Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Reverse engineering, identifiera sensor/symbol på elschema

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

magloman (trådstartaren)

#1 » 23:06:05, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en elektrisk gaspedal som jag undrar lite vad den har för sensor.

Trodde först det var en vanlig pot men det verkar inte stämma.
Mäter jag mellan 4-6 får jag 1,7kOhm oavsett läge på den.
Ingen kontakt mellan några andra kombinationer oavsett läge.

Kan det vara en hallgivare kanske? isf vart ska matningen troligtvis in och vart tar man ut signalen?
Har inte möjlighet att mäta på nån maskin så får testa lite. Om det är en 12v givare, skadar man den med 5v då?
Kan jag bygga nån skyddskrets att använda vid test som inte förstör givaren?

Så här ser symbolen ut:

Bild

:klia:


Gå till lösningen
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Towil

#2 » 23:28:08, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte tillgång till elschema på maskinen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman (trådstartaren)

#3 » 23:43:02, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det har jag men man ser inte så mkt. Dom tre anslutningarna går rakt in i styrboxen för motorn.

Fattar inte vad SB är för färg heller?? Sky Blue?

Intressant att se att potten längst ner som är handgasen, sitter parallellt med ena sensorn i fotpedalen på stift IB10 och IB8. Det borde kunna ge nån ledtråd.

IB10 borde ju vara plus och IB8 jord? Så signal ut på "mittentrådarna" GN, Y och SB/Y ?
Således bör då IB9 vara plusmatning och IB7 jord. Nedre potten är på 1k Ohm iaf. Kan man dra nån slutsats på vad man kör med för spänning?
Kan vara allt från 5v till 24v(som är maskinens spänning).

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#4 » 23:55:47, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jevlar

#5 » 23:58:17, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle tro det är pwm givare, grön röd är nog + och sb =svart= jord
gul signal

vilken volvomodell är det?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

magloman (trådstartaren)

#6 » 00:04:47, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN, jo konstruktionen är ju lika som sådan. Men mer än det är det nog inte. Man brukar ju ha dubbla sensorer på såna viktiga saker så man kan ha koll på om ena givaren går sönder eller liknande.

PWM-givare känns udda, aldrig hört talas om? Brukar man inte använda pwm för att styra varvtal och liknande? Inte för att läsa av en vinkel.

Alla F modeller på volvo hjullastare.


:idee3:
Har någon en F kunde man ju mäta mellan stift 1 och 5 på handgaspottens kopplingsstycke med maskin igång så ser man ju spänningen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jevlar

#7 » 00:25:20, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Lite kass bild men är så j*vla osmidigt att skriva ut pdf från prosis.
Ser ut som 5v matning och en linjär spänning ut som signal.

PWM givare kan vara alla möjliga typer, på våra maskiner är så gott som allting pwm 500hz 5v


Detta inlägg har valts som lösning

/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

magloman (trådstartaren)

#8 » 00:46:36, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

5v är det ja! Stort tack :buga:

Då äre vanliga hallgivare, samma som på de flesta tidiga bilar med sprut. Ska testa med 5v nästa gång jag är i verkstan.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#9 » 10:15:45, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en del vinkelgivare byggda på analoga hallgivare.
De kan t ex ge ifrån sig linjär spänning 0-5 V, andra har två utgångar där den ena ger sinus och den andra cosinus för vinkeln.

De skiljer sig rätt kraftigt från de hallgivare man hittar på bilmotorer, de har som regel en schmittrigger och opencollectorutgång, så de kan bara gå mellan två lägen - magnetfält eller icke magnetfält.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman (trådstartaren)

#10 » 17:23:43, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den funka precis som vanlig hallgivare på en personbil :thumme:

Har testat idag. De går åt varsitt håll.

Case closed.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#11 » 19:21:05, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar en PWM givare då? Får man en PWM-signal direkt ur givaren, och så ändrar sej pulsvidden?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 22:49:18, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda givare jag har stött på, som direkt lämnar en PWM-signal, är tryckgivaren ( "MAP-sensorn" ) till Fords gamla EEC-IV motorstyrsystem. Den lämnar en fyrkantvåg på, vill jag minnas, mellan 1 och 2 kHz. Beroende på undertrycket så ändras både pulskvot och frekvens, jag vet inte vilkendera ändringen styrdonet känner av.

Man kan också i det sammanhanget erinra sig Bosch D-jetronic, också ett undertrycksstyrt motorstyrsystem. Där utgörs tryckgivaren av en transformator med rörlig kärna (ungefär som en gammal växelströms-pinnsvets där man kan flytta kärnan för att ställa in svetsströmmen). Det är dock en barometerdosa, i vissa fall även ett membran, som påverkar kärnan i detta fall. I D-jetronic-styrdonet finns en monostabil vippa (den klassiska skolbokskopplingen med två transistorer) som triggas två gånger per motorvarv av hjälpkontakterna i fördelaren. Återkopplingsledet i vippan utgörs dock inte av en kondensator som i skolboksexemplet, utan av transformatorn i tryckgivaren. På så sätt får man ut en puls med längd som beror av undertrycket, och som efter lite efterbehandling och förstärkning direkt styr spridarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#13 » 00:39:59, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den enda givare jag har stött på, som direkt lämnar en PWM-signal, är tryckgivaren ( "MAP-sensorn" ) till Fords gamla EEC-IV motorstyrsystem. Den lämnar en fyrkantvåg på, vill jag minnas, mellan 1 och 2 kHz. Beroende på undertrycket så ändras både pulskvot och frekvens, jag vet inte vilkendera ändringen styrdonet känner av.

Man kan också i det sammanhanget erinra sig Bosch D-jetronic, också ett undertrycksstyrt motorstyrsystem. Där utgörs tryckgivaren av en transformator med rörlig kärna (ungefär som en gammal växelströms-pinnsvets där man kan flytta kärnan för att ställa in svetsströmmen). Det är dock en barometerdosa, i vissa fall även ett membran, som påverkar kärnan i detta fall. I D-jetronic-styrdonet finns en monostabil vippa (den klassiska skolbokskopplingen med två transistorer) som triggas två gånger per motorvarv av hjälpkontakterna i fördelaren. Återkopplingsledet i vippan utgörs dock inte av en kondensator som i skolboksexemplet, utan av transformatorn i tryckgivaren. På så sätt får man ut en puls med längd som beror av undertrycket, och som efter lite efterbehandling och förstärkning direkt styr spridarna.


Tackar.
När jag läste detta, kom jag faktiskt på att jag sett det på "mechanic mindsets! youtube-kanal. Fast där var det en MAF sensor på en BMW.
Intressant det om D-Jetronic också. :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tronde

#14 » 02:56:29, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Før verden ble helt digital, var PWM vurdert som gunstig for temperatursensorer på grunn av støyimmunitet. De finnes fortsatt, men hører vel mer til i området "spesial".

Et par eksempler.
https://www.maximintegrated.com/en/prod ... X6667.html
https://il.farnell.com/smartec/smt172-1 ... dp/2543394
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 09:46:32, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat intressant mellansteg mellan den analoga och digitala världen är ju spänning-till-frekvens-omvandlare (VFC).
Ett motorstyrsystem där alla analoga signaler går via sådana, så att microcontrollern bara behöver mäta ett antal olika frekvenser, är det som sitter på de gamla 3-cylindriga Polaris snöskotrarna med insprutning från tidigt 90-tal. Men där är det ändå analog signal från alla givare (motortemp, lufttemp, gasspjälläge, batterispänning, kanske någon fler) till styrdonet, och VFC:erna sitter på samma kretskort som microcontrollern.

Även Bosch har gjort en liknande lösning, i insprutningssystemet LH 2.2 som väl är mest känt för att ha suttit på många Saab och Volvo omkring 1986-88. Där hade man en vanlig A/D-omvandlare för alla långsamma signaler, men signalen från luftmassemätaren gick till en VFC. Dess utsignal mättes dock inte av microcontrollern, utan den användes för att klocka en extern räknare som för varje gång förinställdes på lämpligt värde av microcontrollern. Tiden det tog för räknaren att räkna ner till 0, blev öppningspuls för spridarna. Anledningen till att man gjorde på det krångliga sättet var förmodligen att man hade en tämligen torveldad microcontroller, Intel MCS-48-serien, till förfogande, och insåg att den helt enkelt inte skulle hinna med att göra de där beräkningarna (dividera luftflöde med motorvarvtal för att få fram öppningstiden) för varje varv. Alltså lättare att lägga divisionen i hårdvara istället.
Samma VFC-lösning tycks ha hängt med även i de allra äldsta LH 2.4 (jag har ett sådant styrdon liggande, som kommer från en Saab 900), och det trots att 2.4 har en mycket vassare microcontroller. Men när man lite senare vågade höja klockfrekvensen från 6 till 12 MHz, kunde man avskaffa VFC:n även där.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se