från ABS-givare och liknande saker för att se om det t ex saknas pulser någonstans på varvet.
-Leta "raspighet" och glapp i olika sammanhang, t ex spjällägesgivare och andra potentiometrar.
-Titta på signal från lambdasonden på en bensinmotor, kan vara mycket användbart för att avgöra om den kanske börjar bli halvtrött men inte så dålig att bilen sätter felkod för den, eller för den delen för att se om olika cylindrar verkar leverera avgaser av olika kvalitet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#9 » 22:18:16, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Henrik 1977

Jag köper på mig nya instrument lite då och då. Senst en storebror till 1 MHz Mustool:
https://www.banggood.com/Upgraded-MUSTO ... rehouse=CN

Det ger dig betydligt bättre bandbredd och är ett verkligt universellt instrument. Har till och med temperaturmätning (termoelement medföljer). Mitt exemplar klarar specarna med råge. Bra batteritid. Inte dyrt heller, tror mellan 700 och 800 SEK.

Annars är förstås min nuvarande franska älskarinna en favorit (OX 7204). Picoskop har jag en driva och deras mjukvara är outstanding. Pico är rätt dyra men fantastiskt bra.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#10 » 22:33:26, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn har en poäng i detta med två kanaler. Det behövs ibland.
Men skillnaden mellan ingen kanal och en kanal är så stor att du utan vidare kan starta med ett enkanaligt. Batteridrivet är ovärderligt i fält.

En riktigt bra fordonstillämpning är att jämföra kompressionen mellan cylindrarna i en motor. Helst ska man ha en likströmstång på startmotorkabeln (och helst döda tändningen). Då ser man ojämnheter mycket bra. Man kan också mäta spänningsfallet i startkabeln, den varierar proportionellt med strömmen.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Towil

#11 » 22:40:14, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hänt mycket på den digitala oscilloskopfonten i förhållande till priset. Tack vare att kineserna fått tillverka lowend segmentet åt de stora drakarna Teledyne LeCroy, Keysight, Tektronix.
Rigol och Siglent släpper nu under eget namn vad de fått lära sig till en tiondel priset som de stora krämade ut innan för samma prestanda.
Men under 3000-4000 kr kommer du inte för deras lågpris modeller heller.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

tronde

#12 » 22:41:42, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med oscillosckop er at det ikke er et "ferdig" instrument på samme måte som et vanlig voltmeter/ universalinstrument.

Scopet krever at brukeren vet både hva som skal måles, og hvorfor. Når han vet dette, blir scopet stilt inn slik at det er i stand til å måle dette, og ikke alt mulig annet. Å få noe fornuftig ut av et scop krever en del kunnskap om både den kretsen man måler på og selve scopet, og da har vi et klassisk høne-og-egg tilfelle. Det er forsåvidt ikke helt problemfritt å bruke et multimeter heller, men scopet er mye mer krevende når det gjelder å forstå både kretsen og instrumentet.

For å lære seg å bruke et scop vil jeg også valgt et tradisjonelt scop med katodestrålerør. Grunnen til det, er at man er mye nærmere den faktiske funksjonen på scopet som er basert på tid, enn hva man får med et digitalt scop. Hvis man vil lære, er ikke rundt 500 kroner bortkastet for et tradisjonelt scop, selv om man nok vil kjøpe et digitalt senere.

Man behøver ikke betale så alt for mye for å få et helt brukbart firekanals digitalt scop i dag, og det gjør at man ikke skal betale for mye for et analogt, selv om det kostet svært mye penger for noen få år siden.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Goran2000

#13 » 23:05:14, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Det billiga skickas från Kanada"
CN är Kina, inte Kanada.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

skogsgurra

#14 » 23:21:01, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte hålla med om att det är bra att lära sig på ett äldre analogt skop. Det är lite som att lära sig köra bil i en trampbil.

Moderna skop har så många möjligheter och till en del också annan terminologi att den som "lärt" sig på ett analogt skop kan bli både förvirrad och missmodig. Visserligen startade jag med gamla Philips och Nordmende skop (inte triggade utan med svepfrekvensinställning och synk) men blev kär i mitt första triggade skop. Och när Tektronix införde fördröjningsledning så man kunde studera flanken man triggade på så var det bara att äska anslag.

Om man börjar med ett analogt skop så är det svårt att klara körkortet på en riktig bil - även om man tyckte att man var bra på trampbilen.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Henrik1977 (trådstartaren)

#15 » 23:22:50, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:@Henrik 1977

Jag köper på mig nya instrument lite då och då. Senst en storebror till 1 MHz Mustool:
https://www.banggood.com/Upgraded-MUSTO ... rehouse=CN

Det ger dig betydligt bättre bandbredd och är ett verkligt universellt instrument. Har till och med temperaturmätning (termoelement medföljer). Mitt exemplar klarar specarna med råge. Bra batteritid. Inte dyrt heller, tror mellan 700 och 800 SEK.

Annars är förstås min nuvarande franska älskarinna en favorit (OX 7204). Picoskop har jag en driva och deras mjukvara är outstanding. Pico är rätt dyra men fantastiskt bra.


Har du köpt den där på Banggood från Kina? Vad blev priset i slutändan då? Vilka avgifter fick du betala?
Senast redigerad av Henrik1977 17:55:01, 22-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se