Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

"Tomtebloss" i dammsugarn

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

SwedEh (trådstartaren)

#1 » 01:53:03, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hund eller två hade startat dammsugaren så den stod och gick ett tag med täppt "insug". Vet inte riktigt hur länge då jag var ute med ett gäng andra jyckar. Dammsugaren var när jag kom in rätt varm, men gick och lät normalt. Lät dem svalna en tid. När den skulle användas lät den helt som vanlig, utom när man ökade upp över halv gas. På full fart levde det rövare i den. poffade, eller nästan small, nästan som om nåt skulle va löst. Tog bort slang, påse, filter å sånt, men den lät likadant.

Parkerade den och för nån dag sen kände jag mig tvungen att kika närmare vad som var fel. Skruvade isär den och, ja.. kika på filmsnuttarna så syns felet.



Kör man på låg fart funkar det okej, men ökar man så ökar gnistsvansen och i högfart går den runt och då blir det ett mindre fyrverkeri av det hela..

så. varför blir det så och vad gör man för att det ska fungera normalt?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"



torbjorn_forsman

#2 » 07:51:08, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en närmare titt på kol och kollektor. Troliga orsaker till löpgnistor och s k rundslag:
1) Något kol är nästan slut, eller har kärvat fast i hållaren, så det ligger an dåligt mot kollektorn.
2) Kolrester och skräp mellan kollektorns lameller, som orsakar överslag. Kan skrapas bort med ett kapat och nerslipat (på sidorna) bågfilblad.
3) Lindningsfel i rotorn, t ex avbrott eller kortslutet varv i någon härva. I så fall brukar man se att de lameller som är anslutna till den felaktiga härvan, är mer sönderbrända än övriga.

Motorn ser ut som en standardtyp av japansk/kinesisk dammsugarmotor, om du måste byta så är det stor chans att du hittar en passande i första bästa skrotdammsugare.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#3 » 08:48:35, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man hoppar över kol/kollektorfel, själva lindningen är ett motstånd, lindningen är tätt virad koppartråd med ett lackskikt runt varje tråd, låter du din dammsugare gå utan kylluftflöde blir lindningen över-hettad, det betyder att lackskiktet smälter och tråden får kontakt inuti lindningen (med varandra).

100 meter tråd är ett motstånd, lindar du upp hundra meter blanktråd i en spole så är det kortis, den måste ha sin isolering intakt för att vara en spole, istället för 100 meter blir det 5 cm tråd = kortslutning.

Kolen överför all ström som spolen använder sei av, blir 100 meterspolen en fem cm tråd blir det väldigt svettigt för själva kolen, överföringen mellan kol och kollektor blir så stor att varje ljusbåge "äter" kol.. blir tomtebloss..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rid54

#4 » 12:10:54, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte ute efter att starta nån polemik här, men om man försökt löda lackisolerad tråd, så brukar man snart komma underfund med att isolerlacken inte är så lättsmält - man brukar få skrapa bort den eller om man har nåt starkt lösningsmedel...

Om man tar en hundvända på en timme eller så och låter dammsugaren stå på, så är det nog en rejäl bit ur dammsugarens livstid, och om den får gå utan luftflöde, kommer koldammet från borstarna inte att blåsa ut (oftast sitter väl själva motorn i luftströmmen nånstans) utan kan stanna kvar runt/på kollektorn och orsaka gnistbildning, vilket ger sårbildning, mer förslitning, mer koldamm, rundslag och andra skador efter hand.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

torbjorn_forsman

#5 » 14:50:11, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns lättsmält isolerlack också, men den hittar man knappast i dammsugarmotorer utan bara antingen i prylar som ska stå stilla i lugn och sval miljö, eller i extrema lågprissammanhang.
Jag har råkat ut för den i småtransformatorer i billiga tjock-tv från 90-talet, där hände det att lacken nöttes sönder så det blev kortslutning där trådar låg i kors vid utgången från lindningen. Den förekommer också i en del riktigt undermåliga spolar för magnettändsystem på småmotorer (t ex de allra mest bedrövliga kina-EU-mopparna, eller piratreservdelar till snöskotrar).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SwedEh (trådstartaren)

#6 » 20:44:33, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dammsugaren heter Philips utanpå i alla fall. Made in China står det också....

Det var inte speciellt mycket koldamm i motorn, kollektorn och kolen var bland det första jag kollade. Kolen löper lätt och har många många dammsugningar kvar innan de kan anses som utnötta. Lite missfärgad av värmen längs ut bara. Kollektorn var "kolfärgad" men i övrigt fin. Kollektorn rengjordes och putsades.

Det blev bättre än innan ,men inte bra (det är det som syns på filmerna)

Idag gjorde jag om proceduren med rengöring mm . Blev bättre men absolut inte bra. La mer tryck på kolen, ett finger på varje så kittlar det så skönt i kroppen :) Nä, bockade trådbitar och gummiband. Blev betydligt högre tryck än brukligt, men då gick den fint och nästan gnistfritt förutom på höga varv.

Funderade på om jag skulle skruva ihop dammsugaren och spruta bromsrengöring i slangen när den går på fullgas. Kunde kanske bli effektfullt :) ( en bekant kom på en smart ide som innebar att han skulle smörja en borrmaskin med 5-56 när den gick...det blev ganska fint :)

Lät i alla fall motorn gå med normalt tryck på kolen ett tag, Bromsade den en del, kan konstatera att den är starkt den lille rackaren. Ett litet resultat blev det vilket kan ses nedan.

Bild
Bild
Bild

Som synes har det gått lite varmare på ett par lameller, ..


Vet att bilder uppskattas här på maskinisten så jag lägger till en bonusbild. Aningen off topic, men förklarar ett visst missljud. :grin:

Bild
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

torbjorn_forsman

#7 » 21:52:37, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det tänkas att kollektorn har blivit orund av överhettningen, så att kolen hoppar vid högt varvtal?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SwedEh (trådstartaren)

#8 » 00:28:03, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kan det tänkas att kollektorn har blivit orund av överhettningen, så att kolen hoppar vid högt varvtal?

tanken att den inte är helt rund har faktiskt slagit mig.. har känts lite så då jag putsat den. har b la kört runt den med skruvdragaren men då har det rört sig så allt känts ovalt .. ska mäta den i morgon. Nu är det sovdags och slut på friden i morgon...
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

rid54

#9 » 11:56:22, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det verkar som dammsugarmotorer (lite generellt) går upp i varv om man täpper igen insuget. Om det fanns/blev en orundhet i kollektorn får det ju i så fall ännu större verkan.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

SwedEh (trådstartaren)

#10 » 13:12:02, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att tids funderande så plockade jag isär motorn helt, rev loss all tråd och lindade om kollektorn för att se om jag är vaken eller hittar på eller hur det nu var.. mer sant är att den fått ligga undanpackad och en ny dammsugare införskaffats.

Den gamle, som inte alls var speciellt gammal som antagligen fortfarande har gnistan kvar ska få följa med lite annat överblivet till återvinningen nån dag framöver...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se