Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Elfel i Överhandsfräs

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

David, Luleå (trådstartaren)

#1 » 14:13:50, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag har en Biltema Överhandsfräs 17-221
Bild

https://www.biltema.se/verktyg/elverkty ... 2000021086

Denna har jag haft i flera år och använt sporadiskt. För det lilla jag använder den funkar den fint. För några år sedan gjorde jag en liten insats och fräste frigolit med den. En massa spår och gjorde en kulvert i XPS för en två vattenledningar. Mitt i jobbet började den glappa för att sen sluta fungera och jag gjorde en snabb felsökning. Det var loppor på kontaktytorna i strömbrytaren (startknappen) Jag filade alla kontaktytor och var igång igen.

Detta var några år sedan och det har fungerat felfritt sen dess. Men jag var och hjälpte pappa att fräsa ner lite golvvärme-ledningar i spånskivegolvet innan jul och då glappade den två gånger. Nu tog jag fram den igen och den fungerar inte alls.

Jag mätte kontakten över strömbrytaren och den var inget vidare så jag pillrade isär och filade kontaktytorna som hade spår av loppor. Brända brytare typ. Kontakten över brytaren är nu bra. Men maskinen funkar ändå inte.

Kolen är kollade. Jättebra. 10 mm i utstick. Vad jag mäter är det kontakt där det ska vara det. Två felkällor kvar. Potensiommetern som man justerar varvtalet med. Eller den lilla kondensatorn som sitter mellan fas och nolla efter strömbrytaren.

Dålig kondning i en bil resulterar ju i brända brytare så mina misstankar ligger här. Vad tror ni som kan växelström och 230V är det samma sak här?

Kan man mäta upp kondensatorn på nåt sätt?

Är det bara att byta mot en med samma värde (microfarad) , förutsatt att den ryms där den ska sitta?

Bild
Bild


Potentiommetern...
Bild
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



gedholm

#2 » 14:56:10, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du kollat inkommande kabel på många maskiner går kabeln av precis i ingången syns ingenting på utsidan
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

torbjorn_forsman

#3 » 15:58:39, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kondensatorn sitter där som radiostörningsskydd, den har inget att göra med att skydda strömbrytarens kontakter. Det går bra att mäta upp kapacitansen med t ex en digitalmultimeter med kapacitansfunktion, eller ännu hellre en RCL-mätare eller gammaldags kapacitansmätbrygga.
Om du ska byta den, så sätt dit en X2-godkänd kondensator med samma kapacitans och samma märkspänning. Brukar finnas i alla möjliga elverktyg, dammsugare mm, likaså vid nätintaget i tv-apparater, datornätdelar mm.

Jag instämmer i att börja med att kolla ev avbrott i nätsladden, antingen där den går in i maskinen eller vid den pågjutna stickproppen.
Avsyna kretskortet för varvtalsregleringen med tanke på dåliga lödningar och andra uppenbara fel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#4 » 16:51:15, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en 0.22uF 250V X2
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

David, Luleå (trådstartaren)

#5 » 17:34:00, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sladden ger bra förbindelse i alla lägen mätt med multimeter.

Om kondensatorn bara är radioskydd så borde ju maskinen gå oavsett om den funkar eller ej.

Har inga synliga skador på kretskortet. Men har inte lyckats mäta nåt över det heller. Är ju några komponenter på det så det är ju inte så enkelt att bara mäta. Men får ingen kontakt mellan ingående och utgående anslutning. Men det kanske inte ska vara det heller utan spänning på.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#6 » 18:01:02, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter väl en triac där någonstans, och den börjar inte leda förrän den får triggpuls på sin gate.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå (trådstartaren)

#7 » 18:05:31, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nåt man kan mäta/felsöka?

Tänkte när det varit återkommande. Och i samband med brända kontakter. Kan det vara nåt som glappar?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

rid54

#8 » 18:07:19, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl gå att förbikoppla reglerkretsen och se om motorn går. Gör den det, så är reglerkretsen körd. Jag vet inte hur reglermotståndet ser ut, men det kan ju ha blivit stört av smuts etc efter lite användning.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

David, Luleå (trådstartaren)

#9 » 18:47:29, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kikade lite till.

Bild
Bild

Från början gick den inte alls på nåt läge på vredet. Nu efter kontaktslipningen så hittade jag ett läge, Max, där en liten brytare i vredet byglar direkt mellan in och ut. Den funkar i det läget. Men alla långsammare hastigheter är dött.

Bild

Klarar mig väl på maxvarv för det jag ska nu. Men det skulle vara intressant att t hitta felet innan jag skruvar ihop. Men kanske ska klassa regleringen som kass.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#10 » 20:21:04, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det svartmålade motståndet på denna bild har ingen kontakt mellan ändarna. Det är nog det som är boven.

Synd att det är svartmålat. Annars hade man ju lätt hittat ett nytt. Nu måste jag till att lösa upp färgen. Det kanske får bli ett vilande projekt tills vidare.

Tack alla för hjälp och moraliskt stöd. :buga:

Bild
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#11 » 07:56:10, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den svartmålade komponenten är nog inget motstånd utan en diac. Det är fullt normalt att det verkar avbrott i den om du mäter med den låga spänningen en digitalmultimeter lämnar vid ohmmätning eller diodprovning. Den "tänder" vid ca 30 V, och sedan blir det mycket lågt spänningsfall över den tills strömmen är bruten.

Beträffande triacen så kan du ohmmäta mellan de båda yttre benen, det bör vara några tiotal eller något hundratal ohm däremellan, ungefär lika i bägge riktningarna, och resistansen bör sjunka om du värmer den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå (trådstartaren)

#12 » 08:21:35, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Tur att jag inte började skrapa av den.

Men vad är den röda högst upp? Är det någon typ av diod?

Jag testade att vrida lite fram och tillbaka på den vita justergrejen för att se om det var nåt glappkontakt i den. Men ingen reaktion åt nåt håll så jag ställde tillbaka den i läget där den var.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#13 » 08:24:43, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den röda längst upp är en kondensator. Ohmmät gärna båda potentiometrarna (den stora för hastighetsinställning och den lilla trimpoten) och kolla att det inte är avbrott eller för mycket "rasp" i dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se